کد خبر: 350677
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

جمهوری اسلامی روزی نظارت استصوابی را کنار خواهد گذاشت/ مجلس‌نشین شدن دلال‌ها محصول نظارت غلط است/ نماینده‌های کاردان و شریف حاضر در مجلس در اقلیت محض هستند

فیاض زاهد گفت‌: رهبری بارها تاکید کرده‌اند حتی مخالفان نظام هم برای کشور خود به پای صندوق‌های رأی بیایند؛ یعنی هدف‌شان برگزاری انتخاباتی پرشور است. در چنین شرایطی معلوم است رد صلاحیت نه تنها فضای انتخابات را کمرنگ می‌کند، بلکه دلال‌ها و منفعت‌طلبان را وارد قوه مهم مقننه می‌کند.

جمهوری اسلامی روزی نظارت استصوابی را کنار خواهد گذاشت/ مجلس‌نشین شدن دلال‌ها محصول نظارت غلط است/ نماینده‌های کاردان و شریف حاضر در مجلس در اقلیت محض هستند
کد خبر: 350677
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره احتمال تغییر رویکرد شورای‌ نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: در عالم سیاست همه چیز احتمال دارد و هیچ چیز بعید نیست. اما دورنمای فعلی نشان از این دارد که فعلاً نمی‌توانیم به تغییر امید داشته باشیم. با این حال لازم است تاکید کنم جمهوری اسلامی سرانجام به این نتیجه خواهد رسید که تغییر در این امر ضروری است و باید به آن تن دهد. چون مکانیسم نظارت استصوابی هزینه‌های ملموسی را تحمیل کرده است به گونه‌ای که خود آقایان هم متفق‌القول هستند مجلس فعلی مجلسی ناکارآمد و ضرررسان است و می‌دانند مجلس دهم آن مجلسی نیست که بر اساس نظرات رهبری و امام راحل باشد.

این چهره اصلاح‌طلب افزود: این شرایط فقط به این دلیل است که آدم‌های مستقل، آزاده و صاحب‌نظر به خاطر صراحت و شجاعت توسط نهادهای نظارتی رد صلاحیت شده‌اند تا فضا برای مجلس‌نشین شدن افراد ریاکار،‌ چندچهره و غیرجدی فراهم شود. البته استثنائاً نماینده‌های کاردان و شریف هم در مجلس حضور دارند که در اقلیت محض هستند.

فیاض زاهد در ادامه گفت: اگر واقعاً برای نظام و مردم خواستار مجلسی پویا و سالم هستیم، باید این مدل ناکارآمد را کنار بگذاریم تا شخصیت‌های درجه یک و اورجینال وارد مجلس شوند. اگر قرار است کاستی‌ها را کم و ایرادات کشور را اصلاح کنیم‌، هیچ راهی به جز برچیده شدن نظارت استصوابی پیش روی ما قرار ندارد. به همین دلیل باید تعجب کرد که چطور می‌شود عده‌ای با وجود آگاهی از هزینه‌های روش فعلی همچنان به ادامه آن اصرار دارند.

او ادامه داد: البته نظارت لازم است و هیچ‌کس توقع برگزاری انتخاباتی بدون نظارت ناظر را ندارد، اما به شرطی که ناظر بی‌طرف باشد و علایق جناحی‌ را نسبت به قانون ارجح نداند. اینکه ناظر آشکارا به نفع یک جریان سیاسی فعالیت کند،‌ نتیجه‌اش همین وضعیتی می‌شود که پیش روی همه است. متاسفانه شورای‌ نگهبان که باید نقشی پدرانه داشته باشد، مانند پسری رفتار می‌کند که در دعوای ارث و میراث یک طرف دعواست و به همین دلیل خروجی کار باعث ایجاد ناآرامی و بیشتر شدن مشکلات می‌شود.

فیاض زاهد در پایان صحبت‌هایش گفت: رهبری بارها تاکید کرده‌اند حتی مخالفان نظام هم برای کشور خود به پای صندوق‌های رأی بیایند؛ یعنی هدف‌شان برگزاری انتخاباتی پرشور است. در چنین شرایطی معلوم است رد صلاحیت نه تنها فضای انتخابات را کمرنگ می‌کند، بلکه دلال‌ها و منفعت‌طلبان را وارد قوه مهم مقننه می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها