کد خبر: 348670
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

وندالیسم چیست؟

وندالیسم به معنای وارد آوردن خسارت و آسیب عمدی به اموال عمومی یا خصوصی است.

حجم ویدیو: 4.02M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34 دانلود ویدیو
کد خبر: 348670
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وندالیسم به معنای وارد آوردن خسارت و آسیب عمدی به اموال عمومی یا خصوصی است.

شدت بروز وندالیسم از خفیف (مانند دیوارنویسی، رنگ‌پاشی روی تابلوها، پنچر کردن خودروها، خط ‌انداختن خودروهای پارک‌شده، یادگاری نوشتن روی تنه درختان، آثار تاریخی و...) تا شدید (مانند شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و غارت آنها در هرج‌ومرج‌ها) بسته به میزان این اختلال در افراد شکل می‌گیرد.

وندالیسم مشتق از واژه وندال است؛ وندال نام قومی از اقوام ژرمن-اسلاو است که در قرن پنجم میلادی در سرزمین‌های واقع در میان 2 رودخانه اودر و ویستول زندگی می‌کردند.

آنها مردمانی جنگجو، خونخوار و مهاجم بودند که به کرات به نواحی و سرزمین‌های اطراف قلمرو خود تخطی و تجاوز می‌کردند و به تخریب و تاراج مناطق و آبادی‌های تصرف‌شده می‌پرداختند.

وندالیسم امروزه پدیده‌ای نوظهور و مدرن در جامعه جدید به شمار می‌رود که عکس‌العملی خصمانه و واکنشی کینه‌توزانه به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، حرمان‌ها، اجحاف‌ها و شکست‌هاست.

از جمله علل بروز وندالیسم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- تضاد طبقاتی

افزایش چشمگیر فاصله میان طبقات اجتماع خاستگاه عمده وندالیسم محسوب می‌شود. اختلاف طبقاتی نوعی حس بی‌عدالتی و خصومت را به جامعه القا می‌کند، طوری که افراد برتری‌های شهروندی را برنمی‌تابند.

2. ضعف تربیت اجتماعی

نظام تربیتی هر جامعه از ریشه‌های دینی، اخلاقی، تاریخی و قانونی آن شکل می‌گیرد. ضعف این نظام بزرگ‌ترین نارسایی یک جامعه محسوب می‌شود. بی‌ارزش شمردن میراث فرهنگی و اموال و منافع عمومی ‌مهم‌ترین آسیب ضعف آموزش مهارت‌های اجتماعی به آدم‌های یک جامعه قلمداد می‌شود.


3. هیجان‌های روحی

هیجانات روحی اعم از خشم و عصبانیت، ناکامی و تمایل به خودنمایی، معمولاً به تخریب می‌انجامد. هنگامی که فضای اجتماعی و شرایط عمومی به فرد اجازه ابراز وجود ندهد عقده متراکم، او را به ابراز خود به قیمت صدمه و نابودی اموال عمومی و آثار باستانی سوق می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها