کد خبر: 343940
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۵:۲۷:۴۳
| |

فلاحت‌‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به پیشنهاد طرح صلح هرمز:

ایران به دنبال حفظ امنیت شاهراه استراتژیک انرژی دنیا در تنگه هرمز است/ جهان دیگر ظرفیت و اراده جنگ تازه‌ای را ندارند/ دنیا به دنبال راهکاری غیر از جنگ است

حشمت الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پیشنهاد طرح صلح هرمز و خلیج فارس روحانی، گفت: دیپلمات‌های ایرانی باید ضمن ارایه طرح به دنیا اطمینان دهند که ایران به دنبال حفظ امنیت شاهراه استراتژیک انرژی دنیا در تنگه هرمز است.

ایران به دنبال حفظ امنیت شاهراه استراتژیک انرژی دنیا در تنگه هرمز است/ جهان دیگر ظرفیت و اراده جنگ تازه‌ای را ندارند/ دنیا به دنبال راهکاری غیر از جنگ است
کد خبر: 343940
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۵:۲۷:۴۳

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری درباره طرح ابتکار صلح هرمز با هدف تامین امنیت منطقه توسط کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: طرح آقای روحانی باید مشخص کند که در کجای تحولات منطقه قرار دارد، در روزهای اخیر که رئیس‌جمهور از این طرح صحبت کرد اولین واکنش نسبتا مثبت از سوی ترامپ نشان داده شد. این نشان می‌دهد که ترامپ به رغم ادعای مقامات آمریکای و مواضع دو گانه خود تلاش می‌کند که نشست مجمع عمومی و حضور روحانی در سازمان ملل را به عنوان آخرین فرصت دیپلماسی از دست ندهد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خطاب طرح ایران منطقه بود اما اولین واکنش را آمریکایی‌ها نشان دادند و اعلام کردند که «حاضرند این طرح را بخوانند». این موضوع نشان می‌دهد دنیا به هیچ عنوان ظرفیت و اراده جنگ تازه را ندارد بلکه دنیا به دنبال راهکاری غیر از جنگ است.

وی افزود: دیپلماسی در دنیا به حدی با ضربات مختلف مواجه شده که موجب حاکمیت عدم اطمینان و اعتماد در سطوح دیپلماسی شده است. طرح آقای روحانی مربوط به «منطقه» است، در گذشته نیز دو راهبرد در منطقه دچار چالش بودند؛ نخست امنیت فرامنطقه‌ای که بر اساس توافقنامه‌های کشورهای جنوب خلیج فارس با آمریکا و چند کشور اروپایی مانند انگلیس شکل گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: راهبرد دیگر «ثبات منطقه‌ای» که ایرانیان همیشه این راهبرد را ارایه دادند اما از آنجایی که لازمه راهبرد اول حفظ چالش با ایران بوده است، چالش‌هایی بر سر جزیره ابوموسی، چالش‌های سیاسی و عقیدتی مختلف و هم‌اکنون نیز چالش مرتبط با موضوع یمن و بحرین را با ما حفظ کردند.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: طرح صلح هرمز جمهوری اسلامی ایران در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده است اما حتی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که با کمک نیروهای بیگانه نمی‌توان امنیت منطقه و حتی مولفه‌های امنیت خود را حفظ کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: چنین طرحی می‌بایست پیش از این در سطح کارشناسی با سفرا و نمایندگی‌ها خارجی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ می‌شد و به کشورهای منطقه حتی کشورهای دارای تنش با ایران ارسال می‌شد. در فضای دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای نیز این طرح می‌بایست مطرح و تبیین شود.

وی افزود: متاسفانه زمانی طرح مطرح شده است که بخشی از زمان را از دست دادیم لذا در شرایط کنونی برای اثرگذاری این طرح چند موضوع مهم باید مورد توجه قرار بگیرند؛ نخست اینکه امنیت منطقه مشکل پیدا کرده زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس به تامین و حفظ امنیت کمک نکردند، از سوی دیگر طرح ایران مولفه‌های واقعی دارد که در آن فداکاری ایران برای امنیت و ثبات منطقه‌ای را دارد و تنها باید نظر و اعتماد کشورهای جنوب خلیج فارس را باید جلب کرد.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: آقای ظریف هم بهتر وبد که پیش از سفر به نیویورک با دو دسته از کشورهای جنوب خلیج فارس درباره طرح صلح هرمز نشست و جلسه می‌گذاشت؛ نخست کشورهایی چون عمان و قطر که مواضع نزدیک به ایران و دور از تنش دارند و همچنین با کشورهایی چون کویت یا حتی امارات که برایشان مهم نیست چه کسی برنده چالش در منطقه می‌شود و تنها حفظ امنیتشان مهم است، البته به سعودی‌ها نیز می‌توانستیم درباره یان طرح اطلاع دهیم.

وی ادامه داد: هیات ایرانی باید از ظرفیت حضور در سازمان ملل استفاده کند و جنبه‌های عینی و عملی طرح خود را به کشورهای منطقه ارایه دهد به نوعی که تحت هر شرایطی که منجر به جاذبه منطقه‌ای می‌شود، دافعه جهانی برای ما ایجاد نکند. زیرا ممکن است برخی کشورها که سودشان در ناامنی بوده با این طرح مقابله کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دیپلمات‌های ایرانی ضمن ارایه طرح باید مواضع دیپلماتیک جهانی را هم مورد توجه قرار دهند، زیرا دنیا نگران تحولات خلیج فارس است بنابراین جمهوری اسلامی ایران علاوه بر انتقال پیام عملی باید پیام دیپلماسی عمومی هم به دنیا بدهد با این مبنا که ایران به دنبال تامین و حفظ امنیت شاه‌راه استراتژیک انرژی دنیا در تنگه هرمز است.

گفتنی است، رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه منطق ما منطق خلیج فارسی است که امنیت آن از درون باشد، گفته است که: امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان درون زاست و نیروهای خارجی برای ملت ما و منطقه ما مشکل و ناامنی می‌آفرینند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها