کد خبر: 341684
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

پدر من هم به عنوان یک مرد آمریکایی فکر می‌کرد وزنه‌برداری مناسب دخترش نیست/ اینکه می‌گویند وزنه‌برداری نمی‌گذارد شما مادر شوید درست نیست، من خودم یک دختر دارم/ این حرف‌ها زاییده ذهن‌هایی است که با کلیشه‌های جنسیتی بزرگ شده‌اند/ زنان وزنه‌بردار ایرانی می‌د

«وقتی برای اولین‌ بار می‌خواستم سراغ وزنه‌برداری بروم به پدرم گفتم و از چهره‌اش مشخص بود که زیاد خوشحال نیست. پدر من هم به عنوان یک مرد آمریکایی فکر می‌کرد وزنه‌برداری چندان با زن بودن تناسب ندارد. حالا اما این‌طور فکر نمی‌کند.» اینها بخشی از حرف‌های زنی است که از رویای وزنه‌برداری به نایب‌رئیسی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری رسید.

پدر من هم به عنوان یک مرد آمریکایی فکر می‌کرد وزنه‌برداری مناسب دخترش نیست/ اینکه می‌گویند وزنه‌برداری نمی‌گذارد شما مادر شوید درست نیست، من خودم یک دختر دارم/ این حرف‌ها زاییده ذهن‌هایی است که با کلیشه‌های جنسیتی بزرگ شده‌اند/ زنان وزنه‌بردار ایرانی می‌د
کد خبر: 341684
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی- مسابقات جهانی وزنه‌برداری زنان از 27 شهریور در حالی آغاز می‌شود که زنان ایرانی قرار است برای نخستین‌ بار در آن شرکت کنند و همین موضوع هم باعث شده اورسلا پاپاندرئا، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، بیش از دوره‌های قبلی این رقابت‌ها برای مسابقات هیجان‌زده باشد.

وزنه‌برداری زنان اگرچه چند سالی است کارش را در ایران با دوره‌های مربیگری و داوری زنان آغاز کرده و تجربه‌های محدودی در سکوی مسابقات داشته است، اما حضور در مسابقات قهرمانی جهان می‌تواند به نقطه عطفی جدی برای آینده زنان وزنه‌بردار ایرانی بدل شود.

موضوعی که نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هم در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به آن اشاره می‌کند: برای مسابقات پیش رو نه تنها انتظار دارم بیشترین تعداد ورزشکار را ببینم، بلکه منتظرم رکوردهای بی‌نظیر دخترانی را ببینم که در این مسابقات شرکت می‌کنند. مسابقات قهرمانی جهان میدان مهمی است و حضور زنانی از کشورهای جدید، مثل کشور شما ایران، برای من خیلی هیجان‌انگیز است.

وزنه‌برداری همان چیزی را به زنان دنیا می‌دهد که نیاز دارند: اعتمادبه‌نفس

وزنه‌برداری همان کاری را برای زنان می‌کند که به آن نیاز دارند: این رشته اگرچه در ظاهر روی بدن و تقویت قوای جسمانی تاثیر می‌گذارد، اما در باطن نقش موثری در قدرت ذهنی ایفا می‌کند. شما تنها با داشتن عضلات قدرتمند نمی‌توانید وزنه‌بردار بزرگی شوید، بلکه برای این هدف نیازمند ذهن و فکر قوی هستید. در وزنه‌برداری دقیقاً همین کار را تمرین می‌کنید. اعتمادبه‌نفس و عزت نفس‌تان را رشد می‌دهید و این ویژگی‌ها همان چیزی است که زنان در تمام دنیا نیاز دارند.

همه زنان وزنه‌بردار دست‌کم یک‌ بار شنیده‌اند که به آنها بگویند «نمی‌ترسید بدن‌تان مردانه شود؟» اورسلا می‌گوید این موضوعات تنها به کلیشه‌های جنسیتی موجود در دنیا برمی‌گردد: اگرچه وزنه‌برداری بدن را می‌سازد اما نه به آن شکل که لزوماً نمای مردانه‌ای داشته باشد. حتی گاهی خود من وقتی سن کمتری داشتم با ورزشکاران رشته‌های شنا و ژیمناستیک اشتباه گرفته می‌شدم. این حرف‌ها زاییده ذهن‌هایی است که از سن کم کلیشه‌های جنسیتی را پذیرفته‌اند. کلیشه‌ای که می‌گوید وزنه‌برداری رشته‌ای مردانه است. یا زن باید بدن ظریفی داشته باشد.

پدر من هم به عنوان یک مرد آمریکایی از وزنه‌بردار شدن دخترش خوشش نیامد

اورسلا به نخستین واکنش پدرش، هنگامی که فهمید انتخاب دخترش چه رشته‌ای است، اشاره کرد: «وقتی برای اولین‌ بار پدرم فهمید که انتخاب من برای ورزش حرفه‌ای وزنه‌برداری است، می‌توانستم از چهره‌اش بخوانم که حس خوبی ندارد. البته با درگیر نشدیم، اما می‌فهمیدم که ترجیح می‌داد سراغ رشته دیگری بروم. رشته زنانه‌تری. همه اینها به خاطر این بود که پدر من به عنوان یک مرد آمریکایی هم در ذهنش همان کلیشه‌ها را داشت.

پدر او اما بعد از سال‌ها فهمیده که اشتباه کرده است: اما حالا پدر من می‌داند که آن روز اشتباه کرده است؛ بعد از سال‌ها که تمرین و پیروزی و حتی شکست‌های مرا دید. بسیاری از مردان در ایالات متحده نیز فکر می‌کنند ممکن است وزنه‌برداری اندام تولید مثل یا توانایی فرزندآوری را تحت تاثیر قرار دهد که همه اینها نادرست است. همه زنان از نسل من فرزندان زیادی دارند و من نیز یکی از آنها را دارم.

زنان وزنه‌بردار ایرانی رشد می‌کنند اگر فرصت برابر با مردان داشته باشند

نایب‌رئیس فدراسیون جهانی معتقد است وزنه‌برداری زنان ایران باید رشد کند، چون مردان وزنه‌بردار ایرانی از بهترین‌های دنیا هستند و قطعاً این پتانسیل در زنان هم وجود دارد: «کشور شما وزنه‌برداران مشهوری دارد. در المپیک و مسابقات قهرمانی جهان همواره تعدادی از مدال‌ها به وزنه‌برداران ایرانی می‌رسد. با این حساب باید منتظر بود و روزی را دید که زنان شما هم به این توانایی برسند. برای رسیدن به این جایگاه باید بیشتر تلاش کنند و از حرف‌هایی که می‌شنوند نترسند. بلکه با همین حرف‌ها قوی‌تر شوند و پیش بروند.

اورسلا البته شکی ندارد که برای رسیدن به چنین جایگاهی باید به زنان وزنه‌بردار ایرانی فرصت داد: رسیدن به بلوغ در رشته‌ای مثل وزنه‌برداری حدود 10 سال زمان می‌برد و من هم با طی شدن همین زمان برای پایه‌گذاری، استعدادیابی و پرورش درست زنان در ایران، برایشان زمان در نظر می‌گیرم. بر همین اساس هم انتظار دارم وزنه‌برداری زنان تا 10 سال آینده ظرفیت‌های بالایی برای کسب مدال در مسابقات قاره‌ای و جهانی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف باید زنان از همان منابع، امکانات و فرصت‌هایی استفاده کنند که مردان در اختیار دارند.

حضور در جمع زنان وزنه‌بردار ایرانی برایم هیجان‌انگیز بود

وقتی درباره رابطه تیره‌و‌تار ایران و آمریکا در بخش سیاسی اشاره کردم، اورسلا گفت از نظر او ورزش از دنیای سیاستمداران جداست: قطعاً من در جایگاهی نیستم که بخواهم درباره وضعیت ژئوپلیتیک جهانی و روابط سیاسی ایران و آمریکا صحبت کنم، اما چیزی که مشخص است اینکه در کشور من وزنه‌برداری، فدراسیون، مدیران و ورزشکارانش از سیاست و دولت جدا هستند. به همین دلیل همه توان من معطوف به وزنه‌برداری در تمام دنیاست. به طور ویژه کشورهایی را که تازه به مجموعه خانواده وزنه‌برداری دنیا اضافه می‌شوند بیشتر مورد توجه قرار می‌دهم چون ما می‌خواهیم این خانواده گسترش یابد. وقتی سال گذشته از من خواستند به ایران بروم و عضوی از گروهی باشم که در اردوی ایران حضور داشتند، با تمام وجودم خوشحال و هیجان‌زده بودم. به همین دلیل از آنها حمایت کردم؛ مثل همان دختری که نامش آیسن ادیب بود و هنوز چهره‌اش در خاطرم مانده است.

نایب‌رئیس فدراسیون جهانی، که وقتی 11 سالش بوده درباره ایران خوانده است، در نهایت آرزویش درخشش زنان ایرانی است: هیچ علاقه ای ندارم که یک بازیگر سیاسی باشم و فقط دلم می‌خواهد زنان، برابر با مردان، در سراسر دنیا فرصت داشته باشند که بدرخشند و حمایت شوند. من وقتی 11 سالم بود درباره تمدن ایران آموختم و از همان روزها مجذوب فرهنگ سرزمین شما شدم. الان هم از اینکه می‌بینم زنان وزنه‌بردار ایرانی می‌توانند برای نخستین‌ بار در مسابقات جهانی شرکت کنند، از صمیم قلبم خوشحالم. تنها آرزویم برای زنان سرزمین شما پیروزی و موفقیت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها