کد خبر: 346057
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۸:۰۰
| |

«المیادین» نقشه راه کمیته قانون اساسی سوریه را منتشر کرد

شبکه المیادین به نسخه‌ای از نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت درباره معیارهای اصلی و قوانین و اصول فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه دست یافت.

«المیادین» نقشه راه کمیته قانون اساسی سوریه را منتشر کرد
کد خبر: 346057
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه المیادین اعلام کرد: نامه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره معیارها و قواعد اصلی فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه بعد از موافقت دولت سوریه و کمیته مذاکره‌کننده سوری با شروط لازم ارائه شده است.

در سندی که گوترش 26 سپتامبر برای رئیس شورای امنیت فرستاد، آمده است:

-همسو با منشور سازمان ملل و اصول و اهداف آن و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه براساس پایبندی قوی به حاکمیت، استقلال و وحدت سوریه.

-تسهیل مذاکرات در داخل سوریه برای تسهیل روند قانون اساسی از طریق تدوین قانون اساسی جدید که به موجب آن انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

-استناد به اصول اصلی 12‌گانه‌ای که در دور چهارم مذاکرات اعلام شد.

-اجرایی کردن بیانیه پایانی سوچی به عنوان عاملی در روند ژنو با حمایت شرکت‌کنندگان در نشست سوچی.

-تأکید بر اهمیت پیشبرد روند سیاسی برای ایجاد اعتمادسازی و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت.

-فرستاده سازمان ملل به سوریه 30 اکتبر نشستی را با نظارت سازمان ملل در ژنو برای تسهیل فعالیت معتبر و متوازن و فراگیر کمیته قانون اساسی برگزار می‌کند.

قواعد اجرایی اصلی

ماده1: حاکمیت

-کمیته قانون اساسی در راستای روند ژنو یک طرح اصلاحی قانون اساسی محسوب می‌شود که از موافقت مردمی برخوردار است و باید شامل اصلاح قانون اساسی باشد.

-کمیته قانون اساسی می‌تواند در قانون اساسی 2012 از جمله در راستای تجارب دیگر قانون اساسی و اصلاح قانون اساسی کنونی یا ساختار قانون اساسی جدید بازنگری کند.

ماده2: ساختار

-کمیته قانون اساسی دو هیئت یک هیئت بزرگ و یک هیئت کوچک دارد.

-هیئت بزرگ متشکل از 150 زن و مرد است-50 تن را دولت نامزد می‌کند و 50 نفر دیگر را کمیته مذاکرات سوریه (مخالفان) و 50 نفر بعدی را جامعه مدنی.

-هیئت کوچک متشکل از 45 زن و مرد است که 15 نفرشان را دولت نامزد می‌کند، 15 نفر بعدی را هیئت مذاکره کننده (مخالفان) و 15 نفر دیگر را جامعه مدنی.

-هیئت کوچک پیشنهادات قانون اساسی را تهیه می‌کند و هیئت بزرگ آن را تصویب می‌کند.

ماده3: تصمیم‌گیرندگان

-باید کمیته قانون اساسی به حل و فصل و مشارکت سازنده برای رسیدن به توافق کلی میان اعضایش برای دستیابی به حمایت بزرگتر مردم سوریه دست یابد و تصمیمات با توافق همگان انجام شود اما برخلاف این مساله رأی‌گیری حمایتی حدود 75 درصدی را از اعضای هیئت ذیربط(یعنی 113 عضو حاضر برای رأی گیری در هیئت بزرگ و 34 عضو حاضر برای رأی‌گیری در هیئت کوچک) می‌طلبد.

ماده4: ریاست‌ کمیته

-کمیته قانون اساسی مقدمات ریاست‌ متوازنی را با دو رئیس مشترک انجام می‌دهد- یکی را دولت سوریه نامزد می‌کند و دیگری را کمیته مذاکرات سوریه.

-دو رئیس توافق نظرات در ریاست دو هیئت را تصویب می‌کنند.

-دو رئیس به توافق نظرات اختیارات لازم برای تضمین تقید به اساسنامه داخلی و حسن روند فعالیت کمیته قانون اساسی می‌پردازند و وظایفشان اینگونه است:

-ریاست و برگزاری نشست‌ها و دوره‌ها.

-پیشنهاد و تضمین مراعات اساسنامه داخلی.

-تسهیل و پیشنهاد دستورکار و برنامه‌های کاری که از طریق آن تمامی مسائل بررسی شود تا اختلافات در یک پرونده بر دیگر پرونده‌ها تأثیر نگذارد.

-مشخص کردن سخنگوها.

-ترغیب به تعمیم مراعات توزیع پست‌ها بین زن و مرد.

-دریافت افکار و پیشنهادات و مطرح کردن آن برای گفت‌وگو و مذاکره.

-هماهنگی با فرستاده ویژه.

ماده5: آسان‌سازی

-فرستاده ویژه فعالیت کمیته قانون اساسی را از طریق حمایت از دو رئیس برای رسیدن به توافق درباره نظرات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان اعضا تسهیل می‌کند.

-فرستاده ویژه تحولات روند قانون اساسی را از طریق ارائه گزارش‌ها به شورای امنیت به طور منظم بررسی می‌کند.

ماده6: اعتماد و امنیت اعضای کمیته

-پایبندی قوی و مشترک به اعتمادسازی با تضمین عدم تعرض اعضای کمیته قانون اساسی و نزدیکانشان یا نهادهای جامعه مدنی و گروه‌های سیاسی به هیچ گونه تهدیدی یا در تنگنا قرار گرفتنی.

ماده7: احکام اضافی

- همسو با شروط و قواعد اجرایی اصلی که با موافقت طرف‌های سوری انجام می‌شود کمیته قانون اساسی می‌تواند با قواعد اجرایی دیگری در راستای فعالیت این کمیته برای تضمین فعالیت کارآمد و پایدار در تمامی مسائل بدون پیش‌شرط موافقت کند.

- طرف‌های سوری توافق می‌کنند که کمیته قانون اساسی به سرعت و به صورت مستمر برای تحقق نتایج و پیشرفت مستمر بدون دخالت بیگانگان فعالیت کند.

- کمیته قانون اساسی می‌تواند با هرگونه اصلاحاتی که احتمالا ضروری باشد، موافقت کند.

- کمیته قانون اساسی با ابزارهای موافقت مردمی و انتقال آن به نظام حقوقی سوری برای اصلاح قانونی که این کمیته پیگیری می‌کند موافقت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها