کد خبر: 340472
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ۰۹:۱۱:۰۰
| |

در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح شد:

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور: اگر فضای مجازی نبود، مخدر اینقدر در دسترس نبود/مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: قانون مبارزه با مواد مخدر باید اصلاح شود/ وزیر علوم: شیوع اعتیاد در بین جوانان و دانشجویان یک پدیده جهانی است/ وزیر آموزش و پرورش: برای طرح

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در کوتاه مدت از اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر است.

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور: اگر فضای مجازی نبود، مخدر اینقدر در دسترس نبود/مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: قانون مبارزه با مواد مخدر باید اصلاح شود/ وزیر علوم: شیوع اعتیاد در بین جوانان و دانشجویان یک پدیده جهانی است/ وزیر آموزش و پرورش: برای طرح
کد خبر: 340472
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: زمانی که بتوانیم مساله مبارزه با موادمخدر را به عنوان یک گفتمان تبدیل کنیم، یعنی در اهدافمان در رابطه با مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به شرایط امروز جامعه تصریح کرد: امروز شرایط جهان تغییر کرده است و مساله مبارزه با مواد مخدر به دلیل تاثیرات منفی خانمان سوزی که داشته است باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار بگیرد.اگر فضای مجازی نبود و اگر اطلاعات این گونه منتقل نمی شد، امروز در کشور ما بحث مواد صنعتی و شیمیایی آنقدر در دسترس نبود و دسترسی به مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی آسان نبود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در سالهای گذشته مبارزه با موادمخدر سنتی مطرح بود ولی الان با به بازار آمدن مواد مخدر صنعتی گرفتاری‌ها و مبارزه با مواد مخدر را دشوار شده است.

وی ادامه داد: ایران به دلیل پافشاری بر روی استقلال خود یک کشور معمولی نیست و طبیعی است که در دنیا دوستان فراوانی دارد و از طرفی هم دشمنانی دارد. که در راس آنها آمریکا و صهیونیسم و برخی کشورهای عربی است.

واعظی بیان کرد: می‌بینیم که حمایت‌های مالی بسیاری در زمینه پناهندگان و مبارزه با مواد مخدر از کشورهایی با شرایط تقریبا مشابه ایران می‌شود ولی این موضوع در رابطه با ایران اینگونه نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه قاچاقچیان از منابع مالی سرشار استفاده کرده و تجهیزات به روزی دارند، یادآور شد: با تجهیزات سنتی نمی‌توانیم به مبارزه با مواد مخدر آن هم مواد مخدر صنعتی برویم باید تجهیزات مبارزه ایران در حوزه مواد مخدر مدرن و به روز شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش طرح یاریگران زندگی گفت: موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در کوتاه مدت از اولویت های ستاد است و این امر در راستای مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر است و باید در سال اول این طرح بیش از 50 درصد معتادان متجاهر ساماندهی شود از همین رو ایجاد ظرفیت جدید برای نگهداری این معتادان از برنامه های اصلی ما است. ظرفیت‌های خفته ای در کشور داریم که با همکاری همه دستگاهها این ظرفیت‌ها احصا خواهد شد.

وی ادامه داد: تا پایان سال تلاش می کنیم برای جمع آوری کل معتادان متجاهر ظرفیت لازم را ایجاد کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مهمترین موضوع برای ما اصلاح قانون است بهترین قانون نیز در مرور زمان نیاز به اصلاح و روزآمدی دارد بسیاری از کارهای ما به دلیل عدم روزآمدی قانون نیمه کاره می‌ماند.

مومنی خاطرنشان کرد: ما به طور مستمر طرح جمع آوری معتادان متجاهر را انجام می دهیم اما از آنجا که این افراد براساس قانون سه تا حداکثر شش ماه در این مراکز نگهداری می شوند دوباره به سطح جامعه باز می گردند و این یک چرخه باطل و به هدر دادن سرمایه کشور است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در 5 ماهه ابتدای سال گفت: در همه عرصه ها روند خوبی داشتیم اما متاسفانه با افزایش کشفیات شیشه مواجه بودیم و آن هم به دلیل افزایش آشپزخانه ها در افغانستان و تولید شیشه افغانی است که هم‌باعث افزایش کشفیات و هم کاهش قیمت شیشه در کشور شده است البته از طریق وزارت امور خارجه نیز در حال پیگیری این مورد هستیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: با توجه به شرایط موجود و مجاورت کشور ما با کشوری که تولید مواد مخدر بسیار بالا است و مصرف مواد مخدر در کشور افغانستان 50 برابر شده است، بنابراین باید اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد.

مومنی افزود: در کشور افغانستان در سال 2001 دویست تن کشفیات مواد مخدر داشته‌اند و در سال 2017 بر اساس اعلام سازمان ملل به 9 هزار تن رسیده است. بنابراین باید رویکرد ما پیشگیری باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما ساماندهی معتادان متجاهر در کوتاه‌ترین زمان است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: اعتیاد به عنوان ام‌الاسیب مطرح می‌شود و در جلساتی که با حضور مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی که 5 نوع است بیشتر به موضوع اعتیاد پرداخته می‌شود.

مومنی یادآور شد: بنابراین ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفته است وامیدواریم در مرحله نخست 50 درصد این معتادین ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: در کشور ظرفیت‌های خفته زیادی داریم که اگر تعامل داشته باشیم می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. در فشافویه ظرفیت 5 هزار نفر توسط سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه برای نگهداری معتادین متجاهر در نظر گرفته شده است و ما در حال حاضر برای کل معتادین متجاهر کشور ظرفیت لازم را داریم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در مناطق مرکزی شهر مانند شوش، هرندی و مولوی با همت دستگاه‌های ذیربط ساماندهی لازم صورت گرفته است و امیدواریم شرایط بهتری را بتوانیم ایجاد کنیم و این وضعیت موقت نباشد.

مومنی با تاکید بر اینکه پیشگیری و صیانت از اقدامات مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است، گفت: ما هیچ راه دیگری جز پیشگیری نداریم و نباید اجازه دهیم معتاد جدیدی به این چرخه اضافه شود. مواد مخدر یکی از چرخه‌های بزرگ اقتصادی در جهان است که تعطیل نمی‌شود.

وی بیان داشت:‌همه مردم و دستگاه‌ها در طرح یارگیری زندگی دیده شوند تا جوانان ما قدرت نه گفتن به آسیب‌های اجتماعی را داشته باشند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:‌هزینه درمان معتادین زیاد است و بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی صرف مقابله با مواد مخدر می‌شود بنابراین پیشگیری که هزینه کمتری دارد باید در اولویت قرار بگیرد.

مومنی خاطرنشان کرد: طرح یاریگران زندگی با حضور آموزش و پرورش در اولویت قرار گرفته است و همه قهرمانان و هنرمندان برجسته کشور از این طرح استقبال کردند.

وی افزود: در حال حاضر آسیب‌شناسی‌های لازم در خصوص مواد مخدر انجام شده است و در هفته آینده نتایج آن آسیب شناسی را اعلام می‌کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:‌در آسیب شناسی صورت گرفته باید اعلام شود که مهمترین موضوعی که باید در مبارزه با مواد مخدر در اولویت قرار گیرد اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر است. حتی بهترین قانون نیز نیاز به روزآمدی دارد و حوزه مواد مخدر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و بنابراین این قانون باید اصلاح شود.

مومنی ادامه داد: هر سه قوه نیز اجماع به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر دارد و پیشنهاد می‌کنیم این روند تسریع یابد. چرا که بسیاری از کارهای ما نیمه کاره می‌ماند.

وی افزود:‌متاسفانه پس از جمع‌آوری معتادین متجاهر پس از 6 ماه این افراد آزاد می‌شوند و این اقدام جز هدر رفتن منابع چیز دیگری ندارد بنابراین زمان نگهداری معتادین متجاهر برای درمان و نتیجه گرفتن باید حداقل یک تا دو سال باشد تا کامل این افراد بتوانند مواد مخدر را ترک کنند و به آنها نیز حرفه‌ای آموزش داده شود تا بعد از مراحل سم زدایی و درمان تولید داشته باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: با نگهداری 6 ماهه آنها معتادین را به نیمه راه می‌بریم و سپس رهایشان می‌کنیم.

مومنی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث خرده فروشان وتوزیع کنندگان است که در فرایند دادرسی و به دلیل پر بودن زندان‌ها آزاد می‌شوند و به دنبال مشتریان جدید می‌روند.

وی تاکید کرد: اموال قاچاقچیان باید مصادره شود تا منابع مالی را برای تولید مواد مخدر از دست بدهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: در 5 ماه گذشته 400 تن مواد مخدر کشف شده است و این در حالی است که در کشور افغانستان در طول یک سال 300 تن مواد کشف می‌شود و در ایران بیش از 800 تن کشفیات مواد مخدر داریم.

مومنی یادآور شد: گروه‌های منهدم شده تولید مواد مخدر در کشور افزایش یافته است و کاهش شهدا و جانبازان حوزه مبارزه با مواد مخدر را داشته‌ایم و کشته شدن اشرار 45 درصد افزایش یافته است.

وزیر علوم: شیوع اعتیاد در بین جوانان و دانشجویان یک پدیده جهانی است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در حاشیه همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخشی از جوانان درگیر اعتیاد هستند و تلاشمان این است که در سطح کلان وزارت علوم در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری کند.

وی افزود: گروه های مشاوره ای سلامت دانشجویان در دانشگاه ها تشکیل شده و برای اطلاع رسانی و آموزش و پیشگیری از وقوع این مشکل دوره های مختلفی تشکیل می شود.

غلامی گفت: تعداد 400 کانون در دانشگاه ها شکل گرفته و بیش از 17 هزار دانشجو به عنوان همیار سلامت در حال فعالیت هستند.

وزیر علوم گفت: بر اساس آمار ما بین 2 تا 3 درصد از دانشجویان اعتیاد دارند اما ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید 4/7 دانشجویان اعتیاد دارند.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخورد جدی با دانشجویان برای عدم استفاده از مواد مخدر نمی‌شود و در برخ مواقع دیده شده است کارکنان دانشگاه خودشان هم موادمخدر استعمال می کنند، گفت: اگر دانشجویی تخلفی انجام دهد قطعاً در کمیته انضباطی با او برخورد می‌شود ولی در زمینه مواد مخدر برخورد ما با دانشجویان قهریه نیست و باید این مورد باید آسیب‌شناسی شود و علت مراجعه دانشجو به استعمال مواد مخدر ریشه یابی شود.

وی در پایان گفت: امکان دارد در بعضی مواقع کارکنان ما همراه با یک دانشجو برای استعمال مواد مخدر بروند تا بتوانند باب رفاقت و دوستی با آن دانشجو را باز کند ولی اینکه کارکنان ما بخواهند مواد مخدر در دانشگاه‌ها استعمال کنند حرف اشتباه و غلط است.

وی افزود:در حوزه جوانان مصرف موادمخدر با ورود کنجکاوی و شرایط خاص زندگی حاصل می شود و البته اعتیاد در بین جوانان دانشجو از میانگین کمتر است.

وزیر علوم گفت: البته این پدیده مخصوص ما نیست، شیوع اعتیاد در بین جوانان و دانشجویان یک پدیده جهانی است.

غلامی تصریح کرد: مصرف مواد مخدر بین دانشجویان می تواند زمینه ساز آسیب های اجتماعی از جمله نزاع و درگیری شود.

وی ادامه داد: وزارت علوم در حال تدوین یک راهبرد جدی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در بین جوانان به ویژه دانشجویان است.

غلامی بیان کرد: فرزندانی که اعتقادات قوی تری دارند کمتر درگیر آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد می شوند.

وزیر علوم گفت: برخی از خانواده‌ها محیط تربیتی فرزندان را بسته می کنند حتی اجازه نمی‌دهند در زندان تلویزیون نگاه کنند و همین می شود که وقتی فرزند وارد دبیرستان و دانشگاه می شود آسیب پذیر می‌شود و به راه های ناصحیح کشیده می‌شود.

وی یادآور شد: درسی به عنوان مهارت های زندگی در دانشگاه ها تدریس می شود که البته اختیاری است؛ پیشنهادم این است که این درس اجباری شود.

غلامی در پایان گفت: استفاده از ظرفیت های علمی مثل پایان نامه ها می تواند در زمینه مبارزه با موادمخدر تاثیر بسزایی داشته اشد.

وزیر آموزش و پرورش:برای طرح یاریگران زندگی از ظرفیت تشکل های دانش آموزی استفاده می‌کنیم

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش صبح امروز در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش این است که آدم ها را برای یک زندگی سالم تجهیز کند.

وی افزود: ما باید دانش آموزان را برای مواجه با آسیب های اجتماعی تجهیز کنیم تا فردا پدران و مادرانی با ظرفیت باشند.

حاحی میرزایی در ادامه این برنامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع آسیب های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و تمامی افرادی که دلسوز جامعه هستند باید برای این مشکلات چاره جویی کاری کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش از ظربیت بالایی برای برخورد با آسیب های اجتماعی برخوردار است و می تواند افراد را در برابر هجوم موقعیت های سخت زندگی مقاوم کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: قرار است تا از ظرفیت تشکل های دانش آموزی برای طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده کنیم و این ظرفیت را در خدمت دانش آموزان قرار دهیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها