کد خبر: 344792
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۵:۴۵:۳۹
| |

دریادار تنگسیری:

عملکرد بیگانگان در خلیج فارس حاکی از اهمیت منطقه برای آنها است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اعضای بسیج قوه مقننه گزارشی از رویارویی نظامیان ایران و بیگانگان و عملکرد این نیرو در آب‌های خلیج فارس ارائه کرد.

عملکرد بیگانگان در خلیج فارس حاکی از اهمیت منطقه برای آنها است
کد خبر: 344792
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۵:۴۵:۳۹

اعتمادآنلاین| سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه، 3 مهرماه) در مجلس شورای اسلامی و در جمع اعضای بسیج قوه مقننه به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس صورت گرفت با اشاره به یک سال و نیم درگیری مستقیم ایران و آمریکا در آب های خلیج فارس، گفت: عملکرد بیگانگان در منطقه حاکی از اهمیت منطقه برای آنها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه به تاریخچه حضور بیگانگان در خلیج فارس اشاره کرد و اظهار داشت: پرتغالی ها به عنوان اولین بیگانگانی که در خلیج فارس حضور یافتند، از سال 1505 میلادی به مدت 117 سال در ایران و در حاشیه خلیج فارس اقامت کرده و قلعه و دژ نظامی ساختند.

وی افزود: از آنجایی که در زمان صفویان و حضور پرتغالی ها در ایران، هنوز نفت کشف نشده بود، مشخص می شود منطقه خلیج فارس دارای اهمیت بیش از وجود نفت در این منطقه است و ارزش بسیار زیادی برای سایر کشورها دارد چنانچه در حال حاضر نیز ناوهای آمریکایی خلیج فارس را رها نمی کنند با اینکه هر ناو به صورت روزانه مبلغی معادل 2.5 میلیون دلار هزینه دارد.

دریادار تنگسیری در ادامه به مقابله جمهوری اسلامی با بیگانگان در خلیج فارس پرداخت و یادآور شد: در سال 66 ناو آمریکایی استارک وارد خلیج فارس شد و خلبان بعثی به اشتباه این ناو را مورد هدف قرار داد که هزینه زیادی برای آمریکایی ها در بر داشت، پس از آن کشتی سونگاری آمریکا در همان سال مورد هدف نیروی دریایی سپاه واقع و منهدم شد و نفتکش سی اویل سیتی و کشتی بریشتون و ناو ساموئل بی رابرتز نیز از جمله ادوات آمریکایی بودند که در منطقه منهدم شدند.

وی افزود: بعد از آن در سال 2007 بود که 4 تفنگدار آمریکایی در حال ورود به خلیج فارس بازداشت شدند و در سال های 81 و 86 نیز تفنگداران انگلیسی مورد بازداشت نظامیان ایران قرار گرفتند و 24 کانادایی نیز طی درگیری دیگری دستگیر شدند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها حضور غیرقانونی دیگری نیز در خلیج فارس در سال 94 داشتند که طی آن 10 ملوان بازداشت شدند و آخرین مأموریت نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس نیز برای توقیف نفتکش استنا ایمپرو بود که با نقض قوانین بین المللی وارد آب های ایران شده بود.

به گزارش خانه ملت، در این دیدار همچنین بیانیه 160 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از بسیج قوه مقننه قرائت شد.

در پایان این مراسم نیز لاریجانی با لوح تقدیری از دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تشکر و قدردانی کرد و سرهنگ هاشمی فرمانده بسیج قوه مقننه نیز با اعطای لوح تقدیر از زحمات رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیر به عمل آورد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم از کتاب گزارش تحلیلی از «برنامه راهبردی بنیاد ملی علوم آمریکا برای سال های 2018 تا 2022» رونمایی کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها