کد خبر: 343868
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۳:۳۰:۵۱
| |

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها:

سالی 293 میلیارد متر مکعب بارش در کشور هدر می‌رود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: بر اساس آمار وزارت نیرو 413 میلیارد متر مکعب بارش سالانه در کشور داریم که از این مقدار 120 تا 130 میلیارد متر مکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش به صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود.

سالی 293 میلیارد متر مکعب بارش در کشور هدر می‌رود
کد خبر: 343868
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۳:۳۰:۵۱

اعتمادآنلاین| ‌ خسرو شهبازی در نشست خبری معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها که امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم بر کشور ما و سایر کشورها تاثیرگذار است، اظهار کرد: تغییر اقلیم به دو دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات محیطی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه طی 40 سال اخیر، 1.6 درجه سانتیگراد دمای کره زمین افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی، پدیده گرد و غبار و... سبب شده است که کشورهای مختلف به سمت تهدید پیش بروند.

شهبازی با اشاره به اینکه خشکسالی و گرد و غبار سبب شده است که موضوع مهاجرت از مناطق کم‌آب و خشک به سمت مناطق دیگر اتفاق بیفتد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اگر تمام کشورها بتوانند پدیده گرد و غبار در کشور خودشان را کنترل کنند دمای کره زمین 1.5 درجه خنک‌تر می‌شود.

به گفته وی ما باید بتوانیم با پدیده خشکسالی سازگاری پیدا کنیم و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه یکی از پروژه‌های اساسی در بحث حفاظت آب و خاک پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، اظهارکرد: بر اساس آمار وزارت نیرو سالانه 413 میلیارد متر مکعب بارش سالانه در کشور داریم که از این مقدار بین 120 تا 130 میلیارد متر مکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش به‌صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود.

شهبازی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان جنگل‌ها باید سالانه 15 درصد کنترل روان‌آب داشته باشد که 7.5 درصد آن توسط عملیات آبخیزداری و 7.5 درصد دیگر باید با عملیات آبخوان‌داری محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار آبخیزداری 530 متر مکعب ذخیره‌سازی آب در آبخوان‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از جمله مزایای دیگر آبخیزداری می‌توان به کنترل فرسایش خاک اشاره کرد. عمیات آبخیزداری می‌تواند بین 3 تا 9 تن از فرسایش خاک جلوگیری کند و 10 درصد از تبخیر آب را کاهش دهد.

شهبازی با بیان اینکه افزایش «دبی» چشمه‌ها و قنات‌ها بین 1.5 تا 3 برابر از دیگر مزایای آبخیزداری است، تصریح کرد: با اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است، سال گذشته در 79 درصد شهرستان‌های کشور در 850 هزار هکتار در 649 حوضه آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها