کد خبر: 341300
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

باید دعا کنیم پروژ‌ه‌های پتروشیمی متوقف نشود/ سیاست دولت در حوزه نفت کاهش بحران است/ دچار خود تحریمی‌شده‌ایم

سید حمید حسینی از نبود استراتژی در صنعت نفت گلایه دارد، او می‌گوید: به دلیل اشتباهات گذشته حالا در شرایطی قرار داریم که فرصت‌مان برای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت از دست رفته؛ همه سیاست‌های دولت در حال حاضر برای جلوگیری از تشدید بحران است.

باید دعا کنیم پروژ‌ه‌های پتروشیمی متوقف نشود/ سیاست دولت در حوزه نفت کاهش بحران است/ دچار خود تحریمی‌شده‌ایم
کد خبر: 341300
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- «سوءمدیریت‌ها بیش از تحریم به صنعت نفت کشور آسیب زده است.» این مطلب را سیدحمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، به اعتمادآنلاین گفت.

حسینی از نبود استراتژی در صنعت نفت گلایه دارد: به دلیل اشتباهات گذشته حالا در شرایطی قرار داریم که فرصت‌مان برای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت از دست رفته؛ همه سیاست‌های دولت در حال حاضر برای جلوگیری از تشدید بحران است.

به عقیده این فعال صنعت نفت: اگر دولت در صدد است اقتصاد ایران در سال‌های آینده آسیب کمتری از تحریم‌ها ببیند، باید به تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های پالایشگاهی توجه بیشتری نشان دهد. باید دعا کنیم بودجه مورد نیاز پروژه‌های نفتی از سوی صندوق توسعه ملی تامین شود وگرنه همین شرایط حداقلی را هم از دست خواهیم داد.

او تاکید کرد: در شرایطی که امکان صادرات نفت خام برای کشور فراهم نیست، دولت می‌تواند از طریق صادرات فراورده‌های پتروشیمی این کمبود را جبران کند.

چرا صنعت نفت استراتژی ندارد؟

آن‌طور که حسینی توضیح داد سال‌هاست تصدی دولت در پروژه‌های نفتی به آفت این صنعت تبدیل شده است. او برای مصداقی شدن اظهارنظر خود گفت: استراتژی دولت‌ها در صنعت نفت دچار ابهام است؛ بر اساس قانون خصوصی‌سازی، حضور دولت در صنایع پایین‌دست نفت ممنوع است، اما برای جایگزینی دولت فکری نشده؛ هیچ یک از دولت‌هایی که بر سر کار آمدند تلاش نکردند بخش خصوصی را در صنعت نفت قدرتمند کنند. در واقع فعالیت دولت در بخش صنایع پایین‌دستی نفت خلاف اصل 44 قانوون اساسی است، اما این تصدی از سوی دولت سال‌هاست انجام می‌شود. اگر در ایران بخش خصوصی قدرتمند وجود داشت، حالا کمترین نگرانی را بابت تحریم داشتیم.

باید پتروشیمی را جدی گرفت

به گفته حمید حسینی، در حال‌ حاضر 2.5 درصد تولید محصولات پتروشیمی جهان در اختیار ایران است و به راحتی قابل جبران نیست. او با بیان اینکه امکان تحریم صنعت پتروشیمی کمتر از نفت است توضیح داد: باید دید این تحریم چقدر بر صادرات اثر خواهد گذاشت که موضوعی جداست. معتقدیم تاثیر آن محدود به افزایش هزینه‌ها و سخت‌ شدن کار است. با توجه به اینکه در حال حاضر، شرکت اصلی بازرگانی هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن در امارات تحریم شده‌اند، حتماً در کوتاه‌مدت تاثیری بر بازار خواهد گذاشت، اما بیشتر اثر روانی است و مطمئناً این تحریم، تاثیر جدی‌ای روی صادرات محصولات پتروشیمی نخواهد گذاشت، زیرا سهم هلدینگ خلیج‌فارس در صادرات محصولات پتروشیمی ایران، سهمی فراتر از 30 تا 40 درصد صادرات کل محصولات پتروشیمی نیست و با توجه به تنوع بازار و اقلام متنوع، آمریکا به اهداف خود در تحریم صنعت پتروشیمی و تحریم هلدینگ خلیج‌فارس نخواهد رسید.

چشم‌انداز صنعت نفت در زمان تحریم؟

او با این توضیح صحبت‌های خود را به پایان رساند: با همه مشکلات موجود دولت توانست اقتصاد کشور را به ثبات نسبی برساند، از سوی دیگر منابعی هم در صندوق توسعه کلی وجود دارد که اگر درست مدیریت شود، با اتکا به آن می‌توان تکاپویی در صنعت نفت راه انداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها