کد خبر: 348920
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۱:۴۸:۰۰
| |

«اشرف غنی» سخنگوی وزارت خارجه را برکنار کرد؛ عبدالله نپذیرفت

«اشرف غنی» طی حکمی «صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه را برکنار کرد اما عبدالله این حکم را نپذیرفت و اعلام کرد تا دولت بعدی او به کار خود ادامه می‌دهد.

«اشرف غنی» سخنگوی وزارت خارجه را برکنار کرد؛ عبدالله نپذیرفت
کد خبر: 348920
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «صبغت‌الله احمدی» در گفتگوی رسانه‌ای گفته بود: «صلح از اولویت‌ها است، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلح برسیم. طبیعی است که از تلاش هر کشور [در راستای صلح افغانستان] استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها به‌خاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این بار با دولت افغانستان عملی کار کند.»

ارگ ریاست‌جمهوری، پس از چاشت روز (یک‌شنبه، 14میزان) اعلام کرد که صبغت احمدی به دلیل اظهارات «غیر مسؤولانه» اخیرش درباره سفر طالبان به پاکستان از سمت سخنگویی وزارت خارجه برکنار شده‌است.


در خبرنامه ریاست‌جمهوری آمده‌است که رییس‌جمهور، میرویس ناب سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان که به تازگی به‌حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه تعیین شده‌ است، از امور دفتر سخنگویی وزارت خارجه سرپرستی خواهد کرد.

در پی سفر اخیر هیات طالبان به پاکستان، صبغت احمدی گفت که وزارت خارجه از تلاش‌های پاکستان برای صلح افغانستان و میزبانی از این گروه استقبال می‌کند.


این در حالی بود که پیش از آن، ارگ ریاست‌جمهوری میزبانی پاکستان از طالبان را انتقاد کرده و گفته بود که این کار خلاف تمام اصول میان دو کشور است.

در همین حال، ادریس زمان، معین سیاسی وزارت خارجه نیز اعلام کرد که سخنان آقای احمدی، نه به نمایندگی از وزارت خارجه که اظهارات شخصی خودش بوده‌است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری در یک پیام توئیتری گفته بود که میرویس ناب، سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان براساس حکم رییس‌جمهور اشرف غنی به‌حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه تعیین شده است.


صدیقی همچنان گفته بود که آقای ناب تا تقرر سخنگوی جدید وزارت خارجه، امور دفتر سخنگوی را سرپرستی خواهد کرد.

در واکنش به حکم اشرف غنی، داکتر عبدالله، رییس اجرایی طی اعلامیه ای، حکم اشرف غنی را نافذ ندانست و از سخنگوی وزارت خارجه حمایت کرد.


در اعلامیه عبدالله آمده است: «انتصابات و برطرفی‌ها را در این موقع تنها می‌توان با انتخابات مرتبط دانست. بناً وی [صبغت‌الله احمدی] الی نهایی‌شدن نتیجه‌ی انتخابات به کارش ادامه می‌دهد.»


رییس اجرایی همچنان تأکید کرده است که موضوعات مربوط به سیاست خارجی و موقف دولت افغانستان در این موارد [صلح] مهم و نیازمند بحث و توافق در بالاترین سطح حکومت است تا تمام بخش‌های حکومت از یک موقف واحد برخوردار باشند و با صدای واحد صحبت کنند.

منبع: بی‌بی‌سی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها