کد خبر: 347325
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۳:۱۰
| |

برقدار کردن 75 هزار چاه کشاورزی کلید خورد

با امضای قراردادی میان شرکت توانیر و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، برقدار کردن 75 هزار چاه کشاورزی و دیزلی امروز کلید خورد.

برقدار کردن 75 هزار چاه کشاورزی کلید خورد
کد خبر: 347325
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۳:۱۰

اعتمادآنلاین| قرارداد میان شرکت توانیر و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد میان دو شرکت منعقد شد که ارزش آن رقمی معادل 1.2 میلیارد دلار است که در طی 8 سال پرداخت می‌شود.

با برقدار کردن این تعداد چاه کشاورزی، سالانه در مصرف 750 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد و همچنین در اثر اجرای این قرارداد، به ازای هر لیتر گازوئیل صرفه جویی شده، 30 سنت صرفه جویی ملی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.

علاوه بر این با برقدار کردن چاه‌های کشاورزی، کنتورهای هوشمند طرح فهام نیز در چاه‌های برقدار شدن نصب خواهد شد که می توان در مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی موثر باشد، علاوه بر این راه برای اجرای طرح های نوین آبیاری نیز باز خواهد شد.

در طرح برق‌دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی، دولت متعهد شده است به اشخاص حقوقی که در قالب سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی نسبت به برق‌دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند، تا سقف 1650 میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ سامانه نیما در مدت هشت سال از محل نفت‌گاز جایگزین شده با برق پرداخت کند.

مدت زمان اجرای طرح تا سال 1402 و مدت زمان بازپرداخت تا پایان سال 1410 است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به یکی از روش‌های اتصال به شبکه سراسری برق، استفاده از پنل خورشیدی یا توربین بادی و استفاده از ژنراتور گازسوز نسبت به برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی اقدام کنند.

طرح برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی دیزلی از جمله طرح‌های مصوب شورای اقتصاد است که در سال 1393 از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه سالانه تعریف و در سال 1394 مطابق با ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن اصلاح شد. آخرین مصوبه طرح در تیرماه امسال با توجه به ابراز تمایل شرکت توانیر برای ورود به طرح اصلاح شد.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، اعتبار 1650 میلیون دلاری مختص برق‌دار کردن 100 هزار حلقه چاه یا تلمبه آب کشاورزی است که در صورت اجرای کامل طرح، حداقل یک میلیارد لیتر نفت‌گاز از چرخه مصرف حذف می‌شود. در حال حاضر قرارداد مربوط به 75 هزار حلقه چاه از مجموع 100 هزار حلقه چاه موضوع طرح با توانیر به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران امضا شده است.


بر اساس آمار اعلامی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم‌اکنون 219 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برق‌دار کردن 100 هزار حلقه چاه هدف‌گذاری شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها