کد خبر: 349701
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۴:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت:

کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری درخصوص بی‌آسیب کردن پسماندها تشکیل شد

سخنگوی دولت گفت: کمیته‌ای برای کم آسیب کردن و بی آسیب کردن پسماندها تشکیل شد تا تصمیماتی اتخاذ شود.

کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری درخصوص بی‌آسیب کردن پسماندها تشکیل شد
کد خبر: 349701
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد جلسه امروز هیات دولت بیان کرد: امروز پیرامون چند مسئله در دولت بحث شد. 360 میلیارد اعتبار برای 128 میلیارد تملک دارایی برای طرح های آبی چند استان تصویب شد.

وی افزود: همچنین اعتبار 100 میلیارد تومان برای تملک و دارایی برای زهکشی دشت گمیشان در اختیار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو قرار گرفت و هر دو وزارتخانه مجری این مصوبات هستند.

سخنگوی دولت گفت: در مورد دریاچه ارومیه گزارشی در جلسه هیئت دولت مطرح شد و حدود 200 میلیارد تومان دیگر برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد تا در اختیار کمیته ذیربط خود قرار بگیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه از مدت ها قبل در مورد پسماندها و زباله های بیمارستانی گزارش‌هایی تهیه شده بود، گفت: همین جا از رسانه هایی که در این زمینه فعال بودند سپاسگزاری می کنم. این موضوع در هیئت وزیران مطرح شده بود و رئیس جمهور دستور داده بودند که روی این موضوع کار صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در جلسه امروز گزارشی پیرامون پسماندها به خصوص پسماندهای بیمارستانی و بوی بدی که تقریباً در جنوب تهران و سمت فرودگاه امام خمینی(ره) به مشام می رسد در دولت مطرح شد و برای دفن پسماندها در استان هایی که آسیب رسانی می کند در جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در 3 استان شمالی ما طرح هایی برای نیروگاه هایی که پسماند و زباله ها را به نیروگاه تبدیل کنند در دولت مطرح شد و تاکید شد به سرعت به سرانجام برسد.

ربیعی گفت: بحث دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری و احداث نیروگاه ها برای پسماندها ندارند به دلیل اینکه حتی قیمت برقی که دولت می خرد مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار داشت: امروز دولت این اختیار را به وزیر نیرو داد تا به نحوی از سرمایه گذاران حوزه نیروگاهی برای تبدیل پسماندها خرید کنند که سرمایه گذاری مقرون به صرفه شود و تمایل پیدا کنند در اینجا سرمایه گذاری کنند. این هم تصمیم خوبی بود که می تواند سرمایه سرمایه گذاران را در این زمینه جذب کنند.

سخنگوی دولت در رابطه با پسماندهای مربوط به استان تهران و حومه آن، خاطرنشان کرد: در مورد استان تهران و پسماندهای بیمارستانی استان تهران و مناطقی که این پسماندها به آن انتقال پیدا می کرد در جلسه، مواردی مطرح شد و قرار شد شهرداری، مسئولیت تهران و حومه و حتی جایی که مرز شهرداری نیست را به عنوان مسئول مجری عهده دار شود و سایر سازمان ها و دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت گردهم می آیند.

ربیعی اضافه کرد: کمیته ای تشکیل شد تا برای این پسماندها و کم آسیب کردن و بی آسیب کردن تصمیماتی اتخاذ شود. به عنوان مثال رودخانه هایی که به بن بست می رسند و موجب باتلاق شدند برای آنها و ساکنانی که در آن منطقه هستند تصمیماتی اتخاذ شود.

وی گفت: برای کل کشور نیز وزارت کشور مسئول شد که در موضوع پسماندهای استان ها به خصوص در شهرهای بزرگ، تصمیمات مقتضی را در این زمینه بگیرد و انشاءالله چند وقت دیگر در جلسه هیئت وزیران شاهد گزارشی از وضعیت پسماندها خواهیم بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: بحثی هم برای کاهش مصرف پلاستیک مطرح شد تا در مورد قوطی هایی که در قالب «پت»، که معمولا اقتصادی برای خود پیدا کرده است و در برخی کشورهای دنیا استفاده از اینها ممنوع شده است و حتی گزارش شده در برخی کشورها برای فروش این ها نیز جرایمی در نظر گرفته شده است، تصمیماتی اتخاذ شود.

ربیعی با بیان اینکه باید از طریق فرهنگ سازی این اقدام را آغاز کنیم تا به عنوان یک فرهنگ از داخل خانه آغاز شود، اظهار داشت: در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیدا کرد تا در کمیسیون زیربنایی آن را مطرح کند تا انشاالله مصرف های پلاستیکی ما کم شود.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که امروز در دستور کار دولت بود بحث لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی بود که در دولت مطرح شد. دولت یک لایحه شفافیت را برای مجلس ارسال کرده است که همین جا از نمایندگان محترم و رئیس محترم مجلس درخواست می کنم این لایحه را در اولویت قرار دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه شفافیت، کار زیربنایی مقابله با فساد است، افزود: دو لایحه دیگر نیز در دولت مطرح است. لایحه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و همچنین تعارض منافع که لوایح سه قلویی هستند که در کنار هم مبارزه ساختاری، هدفمند و درازمدت با فساد را تتضمین می‌کنند. ‌

ربیعی گفت: بخش‌هایی از این لایحه امروز در دولت مطرح و قرار شد در جلسه آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موارد مطرح شده مهم ترین موضوعاتی بود که در جلسه امروز دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت ضمن آنکه آقای رئیس جمهور هم بر انتخابات پرشور و آزاد تاکید کرد تا همه جناح ها بتوانند در آن نقش آفرینی کنند.

وی در رابطه با شایعه پخش سرنگ های آلوده به ویروس اچ آی وی در کل کشور و وارد شدن آنها از چین، تاکید کرد: در جلسه نشست خبری خیلی محکم به این سوال پاسخ دادم. این خبر بوی ایجاد ناامنی و توطئه روانی می‌دهد. مگر اصلا امکان دارد وزارت بهداشت سرنگ از چین بیاورد و این سرنگ آلوده باشد؟

سخنگوی دولت افزود: من نمی‌دانم منشاء این موضوع کجاست، اما این نوع اخبار ناآرامی روانی ایجاد می‌کند. تمام اقلامی که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی استفاده می‌کنند از استانداردهای بسیار بالای جهانی برخوردار است.

وی اظهار داشت: رسانه‌ها نیز وظیفه دارند تا به امنیت روانی مردم کمک کنند. خیلی وقت است اخبار منفی تزریق می کنیم، تحمل پذیری جامعه در شایعات اندازه ای دارد.

سخنگوی دولت در رابطه با این شایعه که 100 نفر از آقازاده ها بورسیه تحصیلی گرفته اند، گفت: من، خبر ندارم. ما وظیفه قانونی پاسخگویی در مورد فضای مجازی نداریم. اگر بورسشان غیرقانونی بوده گزارش دهند.

ربیعی گفت: آقای ستاری که نخبه و شاگرد اول و آقازاده هستند را داریم و دلیل نمی شود هر کسی فرزند کسی است سوء استفاده کرده باشد. اگر واقعا جایی سوء استفاده شده، بیان شود. صندلی حق آدم ها است و گرفتن یک صندلی ضایع کردن حقوق تعداد دیگری از افراد است اگر چنین چیزی می شناسند گزارش بدهند، با او برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی در رابطه با مفاد مذاکرات ترکیه و ایران، تاکید کرد: ما به ترکیه خویشتنداری بیشتری را پیشنهاد دادیم و معتقد هستیم مرز سوریه و ترکیه را ارتش سوریه باید محافظت کند و ارتش سوریه در آنجا قرار بگیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ترکیه کشور دوست ما است و منافع مشترک منطقه ای و دوجانبه زیادی داریم، افزود: بحث ما در مورد روش کار است. «ادلب» برای ما مهمتر است و پایگاه داعش شده و باید در این مناطق، تعیین تکلیف شود. از خروج آمریکایی ها از آنجا قطعا استقبال می کنیم اما معتقد هستیم ارتش سوریه باید استقرار بنیادی و نهایی در مرزها داشته باشد.

ربیعی در مورد خبر قبولی 39 نخبه افغانی نیز، گفت: شنیده ام ولی تحقیق نکردم. ساعت 1 شب معمولا خبرها را می بینم؛ دیدم ولی پیگیری نکردم.

وی در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی به عنوان راهکاری برای جبران کسری بودجه و اینکه آیا این روش می تواند به ساختار تبدیل شود اظهار داشت: خیر! فروش اوراق در حقیقت از بازار سرمایه است و از پول مردم جمع می کند و از نقدینگی کم می کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اتفاقا این روش تورم زا نیست، گفت: وقتی سهام می فروشی و مردم سهام می خرند تورم زا ست. فکر می کنم 36 هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق داشتیم. وزارت اقتصاد و دارایی موظف به فروش 10 هزار میلیارد اول شده است تا این عدد به فروش رود.

ربیعی اظهار داشت: برداشت از صندوق توسعه ملی، ناشی از رقمی بوده است که از سال‌های قبل به عنوان ذخیره دولت و عدم برداشت دولت بوده و این تصمیم به معنای برداشت جدید از صندوق توسعه ملی نبوده است.

سخنگوی دولت گفت: قطعا برداشت جدیدی از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته یا از محل فروشی بوده که در برخی کشورها امکان انتقال آن فراهم نشده و به عنوان ذخیره است. بخشی هم عدم برداشت سال قبل بوده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها