کد خبر: 351978
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۱:۴۵:۰۰
| |

محمود افشاردوست، دبیر پیشین فدراسیون والیبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مشکل والیبال ایران نداشتن تیم «ب» است/ بازیکنان تیم ملی والیبال دچار فرسودگی شده‌اند/ کادر فنی، بازیکنان و فدراسیون باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند/ رقابت‌های انتخابی المپیک مهم‌ترین تورنمنت برای ایران است/ صعود به المپیک حق والیبال ایران است/ کولاکوویچ مر

دبیر سابق فدراسیون والیبال گفت: کولاکوویچ هم پیش از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی اعلام کرد که آماده این بازی‌ها نیستیم. شرکت در مسابقات مختلف فرسودگی می‌آورد و اگر تیم ملی «ب» داشتیم، می‌توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم.

مشکل والیبال ایران نداشتن تیم «ب» است/ بازیکنان تیم ملی والیبال دچار فرسودگی شده‌اند/ کادر فنی، بازیکنان و فدراسیون باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند/ رقابت‌های انتخابی المپیک مهم‌ترین تورنمنت برای ایران است/ صعود به المپیک حق والیبال ایران است/ کولاکوویچ مر
کد خبر: 351978
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ محمود افشاردوست، دبیر سابق فدراسیون والیبال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره نتایج تیم ملی والیبال در جام‌جهانی گفت: تیم ملی بعد از حضور در لیگ ملت‌های والیبال، انتخابی المپیک در مرحله اول و همچنین قهرمانی آسیا راهی جام‌جهانی شد. به همین خاطر بازیکنان تیم ملی دچار فرسودگی شدند. یکی از مشکلات والیبال ایران نداشتن تیم «ب» است. اگر تیم دومی داشتیم، می‌توانستیم با جایگزین کردن بازیکنان کمی از خستگی تیم ملی بکاهیم.

افشاردوست ادامه داد: کولاکوویچ هم پیش از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی اعلام کرد که آماده این بازی‌ها نیستیم. شرکت در مسابقات مختلف فرسودگی می‌آورد و اگر تیم ملی «ب» داشتیم، می‌توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم.

این بازیکن پیشین تیم ملی درباره جایگاهی که ایران در جام‌جهانی کسب کرد گفت: اعتقاد دارم والیبال ایران می‌توانست در این رقابت‌ها جزو چهار تیم اول باشد، اما در عمل این اتفاق رخ نداد. قابلیت فنی بازیکنان تیم ملی به‌ قدری بالاست که به‌ راحتی می‌توانستند ژاپن، استرالیا، مصر و حتی ایتالیا را شکست دهند، اما از این فرصت استفاده نکردیم. تیم‌هایی چون لهستان، آمریکا و برزیل با تمام قوا به این بازی‌ها آمدند و نتیجه هم گرفتند. توان فنی ایران بسیار بالاست، اما در این رقابت‌ها نتوانستیم روحیه تیمی بازیکنان را بالا ببریم.

او ادامه داد: کادر فنی، بازیکنان و فدراسیون باید با هم هماهنگ عمل کنند تا یک تیم بتواند در سطح جهان به موفقیت برسد. اگر این مثلث درست عمل کند، موفقیت به همراه می‌آورد.

افشاردوست با اشاره به مسابقات مرحله دوم انتخابی المپیک توضیح داد: اوج کار تیم ملی والیبال ایران باید در رقابت‌های انتخابی المپیک باشد. باید برای دومین بار به المپیک صعود کنیم چون این حق والیبال ایران است که بتواند در این دوره از رقابت‌ها حضور پیدا کند. نکته خوشحال‌کننده اینکه تیم ملی تا زمان آغاز بازی‌های انتخابی المپیک چند ماهی زمان دارد و می‌تواند خودش را برای این رقابت‌ها آماده کند.

او در ادامه گفت: کولاکوویچ مربی بی‌تجربه‌ای نیست و فدراسیون باید با او ارتباط بهتری برقرار کند و برنامه‌هایش را برای رقابت‌های انتخابی جویا شود. باید بدانیم که برنامه اصلی تیم ملی برای کدام مسابقات است؟ رقابت‌های قهرمانی آسیا برای تیم ملی مهم بوده یا اینکه رقابت‌های انتخابی المپیک برای فدراسیون و تیم ملی مهم است. این کار هم وظیفه فدراسیون است که باید آن را پیگیری کند.

افشاردوست درباره انتقاد برخی از مجریان تلویزیونی از مربی تیم ملی و نحوه هدایت بازیکنان در رقابت‌های جام‌جهانی نیز گفت: گزارشگر والیبال باید جریان مسابقه را گزارش کند، اما برخی از آنها والیبال بازی کرده‌اند یا مربی والیبال بوده‌اند. این مجریان از نگاه خود تلاش می‌کنند نحوه بازی تیم‌ملی را هم تحلیل کنند. مربیان والیبال در زمان مسابقه ابزارهایی مثل تایم‌اوت و تعویض بازیکنان را دارند که می‌توانند با این ابزارها بخشی از بازی را مدیریت کنند. فلسفه مربیگری در والیبال کاملاً شخصی است و هر مربی شیوه خاص خود را دارد.

دبیر پیشین فدراسیون والیبال در پاسخ این سوال که انتقاد مجریان تلویزیون از مربی تیم ملی باعث تاثیرگذاری در ذهن مخاطب نمی‌شود؟ گفت: بی‌شک مجریان تلویزیون می‌توانند روی ذهن مخاطب‌شان تاثیر بگذارند. بارها پیش آمده که برخی از علاقه‌مندان تیم ملی با کارشناسان والیبال تماس گرفته‌اند و از نحوه مربیگری کولاکوویچ انتقاد کرده‌اند. این نوع از گزارشگری می‌تواند تاثیر منفی روی تیم ملی بگذارد. فکر می‌کنم فرد گزارشگر باید خود را جای مربی تیم ملی بگذارد. باید بدانیم که این صحبت‌ها تاثیر خوبی بر روند آماده‌سازی تیم ملی نمی‌گذارد.

وی افزود: والیبال ایران در 30 سال گذشته 2 مدیر فدراسیون داشته که این افراد برای رشد والیبال ایران تلاش‌های زیادی کرده‌اند. امروز والیبال ایران یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین مردم است. زمانی که ما در تیم ملی توانستیم بعد از 44 سال مدال کسب کنیم، این‌گونه توجه به والیبال وجود نداشت. خانواده والیبال ایران اکنون موظف است که این ورزش را حفظ و برای بهبود شرایط آن تلاش کند. انتقاد به پیشرفت هر کاری کمک می‌کند، اما نوع انتقاد و زمان انتقاد کردن هم اهمیت بالایی دارد. دوستانی که از تیم ملی انتقاد می‌کنند باید راهکار مناسب را هم ارائه دهند تا والیبال ایران بتواند پیشرفت کند.

محمود افشاردوست در پایان گفت: رقابت‌های انتخابی المپیک هنوز پیش روی تیم ملی است و بدون تردید مهم‌ترین تورنمنت برای تیم ملی والیبال ایران به شمار می‌رود. امسال تیم ملی والیبال ایران قهرمان آسیا شد و در لیگ ملت‌ها هم به مقام ششم رسید. فکر نمی‌کنم نتایج بدی گرفته باشیم و باید قبول کنیم که تیم‌ملی در رقابت‌های جهانی هم خسته بود و همین خستگی باعث شد نتواند نتیجه خوبی کسب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها