کد خبر: 347306
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۴:۳۶:۵۶
| |

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

20 هزار بیمار تالاسمی کشور مصرف کننده 400 هزار واحد خون هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بیش از 20 هزار بیمار تالاسمی کشور مصرف کننده 400 هزار واحد خون هستند.

20 هزار بیمار تالاسمی کشور مصرف کننده 400 هزار واحد خون هستند
کد خبر: 347306
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۴:۳۶:۵۶

اعتمادآنلاین| ‌ علی اکبر پور فتح الله روز چهارشنبه در حاشیه کنفراس علمی هموویژیلانس و مدیریت خون بیمار سیستان و بلوچستان در زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی که مصرف کنندگان اصلی خون هستند بجز سیستان و بلوچستان در سایر نقاط کشور موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: شاخص اهدای خون در سیستان و بلوچستان مشابه سایر استانهای کشور است اما به دلیل وجود تعداد زیادی بیماری تالاسمی در برخی مواقع شاهد کمبود خون در این استان هستیم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ کمبودی در تامین خون مورد نیاز در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور نیست و همیشه هفت برابر مصرف روزانه در این مراکز ذخیره موجود است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون به دنبال افزایش مراکز انتقال خون در کشور نیست گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراکز راه‌اندازی شده انتقال خون کشور باید میزان اهدای خون کافی داشته باشند.

پور فتح الله افزود: سازمان انتقال خون در کنار افزایش ندادن مراکز انتقال خون در کشور راه اندازی بانک خون بیمارستانی را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون با گسترش و تجهیز بانک خون‌های بیمارستانی و ذخیره خون در بیمارستان‌هایی که مرکز اهدای خون ندارد تامین خون را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هم‌اینک در کشور کمبودی به لحاظ فرآورده‌های خونی وجود ندارد اما باید برنامه مدیریت خون بیمار را اجرا کنیم.


وی افزود: امروز مدیریت خون بیمار یکی از مباحث مهم و اساسی در طب انتقال خون است و نگاه دنیا به این موضوع معطوف شده است.

پورفتح الله تاکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در مدیریت خون بیمار انجام می‌شود اصلاح کم خونی قبل از عمل جراحی است.

وی افزود: اگر بیماران با کمترین عارضه خونی وارد اتاق عمل شوند می‌توان از عوارض و مشکلات آنان کاست و مصرف خون به شدت کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران مدیریت کم‌خونی، انجام اقدامات موثر برای به حداقل رساندن خونریزی بیماران در اتاق عمل و انتقال خون خودی را از جمله مهمترین اقدامات برای مدیریت خون بیمار ذکر کرد و افزود: امروزه کشورهای سرآمد دنیا در علوم پزشکی در تلاش‌اند تا به واسطه تجهیزات به روز در حین عمل در صورت نیاز از خون خود بیمار استفاده کنند و یا با روش‌های مطلوب خون کمتری از دست برود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان نیزگفت: وجود افزون بر سه هزار و 200 بیمار تالاسمی، بیش از هزار و 100 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث فراوان جاده‌ای و سوانح سبب شده تا بیماران این استان روزانه حدود 400 واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز داشته باشند.

سهیلا خسروی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.


سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می‌یابد.


از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها