کد خبر: 351215
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

آلبرت بغزیان، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خروج از رکود اقتصادی عملی است/ پیش‌بینی اقتصادی نهادهای بین‌المللی بر پایه روندهاست/ رکود اقتصادی همانند یک آبشار هرساله ادامه‌دار نیست/ اقتصاد کشور باید 10 درصد رشد کند تا از پس جبران رکود 2 سال قبل برآید/ با ثبات قیمت‌ها و کاهش هزینه در سال آینده تورمی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، گفت: به نظر من خروج از رکود اقتصادی عملی است و هرگونه سرمایه‌گذاری‌های داخلی، سیاست‌های پولی و ارزی و رفع موانع تولید می‌تواند به خروج اقتصاد از رکود کمک کند.

خروج از رکود اقتصادی عملی است/ پیش‌بینی اقتصادی نهادهای بین‌المللی بر پایه روندهاست/ رکود اقتصادی همانند یک آبشار هرساله ادامه‌دار نیست/ اقتصاد کشور باید 10 درصد رشد کند تا از پس جبران رکود 2 سال قبل برآید/ با ثبات قیمت‌ها و کاهش هزینه در سال آینده تورمی
کد خبر: 351215
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی- آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در مورد گزارش بانک جهانی در رابطه با خروج اقتصاد ایران از رکود در سال 2020 به اعتمادآنلاین گفت: معمولاً این دست پیش‌بینی‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی بر پایه روندهاست. به‌ نحوی‌ که این سازمان‌ها روندی از توسعه اقتصادی کشورها را گرفته و به این نتیجه می‌رسند که در سال آینده وضعیت اقتصاد کشورها به چه صورت خواهد بود. این سازمان‌ها عموماً به سیاست‌های اقتصادی کشورها که قرار است برای سال اتخاذ کنند تکیه نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: سازمان‌ها بر پایه معادلات ساختاری هم کار نمی‌کنند چراکه ابتدا باید عوامل موثر بر اقتصاد ایران را ببینند و در نهایت پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

بغزیان گفت: هنگامی‌ که پیش‌بینی از سوی نهادها صورت می‌گیرد بدین معنی نیست که این پیش‌بینی اتفاق خواهد افتاد. نگاه این موسسات درباره پیش‌بینی‌های اقتصادی این‌گونه است که هشدار می‌دهد در صورتی‌ که در مسیر اقتصادی برای آینده تغییر رویه‌ای انجام نگیرد به آنجا که پیش‌بینی‌شده است ختم می‌شود.

او ادامه داد: این پیش‌بینی‌ها چه مثبت باشد چه منفی، به مسئولان کشورها هشدار می‌دهد که در خصوص اقتصاد کشورشان چه مسیری را در پیش بگیرند. ما هم به‌ عنوان یک اقتصاددان با دیدن این پیش‌بینی‌ها توجه می‌کنیم که کدام‌ یک از اقدامات دولت در تحقق این پیش‌بینی موثر است.

این اقتصاددان در ادامه توضیح داد: رکود اقتصادی همانند یک آبشار هرساله ادامه‌دار نیست که همانند تورم انتظاراتی ایجاد کند. رکود حاکم بر اقتصاد کشور را نزدیک به 2 سال است که به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم تجربه کرده‌ایم. خروج از رکود امکان‌پذیر است ولی جبران رکودهای قبلی مستلزم گذشت زمان است، به‌ نحوی‌ که اقتصاد کشور باید 10 درصد رشد کند تا از پس جبران رکود 2 سال قبل برآید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: رشد اقتصاد کشور به‌ سادگی اتفاق نمی‌افتد، چه بخشی از آن مربوط به فروش نفت بوده که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا نمی‌توان روی آن حساب کرد. بنابراین برای رشد اقتصاد کشور باید به تولید ناخالص داخلی بدون نفت تکیه کرد.

آلبرت بغزیان افزود: به نظر من خروج از رکود اقتصادی عملی است و هرگونه سرمایه‌گذاری‌های داخلی، سیاست‌های پولی و ارزی و رفع موانع تولید می‌تواند به خروج اقتصاد از رکود کمک کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران گفت: از نظر رشد اقتصاد پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده کشور با رشد مواجه شود. این رشد می‌تواند به‌ تدریج سقوط‌های گذشته را خنثی کند منوط به اینکه عامل ثبات قیمت‌ها را در نظر بگیرد.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت: باید ثبات قیمت‌ها را حفظ کرد و به سمت کاهش هزینه تولید رفت که اگر این اقدام صورت بگیرد، سال بعد تورمی نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها