کد خبر: 340822
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

محمدجواد جمالی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا می‌شود/ اروپا نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد/ مکرون می‌خواهد تاثیرگذاری شخصی‌اش را در اتحادیه اروپا تثبیت کند

محمدجواد جمالی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: اروپایی‌ها اذعان کردند که ما نمی‌توانیم با آمریکا مقابله کنیم و جلوی خروج آنها از برجام را بگیریم و حتی در مورد تحریم‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این موضوع نشان داد که اروپا در حال حاضر شرایط مساعدی ندارد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا می‌شود/ اروپا نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد/ مکرون می‌خواهد تاثیرگذاری شخصی‌اش را در اتحادیه اروپا تثبیت کند
کد خبر: 340822
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی، نماینده فسا و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، در پاسخ به اینکه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد در حل مسائل مرتبط با ایران چقدر موثر است، گفت: مسئولیت برخی از کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند کمک کند، اما تعیین‌کننده نخواهد بود.

او ادامه داد: رؤسای شورای امنیت سازمان ملل به‌ صورت ماهانه تغییر می‌کنند. بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که در یک ماه رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد چه کسی است. تنها در دستور کار گذاشتن‌ها و اولویت‌ها تغییر می‌کند، اما مواضع کشورها بر سر جای خود باقی است.

این نماینده مجلس با اشاره به ریاست چین در گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) تاکید کرد: در FATF تنها رئیس تصمیم‌گیر نیست و تغییر چندانی در شرایط ایران حس نمی‌کنیم و تغییر رئیس دوره‌ای FATF خیلی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد.

اروپا نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند

جمالی همچنین با اشاره به سفر ظریف به فرانسه و گفت‌وگوهای انجام‌شده میان رؤسای جمهور ایران و این کشور، در مورد نقش فرانسه در مناسبات ایران گفت: متاسفانه برجام نشان داد که اروپا نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد. این موضوع ضربه‌ای برای اروپایی‌ها بود.

او ادامه داد: اروپایی‌ها اذعان کردند که ما نمی‌توانیم با آمریکا مقابله کنیم و جلوی خروج آنها از برجام را بگیریم و حتی در مورد تحریم‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این موضوع نشان داد که اروپا در حال حاضر شرایط مساعدی ندارد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اخیراً انگلیس می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود که این موضوع هم به تضعیف بیشتر این اتحادیه منجر می‌شود.

جمالی همچنین به هدف فرانسوی‌ها از مناسبات‌شان با ایران اشاره کرد: اهدافی که فرانسوی‌ها و آقای مکرون به‌ عنوان یک دیپلمات جوان دنبال می‌کنند به این منظور است که حیثیت مخدوش‌شده دیپلماتیک اروپا را برگردانند، چون اگر این حیثیت‌ ترمیم نشود، در حل‌وفصل سایر مناقشات هم تاثیرگذار است. دومین هدف آنها این است که اروپایی اعلام می‌کنند برجام از نظر امنیتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و آنها احساس می‌کنند که اگر برجام به سرانجامی نرسد، ممکن است در آینده مشکلات امنیتی برای آنها ایجاد شود. سومین هدف هم نقش مکرون در اتحادیه اروپاست. انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپاست و آلمان که رقیب فرانسه محسوب می‌شود گرفتار برخی از مسائل اقتصادی است، بنابراین آقای مکرون می‌خواهد خودی در اتحادیه اروپا نشان دهد.

او در پایان گفت: فرانسه گروه جی7 را هم به فرانسه کشاند، بنابراین آقای مکرون می‌خواهد تاثیرگذاری شخصی‌اش را در اتحادیه اروپا تثبیت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها