کد خبر: 348623
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی این روزهای تیم امید:

آتش بی‌تدبیری به جان تیم امید افتاد/ بهتاش فریبا: چرا مجیدی را برای مربیگری تیم امید انتخاب کردند؟/ امیررضا واعظ‌آشتیانی: مدیران فدراسیون خودشان را پشت نام بازیکنان بزرگ پنهان می‌کنند

بعد از جدایی زلاتکو کرانچار از تیم امید، کمیته فنی این تیم و فدراسیون فوتبال فرهاد مجیدی را به‌ عنوان مربی تیم امید انتخاب کردند. انتخابی که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

آتش بی‌تدبیری به جان تیم امید افتاد/ بهتاش فریبا: چرا مجیدی را برای مربیگری تیم امید انتخاب کردند؟/ امیررضا واعظ‌آشتیانی: مدیران فدراسیون خودشان را پشت نام بازیکنان بزرگ پنهان می‌کنند
کد خبر: 348623
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ تیم فوتبال امید باید به تیم فوتبال ناامید تغییر نام دهد. تیمی که بیش از 45 سال است به المپیک صعود نکرده و دلیل این ناکامی هم تصمیمات غلط مدیران فدراسیون فوتبال ایران در طول سال‌های گذشته است. حالا تصمیمات غلط فدراسیون فوتبال و مدیران تیم امید باعث شده رویای صعود به المپیک دوباره تبدیل به کابوسی وحشتناک شود.

حضور کوتاه‌مدت فرهاد مجیدی در تیم فوتبال امید

بعد از جدایی زلاتکو کرانچار از تیم امید، کمیته فنی این تیم و فدراسیون فوتبال فرهاد مجیدی را به‌ عنوان مربی تیم امید انتخاب کردند. انتخابی که واکنش‌های زیادی را برانگیخت. منتقدان انتخاب مجیدی معتقد بودند مجیدی آمادگی هدایت تیم امید را ندارد و همین بی‌تجربگی باعث می‌شود تیم نتواند در رسیدن به المپیک 2020 توکیو موفق عمل کند. البته کمیته ملی المپیک هم با انتخاب مجیدی مخالف بود. هرچند بعد از پافشاری فدراسیون فوتبال این کمیته نیز با انتخاب مجیدی موافقت کرد. حالا فرهاد مجیدی درست چند ماه بعد از شروع کارش با تیم امید، از هدایت این تیم استعفا کرد تا حمید استیلی مربیگری تیم امید را عهده‌دار شود. موضوعی که دوباره صدای منتقدان را درآورده است. هرچند استیلی سال‌هاست وارد جرگه مربیان شده، اما هرگز نتوانسته در این حوزه موفق عمل کند. البته باید امیدوار باشیم که این بار حمید استیلی بتواند عملکردی درخشان از خودش به نمایش بگذارد و امیدهای 80 میلیون ایرانی را به واقعیت تبدیل کند، هرچند تیم زیر 23 سال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک در گروهی بسیار دشوار با ازبکستان، کره جنوبی و چین هم‌گروه شده است. گروهی که بدون تردید گروه مرگ این رقابت‌هاست و تیم امید ایران هم با این‌ همه مشکلات مدیریتی و نبود بازی‌های تدارکاتی مناسب، برای کسب موفقیت کار سختی در پیش خواهد داشت.

شرایط تیم امید بسیار بد است

بهتاش فریبا، پیشکسوت فوتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره شرایط این روزهای تیم امید و جدایی فرهاد مجیدی از این تیم گفت: «شرایط تیم ملی امید بسیار بد است. چگونه می‌شود که نمی‌توانیم برای انتخاب مربیان و بازیکنان تیم ملی برنامه‌ریزی داشته باشیم؟ اگر قرار بر این بود که فرهاد مجیدی از تیم ملی جدا شود، چرا او را برای مربیگری تیم ملی انتخاب کردند؟ اینها سوالاتی است که فدراسیون فوتبال باید به آنها پاسخ دهد. شک نکنید با جدایی فرهاد مجیدی، تیم امید ضربه می‌خورد.»

امیدهای ایران در گروه سختی قرار دارند

او در ادامه به دخالت کمیته فنی در کار مربیان تیم امید اشاره کرد و گفت: «مجیدی به دلیل آنچه دخالت در کار سرمربی عنوان کرده بود از هدایت تیم ملی استعفا کرد. این حق مربی است که خودش بتواند دستیارانش را در تیم انتخاب کند. این حق سرمربی است که بتواند بازیکنانش را خودش انتخاب کند. دخالت کمیته فنی در کار فرهاد مجیدی نمی‌توانست موفقیت تیم ملی را تضمین کند. اگر کمیته فنی با کادر فنی همفکری ‌کند، بسیار خوب است. اما اگر بخواهد در کار مربی دخالت ‌کند، کاملاً برخلاف اصول حرفه‌ای رفتار کرده و کار مربی را هم با اخلال مواجه کرده است.»

فریبا همچنین به انتخاب حمید استیلی به عنوان مربی تیم امید اشاره کرد: «امیدهای ایران در گروه سختی قرار دارند و زمان زیادی هم پیش روی تیم ملی نیست. بدون تردید انتخاب یک مربی جدید نمی‌تواند به موفقیت تیم کمک کند و کسی که از ابتدا بالای سر تیم ملی بوده‌ باید هدایت بازیکنان را به دست گیرد. انتخاب استیلی به‌ عنوان جانشین مجیدی خوب است، چراکه حداقل با شرایط این روزهای تیم ملی آشناست.»

در ایران آموخته‌ایم تنها به دنبال مقصر اتفاقات بگردیم

امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، ریشه مشکلات تیم امید را در رفتارهای غلط فدراسیون فوتبال ایران دانست: «متاسفانه فدراسیون فوتبال اتاق فکری ندارد که بتواند موضوعات مختلف را کارشناسی کند و بعد از آن تصمیم‌ بگیرد. در همین موضوع تیم ملی امید شاهد چنین اتفاقی بودیم. بی‌شک تا زمانی که به‌ صورت منطقی مشکلات فوتبال ایران را آسیب‌شناسی نکنیم، این‌گونه مشکلات ادامه خواهد داشت.»

آشتیانی ادامه داد: «متاسفانه در ایران آموخته‌ایم که تنها به دنبال مقصر اتفاقات بگردیم. وقتی برای پیدا کردن مقصران ماجرا انرژی می‌گذاریم از برنامه‌ریزی بلندمدت غافل می‌شویم. این نشان از آن دارد که اتاق‌های فکر فوتبال ایران، موضوعات را احساسی نگاه می‌کنند.»

آشتیانی با اشاره به انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان مربی تیم امید گفت: «فرهاد مجیدی بازیکن بزرگی بوده و توانسته موفقیت‌های بزرگی هم در دوران فوتبالش به دست آورد. اما فدراسیون نباید صرف اینکه مجیدی هدایت استقلال را در چند بازی آخر لیگ هجدهم بر عهده داشته، او را به‌ عنوان مربی تیم ملی امید انتخاب کند. مجیدی که هیچ تجربه‌ای در مربیگری نداشته چرا باید به‌ عنوان مربی یکی از مهم‌ترین تیم‌های فوتبال ایران انتخاب شود؟»

فدراسیون تلاش می‌کند از نام افراد استفاده کند

او همچنین توضیح داد: فدراسیون با چنین انتخاب‌هایی تلاش می‌کند از نام افراد استفاده کند. مدیران فدراسیون خودشان را پشت نام این بازیکنان بزرگ پنهان می‌کنند و هرگز هم پاسخگوی انتخاب‌های غلط خود نیستند. مدیران فوتبال ایران با چه استدلالی امروز حمید استیلی را جانشین فرهاد مجیدی می‌کنند؟ کسانی که چنین انتخاب‌هایی انجام می‌دهند باید به افکار عمومی پاسخ بدهند.»

او در ادامه انتخاب مربیان تیم‌های پایه را یکی از سخت‌ترین کارهای مدیران فوتبالی برشمرد: «در گذشته آموزش‌وپرورش افراد باتجربه را برای تدریس در مقطع دبستان انتخاب می‌کرد. دلیل این انتخاب‌ هم این بود که معلمان باتجربه شرایط یک دانش‌آموز ابتدایی را به‌ خوبی درک می‌کنند. مربیان تیم‌های پایه ایران هم باید افرادی باشند که تجربه بالایی در مربیگری دارند. شاید برخی از افراد به این صحبت‌های من انتقاد وارد کنند که مربیانی چون وینگادا و کرانچار هم به‌ عنوان مربی تیم ملی امید انتخاب‌ شده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند. دلیل این نتیجه نگرفتن آن است که این افراد برای یک دوره کوتاه‌مدت انتخاب می‌شوند و به همین خاطر نتیجه‌‌ای به دست نمی‌آید. اگر می‌خواهیم تیم امید به المپیک صعود کند، باید مربیان بزرگ را استخدام کنیم. همین کاری که فدراسیون فوتبال قطر انجام داد و نتیجه کارش را هم در جام ملت‌های آسیا گرفت.»

کمیته ملی المپیک با کدام معیار سرمربیگری فرهاد مجیدی در تیم امید را پذیرفت؟

آشتیانی سپس با اشاره به آینده‌نگری در فوتبال گفت: «همان‌طور که در بخش تولید، دولت‌ها و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام می‌دهند، در فوتبال ایران هم باید سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم تا در آینده محصول خوبی برداشت کنیم.»

این مدیر پیشین فوتبال کشور درباره دخالت نکردن کمیته ملی المپیک در فرایند انتخاب مربی تیم امید گفت: «کمیته ملی المپیک بدون تردید نباید در انتخاب مربی تیم امید دخالت کند، اما می‌تواند نظرش را به فدراسیون فوتبال ارائه دهد. کمیته ملی المپیک با کدام معیار سرمربیگری فرهاد مجیدی در تیم ملی امید را پذیرفت؟ اگر بنا باشد مقصران فاجعه رخ‌داده در تیم ملی امید را نام ببریم، بدون تردید فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از آن جمله‌اند.»

مسئولانی که پاسخگو نیستند

حمید استیلی و مرتضی محصص اعضای کمیته فنی تیم ملی امید هستند و هیچ‌کدام از این افراد هم پاسخگوی اتفاقات رخ‌داده نیستند. خبرنگار اعتمادآنلاین بارها تلاش کرد با استیلی و محصص گفت‌وگویی انجام دهد تا درباره شرایط این روزهای تیم امید کسب اطلاع کند، اما موفق به برقراری ارتباط با آنها نشد. بی‌شک شفاف‌سازی درباره اتفاقات اخیر تیم امید می‌تواند شرایط بهتری را برای این تیم رقم بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها