کد خبر: 346879
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تیم ملی امید ایران در یک چرخه معیوب گرفتار است/ مشکل تیم ملی امید یک مشکل انباشته و قدیمی است/ خدمت سربازی یکی از مشکلات تیم ملی امید است/ مربیان باشگاه‌ها با تیم ملی امید ارتباط خوبی ندارند

چرا تیم ملی امید ایران دچار بحران است؟ به عقیده جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران، ساختار فوتبال ایران در تیم ملی امید با مشکل مواجه است و تا زمانی که این ساختار تغییر نکند نمی‌توانیم به بهبود شرایط امیدوار باشیم.

تیم ملی امید ایران در یک چرخه معیوب گرفتار است/ مشکل تیم ملی امید یک مشکل انباشته و قدیمی است/ خدمت سربازی یکی از مشکلات تیم ملی امید است/ مربیان باشگاه‌ها با تیم ملی امید ارتباط خوبی ندارند
کد خبر: 346879
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تیم ملی امید ایران این روزها شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. مشکلات زیادی درون کادر فنی و مدیریتی این تیم به چشم می‌خورد و زمان هم برای فوتبال ایران رو به پایان است. اما چرا تیم ملی امید ایران دچار بحران است؟ به عقیده جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران، ساختار فوتبال ایران در تیم ملی امید با مشکل مواجه است و تا زمانی که این ساختار تغییر نکند نمی‌توانیم به بهبود شرایط امیدوار باشیم. او همچنین چرخه انتخاب و جمع‌آوری تیم ملی امید را معیوب می‌داند.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: مشکل تیم ملی امید یک مشکل انباشته‌شده و قدیمی است. تیم ملی امید 44 است که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته تمام مؤلفه‌های وابسته را دستکاری کرده‌ایم اما هرگز به مؤلفه اصل و تاثیرگذار توجه نکرده‌ایم. مربی، امکانات زیرساختی و بازی تدارکاتی همه متغیر وابسته هستند. اینها حیات‌شان به یک موضوع بزرگ‌تر وابسته است. برنامه‌ریزی مناسب برای تیم ملی اصل بزرگ‌تری است که هرگز به آن توجه نشان نداده‌ایم.

این مربی پیشین فوتبال ایران همچنین به عدم تدوین یک برنامه مناسب برای تیم ملی امید اشاره کرد: برای اینکه بتوانم متغیر اصلی را برای شما توضیح دهم باید چند نکته را ابتدا بیان کنم؛ نکته اول این است که هر کشوری برای تیم ملی امید خودش یک برنامه مشخص تدوین می‌کند. اتفاقی که در ایران رخ نمی‌دهد. برخی مواقع تیم امید برای حضور در بازی‌های بین‌المللی با مشکل خروج بازیکن مواجه شده است. وقتی تیم ملی امید با مشکل روبه‌رو می‌شود نمی‌تواند با آرامش کامل وارد رقابت‌ها شود.

او در همین راستا ادامه داد: نکته دومی که باید به آن اشاره‌ کنم همراهی نکردن فدراسیون فوتبال با بازیکنان سرباز است. زمانی بود که تیم ملی امید خودش را برای بازی‌های المپیک آماده می‌کرد، اما به دلیل سرباز بودن برخی از بازیکنان آنها را به تیم ملی ارتش‌های ایران دادند و دست مربیان تیم ملی امید خالی ماند. همین موضوع باعث شد تیم ملی امید با ترکیبی کاملاً نصفه‌و‌نیمه به رقابت‌های انتخابی برود.

چراغپور در مورد حضور نیافتن بازیکنان تیم ملی امید در بازی‌های رسمی توضیح داد: نکته سوم که باید مطرح شود این است که بازیکنان تیم ملی امید بازیکنانی خوبی هستند، اما برای تبدیل آنها به تیم شدن یک مشکل وجود دارد. مشکل این است که این بازیکنان در دوره گذار از تیم جوانان به تیم امید نتوانسته‌اند بازی زیادی انجام دهند. برخی از بازیکنان تیم ملی امید در تیم‌های خودشان نیمکت‌نشین هستند. این مشکل در همین تیم ملی امید نیز مشهود است. به‌ غیراز سه چهار بازیکن که در باشگاه‌های خودشان تاثیرگذار هستند، دیگر بازیکنان دعوت‌شده به تیم ملی بازیکنانی هستند که روی نیمکت می‌نشینند. طبق گفته فیفا بازیکنان رده امید سالی 34 بازی رسمی باید انجام دهند. اتفاقی که در فوتبال ایران رخ نمی‌دهد.

این کارشناس فوتبال در ادامه به موضوع تقابل باشگاه‌ها و تیم ملی امید اشاره کرد: نکته چهارم اینکه بازیکنانی که در تیم‌های خودشان نقش پررنگی دارند در اختیار تیم ملی امید گذاشته نمی‌شوند یا تنها یک تا 2 روز این بازیکنان را در اختیار تیم ملی امید قرار می‌دهند. بازیکنانی هم که به تیم ملی امید می‌روند تازه در لیگ بازی کرده‌اند و وقتی به اردو می‌رسند از لحاظ بدنی خسته هستند و کارایی خوبی ندارند. این موضوع هم نشان از نبود ارتباط مناسب مربیان باشگاه‌ها با تیم ملی امید دارد.

چراغپور گفت: موضوع بعدی استفاده باشگاه‌ها از بازیکنان در پست‌های مختلف است. مربی تیم ملی امید اختیار ندارد تا بازیکنی را که در پست وینگر در باشگاه خود بازی می‌کند، در یک پست دیگر استفاده کند. خود بازیکن هم حاضر نیست بازی در پست جدید را بپذیرد.

او با اشاره به قرارداد برخی بازیکنان با تیم‌های باشگاهی گفت: آخرین مساله این است که این بازیکنان قراردادهای کلانی با باشگاه‌های لیگ برتری دارند. همین قراردادها باعث می‌شود باشگاه‌ها از بازیکنان بخواهند که مراقب خودشان در اردو تیم ملی امید باشند. بازیکنان هم تلاش زیادی در اردوها نمی‌کنند. باید قبول کنیم این بازیکنان در مرز حرفه‌ای شدن هستند و آینده ورزشی آنها مهم‌تر از بازی در تیم ملی امید است.

او در رابطه با بازی‌های تدارکاتی تیم ملی امید نیز توضیح داد: همه این مشکلاتی که گفتم خود را در بازی‌های تدارکاتی نشان می‌دهد. سرپرست و مربی تیم با هزار بدبختی بازیکنان را از باشگاه‌ها قرض می‌گیرد، اما به دلایلی که در بالا عرض کردم تیم ملی نمی‌تواند نتیجه مناسب بگیرد.

او با اشاره به بی‌برنامگی تیم ملی امید گفت: با تمام این نکاتی که بازگو کردم متوجه می‌شویم تیم ملی امید برنامه مشخصی ندارد. همه اینها را که کنار هم قرار می‌دهید متوجه می‌شود تیم ملی امید ایران در یک چرخه معیوب گرفتار است. مربی هم هیچ کاری نمی‌تواند برای آن انجام دهد. من از فرهاد مجیدی دفاع نمی‌کنم. او بازیکن بزرگی بوده اما این نتایج ضعیف و این بی‌سروسامانی بر عهده مجیدی نیست. از مجیدی بزرگ‌تر هم مربی تیم ملی امید بوده است. همه مربیانی که هدایت تیم ملی امید را به دست گرفتند با همین مشکل مواجه بودند. چرا افرادی مثل یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام حاضر به پذیرش هدایت تیم ملی امید نیستند؟ در یک معادله 10 مجهولی تنها یک بخش از مشکل مربوط به مربی است. ما همه بضاعت فوتبال ایران را به تیم ملی امید آورده‌ایم، اما به دلیل معیوب بودن سیستم جمع‌آوری و تشکیل تیم ملی امید نتوانسته‌ایم نتیجه بگیریم.

او در پایان با اشاره به تجربه موفق کشورهای آفریقایی در تیم ملی امید گفت: در فوتبال آفریقا به تیم ملی امید توجه بسیاری می‌کنند. این توجه هم به این دلیل است که فروش بازیکنان در تیم ملی امید رخ می‌دهد و تیم‌های اروپایی به دنبال خرید بازیکنان آفریقایی می‌روند. این کشورها برای اینکه بتوانند بازیکنان امیدشان را در کوران مسابقات قرار دهند در لیگ کشوری خودشان یک تیم به اسم تیم امید ثبت کرده‌اند. ایران هم باید چنین کاری انجام دهد و بازیکنان تیم ملی جوانان را ملزم به بازی در این تیم باشگاهی کند. فدراسیون باید معادل پولی که بازیکنان می‌توانند در باشگاه‌ها بگیرند به آنها پرداخت کند. و مربی تیم ملی امید هم به‌ عنوان مربی این باشگاه معرفی شود. این‌گونه بازیکنان با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و تعداد بازی‌های رسمی‌شان هم بالا می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها