کد خبر: 348494
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۱:۴۸:۰۰
| |

تهیه‌کننده موزیکال «مری پاپینز» مطرح کرد:

از دغدغه تنهایی کودکان تا اجرای موزیکال‌های فاخر ایرانی

نمایش موزیکال «مری پاپینز» به موضوع تنهایی کودکان می‌پردازد که ما هم در جامعه امروز خودمان درگیر آن هستیم.

از دغدغه تنهایی کودکان تا اجرای موزیکال‌های فاخر ایرانی
کد خبر: 348494
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| میثم احمدی تهیه‌کننده موزیکال «مری پاپینز» به کارگردانی احمد سلیمانی که آبان ماه امسال روی صحنه تالار وحدت می رود، درباره انتخاب این متن بعد از اجرای دو موزیکال بینوایان و الیورتوئیست از این گروه گفت: موضوعات آموزشی و تربیتی از دغدغه‌های مهم امروز جهان و ایران است.

مری پاپینز به موضوع تنهایی کودکان می پردازد که ما هم در جامعه امروز خودمان درگیر آن هستیم، اتاق فکر موزیکال بینوایان و الیورتوئیست، بعد از دو اجرای موفقی که داشت، از میان متن‌های مورد نظر «مری پاپینز» را انتخاب کرد که هم از نظر محتوا و هم فرم، پتانسیل لازم برای اجرای یک اثر موزیکال برای مخاطب ایرانی داشته باشد .

احمدی با اشاره به این مطلب که «مری پاپینز» شاید به اندازه دو متن کلاسیک قبلی برای تماشاچی آشنا نباشند، گفت: مری‌پاپینز هم مخاطبان گسترده‌ای دارد و به واسطه دارماتوروژی و کارگردانی به فضای ایرانی نزدیک شده است.


تهیه‌کننده «مری پاپینز» این موزیکال و دو کار قبلی را دارای اهداف مشترک از جمله توجه به موضوع فقر و کودکان به شکل‌های مختلف دانست: با این تفاوت که در مری پاپینز علیرغم رفاه خانوادگی مسئله تنهایی کودکان دیده می شود، نکته ای که پدران و مادران جامعه امروزی با آن درگیر هستند.

میثم احمدی با اشاره به این مطلب که هر چند موزیکال « مری پاپینز» همچون دو موزیکال قبلی از عناصری برخوردار است که می تواند مورد توجه کودکان و نوجوانان باشد، اما جامعه هدف بزرگسالان و خانواده ها هستند که در تربیت و پرورش بچه‌ها نقش به سزایی دارند و کودکان تنها به آن ها تعلق ندارند، و سرمایه آینده یک کشور هستند که به امانت سال‌های ارزشمندی را در دل یک خانواده می‌گذرانند و وظیفه خانواده است که آگاهی و رشد کافی را برای آماده شدن برای یک زندگی سالم به آنها بدهند.


تهیه‌کننده بینوایان عنوان داشت: طراحی و جلوه‌های بصری این موزیکال‌ها برای عموم مخاطبان به عنوان یک زبان معیار در نظر گرفته شده که با بیان مسئله فارغ از زمان، مکان، تاریخ و جغرافیا بتواند پیام خود را به همه فرهنگ‌ها انتقال دهد.


او درباره نحوه انتخاب اعضای گروه و خصوصا بازیگران اصلی گفت: هسته مرکزی ما در موزیکال « مری پاپینز» همان افرادی هستند که دو موزیکال قبلی را روی صحنه بردند. طبیعی است هر کاری یک تجربه جدید به حساب می آید و با انتخاب متن جدید، حضور افرادی را می طلبد که با شرایط کار و قصه هماهنگی لازم داشته باشند.


میثم احمدی با اشاره به کارگردانی «احمد سلیمانی» در این موزیکال گفت: بدیهی کارگردانی جدید، فضا و تجربه‌ای متفاوت از دو کار قبلی می سازد. آقای سلیمانی از کارگردانان با تجربه و دستیار کارگردان در دو موزیکال قبلی است.


تهیه‌کننده موزیکال « مری پاپینز» گفت: این اثر بیشتر مبتنی بر حرکت است. بنابراین از افرادی دعوت به همکاری شد که به طور همزمان توانایی همراهی با بخش‌های آوازی و هماهنگی با گروه نوازندگان را هم داشته باشند.


احمدی با اشاره به اینکه «مری پاپینز» قصه جادویی دارد که بر فضای درام و اکت‌ها ( بازی) تاثیر می‌گذارد، درباره بازگشت گروه برای اجرای سومین موزیکال به تالار وحدت، گفت: اجرای این نمایش نیازمند ماشینری،امکانات و قابلیت‌های فنی لازم است و تالار وحدت از این امکانات برخوردار است.


تهیه‌کننده « مری پاپینز» درباره بازیگران هم توضیح داد: در همه کارهایی که گروه انجام داد، بنا به اقتضای کار و متناسب با نقش، توانایی، تجربه و مهارتشان برای نقش های مختلف انتخاب شدند.


میثم احمدی یک موزیکال را به مثابه یک سازمان دانست که به دلیل شیوه و شکل اجرایی در این ابعاد نیازمند هماهنگی بیشتری است.


او گفت: هر کار نمایشی با هر تعداد افراد و امکانات که روی صحنه می رود دارای سختی‌های بسیاری است اما زمانی که حرف از یک گروه 200 نفره می شود و هماهنگی‌هایی که باید انجام بگیرد، رسیدن به زبان مشترک در کار بین گروه‌های مختلف نمایشی، موسیقی و حرکت زمان بیشتر و انرژی بسیار بالاتری را می‌خواهد.


میثم احمدی تهیه‌کننده الیور توپیست با اشاره به موزیکال الیورتوئیست که دو سال قبل و به عنوان اولین کار این گروه روی صحنه رفت، ادامه داد: در اولین کار برای ما هیچ نقشه راهی وجود نداشت و در حال آزمون و خطا بودیم ولی در کار سوم شناخت و تجربیات لازم عرصه تولید و ارتقا سطح کیفی بیشتر را هموار می کند.هر کاری برای خودش یک تجربه جدید به حساب می آید.


تهیه‌کننده موزیکال «مری پاپیز» از به وجود آمدن این تجربیات ضمن ابراز خوشنودی، هدف نهایی گروه را اجرای موزیکال هایی بر اساس متن های فاخر ایرانی دانست و گفت: ما تنها به فرهنگ سازی در این زمینه فکر می کنیم.

گروه ما از روز اول به زمانی می اندیشید، که پس از آزمون و خطاها و تجربه هایش بتواند این پتانسیل را پیدا کند که قصه‌های فاخر ایرانی را روی صحنه ببرد و نه فقط این موزیکال‌ها را داخل مرزهای خود به نمایش گذارد که در اصل با پیدا کردن زبان جهانی، دنیا را با نگاه ایرانی آشنا کند.


«مری پاپینز» سومین موزیکال بعد از «الیورتوئیست» و «بینوایان» است که آبان ماه با کارگردانی احمد سلیمانی روی صحنه تالار وحدت می آید.


این اثر اقتباسی آزاد از مجموعه داستان‌های مری پاپینز نوشته پاملا تراورس و با ترجمه احمد کولیوندی است که داستان دیدار پرستار کودکان «مری پاپینز» با خانواده‌ای است که باعث افتادن اتفاق های اسرار آمیزی می شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها