کد خبر: 343647
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۸:۴۹:۳۳
| |

ابوالفضل اصغری در یادداشتی نوشت؛

قرقیزستان نشانه توجه ایران به آسیای میانه

ابوالفضل اصغری در یادداشتی نوشت: با توجه به نیاز ایران به مواد اولیه، مانند مواد خوراکی از جمله گوشت و دیگر موارد مصرفی و تولید بالای این مواد توسط قرقیزستان، ایران می‌بایست هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی پرواز بین تهران- بیشکک و مشهد- بیشکک اقدام نماید.

قرقیزستان نشانه توجه ایران به آسیای میانه
کد خبر: 343647
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۸:۴۹:۳۳

اعتمادآنلاین| ابوالفضل اصغری در یادداشتی نوشت: «سفر چند روز گذشته وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به همراه استاندار خراسان رضوی به کشور قرقیزستان، بار دیگر اهمیت کشورهای آسیای میانه را در زمینه شکستن دایره تحریم‌ها یادآور شد. همراهی استاندار مهمترین استان شرقی ایران در این سفر و حضور در استان مهم اوش قرقیزستان نشان از راهبرد جدید ایران در این منطقه و به خصوص قرقیزستان دارد که مبتنی بر گسترش روابط واحدهای سیاسی کوچک‌تر در سایه افزایش مبادلات دو کشور است. کشور قرقیزستان با محصور شدن در خشکی و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی روسیه و چین با توجه به سوابق گذشته و گذر جاده ابریشم از آن، دارای اهمیت روزافزونی در آسیای میانه است. از آنجا که این کشور در حال توسعه است و نسبت به جمهوری‌های همجوار دارای ساختار اقتصادی و سیاسی شفاف‌تری است، به نظر می‌رسد می‌توان با تمرکز صادرات دانش فنی مهندسی، جایگاه ایران را در این کشور ارتقا داد.

متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور هم اکنون بسیار ضعیف و مبادلات آنها حدود 44 میلیون دلار است.

با توجه به نیاز ایران به مواد اولیه، مانند مواد خوراکی از جمله گوشت و دیگر موارد مصرفی و تولید بالای این مواد توسط قرقیزستان، ایران می‌بایست هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی پرواز بین تهران- بیشکک و مشهد- بیشکک اقدام نماید.

همچنین از آنجا که کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان به دریا دسترسی ندارند، ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی خود مخصوصاً بندرعباس و چابهار و تکمیل شبکه ریلی و جاده‌ای نیاز کشورهای مذکور به ترانزیت و حمل و نقل دریایی را برطرف نماید.

با توجه به اینکه جمهوری قرقیزستان در شهر مشهد دارای نمایندگی کنسولی است می‌توان مشهد را به عنوان هاب و مرکز مبادلات با آن تعیین و از روابط سطوح پایین‌تر سیاسی(استان‌ها) برای گسترش مبادلات اقتصادی و دفع اثر تحریم‌ها استفاده نمود. همچنین مواردی مانند ساخت ورزشگاه دوستی شهر اوش می‌تواند زمینه صادرات دانش فنی ایران را فراهم نماید.

قرقیزستان سرزمین دست نخورده‌ها به شمار می‌رود و از آنجا که عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز پیمان شانگ‌های است در راستای نگاه به شرق، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به وزنه‌ای قوی بدل شود. تحقیق این امر مستلزم فراهم ساختن زیرساخت‌ها افزایش ارتباطات هوایی و ریلی و نیز حذف روادید جهت فعالان اقتصادی است.

به هر حال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه به اهمیت قرقیزستان افزایش یافته و دوبار سفر رئیس جمهور ایران به بیشکک و به طور متقابل سفر رئیس جمهوری قرقیزستان به تهران، موید این امر است. امید می‌رود در کنار روابط ایران و سایر کشورهای آسیای میانه، با تکیه بر موقعیت راهبردی قرقیزستان بتوان مسیر جاده ابریشم را با اتکا به زیرساخت‌های موقعیت دریایی- زمینی ایران احیا نمود و از پتانسیل‌های موجود جهت رشد اقتصادی بهره برد.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها