کد خبر: 344352
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۷:۲۷
| |

جابری انصاری، معاون وزیر خارجه: 

به تلاش‌هایمان برای آزادی سه ملوان ایرانی ادامه می‌دهیم

حسین جابری انصاری، معاون پارلمانی،کنسولی و امور ایرانیان وزرات امور خارجه، با بیان اینکه در رایزنی‌ها برای آزادی ملوانان ایرانی در سومالی با باندهای سازمان یافته مافیایی مواجه بودیم،گفت: به تلاش‌های‌ خود برای آزادی سه ملوان باقیمانده دیگر در دست دزدان دریایی ادامه می دهیم.

به تلاش‌هایمان برای آزادی سه ملوان ایرانی ادامه می‌دهیم
کد خبر: 344352
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۷:۲۷

اعتمادآنلاین| حسین جابری انصاری، معاون پارلمانی،کنسولی و امور ایرانیان وزرات امور خارجه، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در مراسم استقبال از محمد شریف پناهنده ملوان آزاد شده ایرانی از دست دزدان دریایی در سومالی گفت:‌ در سال 1394 دو شناور ماهی‌گیری ایرانی در نزدیکی سومالی توسط دزدان دریایی دزدیده شدند. در این دو شناور، 37 ملوان ایرانی حضور داشتند که در فاصله چهار سال و نیم گذشته براساس تلاش‌هایی که انجام شد تعدادی از آن‌ها آزاد شدند و سه نفر از آن‌ها همچنان در دست دزدان دریایی هستند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در دی‌ ماه همان سالی که این دو شناور توسط دزدان دریایی ربوده شدند، روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و سومالی از سوی دولت سومالی قطع شد، و این موضوع پیگیری وضعیت این ملوانان را با مشکلات مضاعفی روبه‌رو کرد.


وی اضافه کرد: در طول این مدت تلاش‌های مختلفی از سوی وزارت امور خارجه، نهادهای دیگر، برخی از موسسات مردم‌نهاد، سازمان ملل و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه سومالی از جمله کنیا و اتیوپی صورت گرفت تا این عزیزان آزاد شوند.

جابری انصاری با بیان اینکه همچنان سه نفر از این ملوانان در سومالی هستند، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که در حال انجام است امیدواریم این سه نفر نیز هر چه زودتر به کشور بازگردند.

وی با بیان اینکه شرایط خاص حاکم بر سومالی شرایط پیگیری وضعیت ملوانان ربوده شده را سخت‌تر کرده است، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی این است که طرف این قضیه دزدان دریایی و باندهای سازمان‌یافته مافیایی هستند که با امکاناتی که در اختیار دارند، برای کسب درآمد مالی اقدام به گروگان‌گیری و دزدی می‌کنند و به همین خاطر، در پیگیری این موضوع طرف حساب ما یک دولت نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: از طرف دیگر رابطه دیپلماتیک ایران با سومالی نیز قطع شده و پیگیری وضعیت این ملوانان عمدتا از طریق دفاتر سازمان ملل در منطقه از جمله در کنیا، برخی از سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه آزادی گروگان‌ها فعال هستند، انجام می‌شود.


جابری انصاری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مسائل حقوق بشری در آزادی این ملوان ایرانی موثر بوده است، ابراز داشت: این ملوانان در طول مدتی که در دست دزدان دریایی بودند در بدترین شرایط زندگی کرده‌اند و وضعیت سلامتی و جسمانی آنها با مشکل روبرو شده است. وضعیت ویژه سلامتی آقای پناهنده در آزادی ایشان تأثیرگذار بوده و این موضوع از طریق موسسات مردم نهاد و سازمان ملل پیگیری شده است.


وی با بیان اینکه وضعیت سه ملوان باقیمانده ایرانی در دست دزدان دریایی نیز به همین شکل است، عنوان کرد: آقای پناهنده امروز وقتی به کشور برگشتند اولین درخواستی که داشتند این بود که هرچه زودتر وضعیت سه ملوان باقیمانده در آنجا گرفتار هستند، پیگیری شود.


معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که در این زمینه در حال انجام است هر چه زودتر به نتیجه برسد و ما بتوانیم به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم.


وی در پاسخ به این سوال که دزدان دریایی برای آزادی این ملوانان چه درخواستی داشتند، یادآور شد: آنها درخواست مبالغ هنگفتی می‌کردند و با توجه به شرایط پیچیده سومالی و ضعف دولت مرکزی سعی می‌کردند از این شرایط برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند. از طرف دیگر برخی از موسسات و شرکت‌ها که لنج‌های آنها توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده بودند، برای آزادی مبالغ کلانی پرداخت کرده بودند و این موضوع در مطرح کردن درخواست مبالغ کلان توسط دزدان دریایی موثر بود.


جابری انصاری با تاکید مجدد بر این که در این قضیه طرف حساب ما یک دولت یا یک نهاد شناخته شده نبود، بیان کرد: طرف ما مجموعه‌ای مافیایی بودند که به هر واسطه یک حرفی را می‌زدند و هر دفعه حرف خود را عوض می‌کردند. و همه اینها شرایط را برای آزادی این ملوانان سخت کرده بود. با توجه به این شرایط ما همچنان به تلاش‌هایمان برای آزادی ملوانان باقیمانده ادامه می‌دهیم و امیدواریم هر چه زودتر آنها نیز آزاد شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها