کد خبر: 352238
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران:

در مسائل استراتژیک اگر به نتیجه نرسیدیم باید همه‌پرسی کنیم/ نمی‌توانیم 40 سال دیگر هم با هم دعوا کنیم/ دانشگاه‌ها هستند که انتخابات را گرم می‌کنند/ انتخابات آینده کشور ما را تامین می‌کند/ انتخابات یعنی امید/ جوانان در صحنه حضور یابند و خود را کاندیدا کنند

رئس‌جمهوری تاکید کرد: جوانان در صحنه حضور یابند و خود را کاندیدا کنند. ممکن است جوان در انتخابات موفق شود یا نشود، اما این حضور برای انقلاب و کشور است. البته ممکن است بگویند که شما صالح هستید یا ناصالح هستید. اگر یک انتخابات باشکوه، پرشور، و حداکثری برگزار کنیم، دشمنان می‌فهمند که مردم به کشور و نظام معتقد هستند و تحریم‌ها تاثیر نداشته است.

در مسائل استراتژیک اگر به نتیجه نرسیدیم باید همه‌پرسی کنیم/ نمی‌توانیم 40 سال دیگر هم با هم دعوا کنیم/ دانشگاه‌ها هستند که انتخابات را گرم می‌کنند/ انتخابات آینده کشور ما را تامین می‌کند/ انتخابات یعنی امید/ جوانان در صحنه حضور یابند و خود را کاندیدا کنند
کد خبر: 352238
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران با تاکید بر این موضوع که بی‌تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارند، گفت: متقابلاً جامعه و دولت هم در برابر دانشگاه مسئول هستند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، او در ادامه با اشاره به این موضوع که خدمات دولت برای دانشگاه از لحاظ امکانات لازم، تغذیه و... به اندازه کافی نبوده و نتوانستیم دانشگاه را تامین کنیم، افزود: اعتراف می کنم که نقایص زیادی در این بخش وجود دارد. در دولت تلاش می‌کنیم که این مسائل را رفع کنیم.

روحانی با اشاره به اختصاص یافتن زمین فوتبال دانشگاه تهران به محل برگزاری نمازجمعه تهران، عنوان کرد: فضای زمین فوتبال سابق دانشگاه تهران به نماز جمعه اختصاص یافته است. البته خوشبختانه الان مصلی برای نماز جمعه اختصاص یافته است. به مسئولان می‌گویم به همان اندازه که به تحصیل، آموزش و... توجه می‌کنیم باید شادابی، سلامتی و تندرستی جوانان هم مورد توجه قرار گیرد.

در دانشگاه هم فضای کیفی و هم کمی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دانشگاه هم فضای کیفی و هم کمی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، افزود: با وجود اینکه بعد از انقلاب مشکلات زیادی از جمله جنگ و... داشته‌ایم، دانشگاه به رسالت خود به خوبی عمل کرده است. ما حتی نسبت به کشورهای پیشرفته آنچنان عقب نیستیم.

روحانی با بیان خاطره‌ای از یک پزشک ایرانی که در آلمان زندگی می‌کند و در آنجا مسئولیت دانشگاهی و پزشکی دارد، گفت: فردی که پزشک متخصص در آلمان و رئیس مرکز پزشکی است، وقتی یکی از نزدیکانش مریض شده بود، او را برای معالجه به تهران آورده بود. از او پرسیدم دلیل این کارش چیست گفت از لحاظ پزشکی رسیدگی ایران پایین‌تر از کشورهای پیشرفته نیست. او این موضوع را مطرح کرد که همین‌طور از لحاظ بهداشتی ایران بهتر از بیمارستان‌های اروپایی است. این نشان می‌دهد که کشور ما در علوم و دانش‌های مختلف پیشرفته است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه این تعداد اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار دارد، ادامه داد: دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود. محور توجه ما در دانشگاه نباید علم باشد؛ هر چند که علم پایه پیشرفت و توسعه و مهارت است اما نباید به علم اکتفا شود.علم باید در کنار مهارت و تربیت دانشجو برای حضور در اجتماع و... مورد توجه قرار گیرد.

چرا فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود، شغل برای او وجود ندارد؟

او در ادامه عنوان کرد: چرا فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود، شغل برای او وجود ندارد. ممکن است بگوییم سرمایه‌گذاری و توسعه و... وجود ندارد. همه اینها درست است اما فارغ‌التحصیلی که مهارت دارد زودتر می‌تواند به شغل برسد تا فردی که صرفا علم می‌داند و عالم است. مطالب علمی خوب در ذهن او انباشته شده است اما کار تجربی را نمی‌تواند اجرا کند.

روحانی با اشاره به ابتدای حضور خود برای ورود به شغل عنوان کرد: زمان اوایل انقلاب که ما تازه فارغ‌التحصیل شده بودیم، برای کارآموزی که رفتیم مهارتی نداشتیم. بعد از کارآموزی متوجه شدیم که کار عملی فرق می‌کند. زمانی که به پزشکی قانونی رفتیم، همان ابتدا چند نفر غش کردند. تازه ما آنجا فهمیدیم که پزشک قانونی به کتاب‌ها خلاصه نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: پیشرفت دانشگاه با سرعت علم باید منطبق شود. در دانشگاه کتاب امروز را درس نمی‌دهیم، گاهی کتاب‌ها برای یک ماه قبل و گاهی 10 سال قبل است. اساتید هم علم‌شان برای 5، 10 یا 20 سال پیش است. این اساتید هر چقدر مقاله بخوانند، باز از علم عقب هستند. دانشجو را می‌خواهیم برای آینده تربیت کنیم. در همین حین باید به این مساله توجه کنیم که چگونه به دانشجو مهارتی بیاموزیم که در آینده نه تنها فعال باشد، بلکه بتواند مدیر شود و کارها را اداره کند.

همه چیز در حال تغییر است و ربات‌ها در حال گرفتن جای انسان‌ها هستند

او با اشاره به پیشرفت تکنولوژی بیان کرد: امروز مردم با تجهیزاتی مثل گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و... اطلاعات جدید را به دست می‌آورند و شرایط کاملا متفاوت شده است. باید دانشجویان را برای دنیای فردایی که بسیار متفاوت است، آماده کنیم. خوب یا بد، ماشین در حال جایگزین شدن به جای انسان است. همان‌طور که آهن جای اسب را گرفته، به نظر می‌رسد نیاز انسان امروز نیز از خوراک و غذا به بنزین تغییر پیدا کرده است. همه چیز در حال تغییر است و ربات‌ها در حال گرفتن جای انسان‌ها هستند.

روحانی در ادامه درباره پیشرفت و تکنولوژی روز دنیا با اشاره به یکی از سفرهای خود به کشور ژاپن توضیح داد: در کارخانه‌ای در ژاپن هیچ انسانی وجود نداشت و ربات‌ها کار می‌کردند. در این کارخانه مهندسین ناظر بودند. همه چیز بر مبنای داده‌ها و ابریارانه‌ها بود و در کارخانه ماشین، ربات و هوش مصنوعی وجود داشت.

امروز راه سوادآموزی و دانش فرق کرده است

او در ادامه افزود: دنیا در حال تحول است و حتی ممکن است که به زودی از راه دور بتوانید فردی را جراحی کنید. تحولات سریع است و بار مسئولیت ما سنگین می شود که چگونه دانشجویان را آماده کنیم. در بسیاری از مشاغل اگر فرد از امکانات به‌روز نتواند استفاده کند، اصلا کار به او داده نمی‌شود. امروز راه سوادآموزی و دانش فرق کرده است. باید کاری کنیم که دانشجو علاوه برای اینکه برای آینده آماده می‌شود، وسایلی مهیا کنیم که همیشه بیاموزد. «ز گهواره تا گور دانش بجوی» هم به همین موضوع اشاره دارد. دانشگاه‌ها باید طراحی کنند و ما از نظرات آنها استفاده کنیم. برای اداره دانشگاه و تنظیم فعالیت پژوهشی و... باید آماده باشد.

رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر لزوم به استقلال مالی و اقتصادی دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه باید درآمد خود را از طریق پژوهش به دست آورد. باید تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف داشته باشید که برای خرید آن از شما سر و دست بشکنند. فرقی نمی‌کند که این تحقیقات در چه زمینه‌ای باشد: دفاعی، پزشکی و... . باید کاری کنید که پژوهش شما متقاضی داشته باشد و استفاده کند. این کار شروع شده و در حال انجام است اما باید سرعت بگیرد. حتی دانشگاه‌ها باید مستقل و خودکفا باشند و روی پای خودشان بایستند. اینجا هم این قدرت در دانشگاه وجود دارد.

این دانشگاه‌ها هستند که انتخابات را گرم می‌کنند

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم همچنین با اشاره به انتخابات مجلس که قرار است اسفندماه برگزار شود، گفت: در حال نزدیک شدن به انتخابات هستیم و در پایان امسال یک انتخابات مهم در پیش داریم. دانشگاه‌ها همیشه در انتخابات فعال بوده‌اند و اصلا این دانشگاه‌ها هستند که انتخابات را گرم می‌کنند. در زمان انقلاب هم دانشگاه و حوزه پیشتاز بودند و فضای انتخابات را گرم می کردند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: من به این موضوع تاکید می‌کنم که انتخابات آینده کشور ما را تامین می‌کند. با همه نقص‌ها و اشکالات، باز هم بهترین راه صندوق رای است. برای شکستن افراط، برای شایسته‌سالاری و برای اینکه افکار بحق مردم حاکم شود، راه همه اینها صندوق رای است. به تجریه می‌گویم که راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات و صندوق رای نداریم. در انتخابات باید هر کسی را که فهیم‌تر است، از افراط فاصله دارد و آماده فداکاری برای کشور است، دانش و فکر لازم را دارد و... را انتخاب کنیم.

جوانان در صحنه حضور یابند و خود را کاندیدا کنند

او افزود: از طرف دیگر جوانان در صحنه حضور یابند و خود را کاندیدا کنند. هر چند ممکن است که مشکلاتی به وجود بیاید. ممکن است جوان در انتخابات موفق شود یا نشود، اما این حضور برای انقلاب و کشور است. البته ممکن است بگویند که شما صالح هستید یا ناصالح هستید. اگر یک انتخابات باشکوه، پرشور، و حداکثری برگزار کنیم، دشمنان می‌فهمند که مردم به کشور و نظام معتقد هستند و تحریم‌ها تاثیر نداشته است. در مجموع باید گفت انتخابات یعنی امید.

روحانی با بیان اینکه برخی مشکلاتی که در کشور وجود دارد ممکن است بعد از چند سال تلاش حل شود، عنوان کرد: یک سری مشکلات به راحتی در زمان کوتاه قابل حل است که البته تلاش زیادی هم می‌خواهد.اما یک سری از مسائل بلندمدت است و دانشگاه‌ها در حل آن نقش زیادی دارند و آن استراتژی کشور است.

برخی می‌گویند دشمن ما خبیث است و باید با او دوئل کرد

رئیس اجرای قانون اساسی در ادامه گفت: سوالی که وجود دارد این است که آیا پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا به دست می‌آید یا تقابل با آن؟ این مسئله راهبردی اساسی است. چهل و یک سال است که ما هنوز به جواب اساسی و راهبردی در این خصوص نرسیده‌ایم. برخی می‌گویند دشمن ما خبیث است و باید با او دوئل کرد و زد و کشت یا کشته شد. عده‌ای هم در مقابل می‌گویند که باید با دنیا تعامل کرد. این موضوعی اساسی در کشور ما است. این مساله‌ای است که من سال‌ها روی آن فکر و مطالعه کرده‌ام و مشکل با دعوا هم حل نمی‌شود. دعوا در این زمینه فایده و نتیجه‌ای ندارد.

روحاین با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در راهبردهای ستراتژیک، بیان کرد: دانشگاه باید به این بحث ورود کند و آن را برای جامعه توضیح دهد. رسانه ملی هم باید این را در دستور کار خود قرار دهد و نظر همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. رسانه‌ها همه باید این کار را انجام دهند.همه دعواهای سیاسی امروز ما بر سر چه چیزی است؟ یکی می‌گوید کاری که در تعامل با قدرت‌های بزرگ غربی انجام شد، خوب بود و دیگری می‌گوید این کار بد بود.

دعوا بر سر برجام نیست/ عده‌ای می‌گویند تعامل و حرف زدن با خارجی‌ها وقت تلف کردن است

او افزورد: عده‌ای می‌گویند برجام خوب و عده‌ای دیگر می‌گوید برجام بد بود. در حالی‌که دعوا بر سر برجام نیست. برجام دعوا ندارد. عده‌ای می‌گویند تعامل و حرف زدن با خارجی‌ها وقت تلف کردن است. عده‌ای می‌گویند قوی شدن به جای خود و تعامل هم باید انجام شود. من به استثناها کاری ندارم اما اگر اخطار دادید و پهپادشان از مرز شما خارج نشد، باید با موشک پاسخ آن را بدهید.

روحانی با اشاره به توافق ایران با 5+1 تاکید کرد: توافقی که انجام شد برای عده‌ای مانند این بود که کوه بر سرشان گذاشته باشیم. اینکه ما با کشورها مذاکره انجام دادیم و آنها مجبور شدند 6 قطعنامه سازمان ملل را پس بگیرند، این کار آسانی نیست. در مورد هیچ کشوری، در قطعنامه‌ سازمان ملل نیامده که آن کشور می‌تواند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای انجام دهد. اما در قطعنامه 2231 به صراحت آمده که ایران می‌تواند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.

او ادامه داد: سران یکی از کشورها در سازمان ملل به من می‌گفت تعجب می‌کنیم که ایران کجاست که این همه شرکت برای سرمایه‌گذاری در آن صف بسته‌اند.

مقایسه کنند که زمان فعال بودن برجام با الان وضعیت چقدر متفاوت است

روحانی با اشاره به پیشرفت اقتصادی و قطعی ایران بعد از امضا شدن توافق هسته‌ای با کشورهای 5+1 افزود: بعد از توافق، بالاترین رشد اقتصادی در دنیا در ایران اتفاق افتاد. زمانی که تورم تک رقمی شد و رشد اقتصادی در سال 95 به 5/12 درصد رسید، دنیا را به شگفتی انداختیم. گفته می‌شود اینکه می گویند مدیریت دولت ضعیف یا قوی است. پس از توافق نه تنها تورم کشور تا سه سال تک رقمی بود، در بنزین هم خودکفا شدیم. این همان مدیریت بود و همچنان هم همان مدیران حاضر هستند. آن زمان برجام مورد تردید بود. الان می‌توانند مقایسه کنند آن زمان که برجام فعال بود، چه وضعی در کشور حاکم بود و الان که صدمه دیده، چه وضعی داریم.

رئیس‌جمهوری بار دیگر با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تعیین راهبردها در کشور، گفت: می خواهم بگویم که دانشگاه باید در مسائل استرتژیک هم فعال باشد نه فقط در مسائل سیاسی، حتی باید در حقوق هم فعال باشد. در لاهه مگر ما پیروز نشدیم. کسی فکر نمی‌کرد که دادگاه لاهه برای ما صلاحیت قائل شود. اما ما سه بار در این دادگاه حکم موقت دریافت کرده‌ایم و این به کمک تعامل و کار و تلاش بوده است.

بدون تعامل نمی‌توانیم در اقتصاد روی پای خود بایستیم

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید بر استقلال اقتصادی در کشور، بیان کرد: می‌گویند در اقتصاد باید روی پای خود بایستیم، این درست است. بله درست اما بدون تعامل مگر می‌شود. زندگی را می‌توان به گونه‌ای گذراند. اما رشد و توسعه چه؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا ممکن نیست. صادارات، واردات، بانک و ... همه قفل است. البته تا الان هم باید از کشورهای دوست تشکر کرد که به تحریم‌ها بی‌توجه بودند. و به ما کمک کردند.

روحانی ادامه داد: تعامل و عدم تعامل تنها یک مورد است. دهها مورد درباه مسائل استراتژیک وجود دارد که دانشگاه‌ها باید به آنها وارد شوند ودرباره آنها راهکار ارئه دهند. حتی اگر راهی به دست نیامد باید راه را از طریق همه‌پرسی از مردم بپرسیم. نمی‌توانیم که تا آخر عمر با هم درگیر باشیم و دعوا کنیم، باید از مردم بپرسیم و راه را انتخاب کنیم.

سامانه باور حاصل تلاش دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بود

او عنوان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه‌ها ما را یاری کنند. همین الان شرکت‌های دانش بینان و دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی کرده‌اند. در زمینه پدافند هوایی که می‌بینید یک مرتبه کار بزرگی انجام می‌شود، کار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان است. من چند سال رئیس پدافند هوایی کشور بوده‌ام و در این زمینه اطلعات خوبی دارم و اینها را متوجه می‌شوم. می‌دانم وقتی پدافندی مانند «باور» ساخته می‌شود یعنی چه و چه قدرتی دارد. بخش‌های دیگر هم، همه دست در دست هم داده‌اند تا چیزی مانند «باور» به وجود آمده است.

مسئول اجرای قانون اساسی با تاکید بر لزوم توجه به نخبگان کشور، بیان کرد: نخبگان از لحاظ کار می‌توانند بپرند. بقیه انسان‌ها راه می‌روند، اما این نخبگان هستند که می‌توانند بپرند و کارها را بهتر و با سرعت‌ بیشتر انجام دهند. بنابراین باید آنها را پرورش داد و به آنها توجه ویژه کرد. شما دانشگاهیان در راه سخت پیش‌رو در کشور بیشتر از بقیه می‌توانید کمک کنید.

روحانی با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی گفت: ما امسال از سال گذشته یک قدم جلوتر هستیم باید امید به آینده داشته باشیم. دولت در کنار شماست و دولت می‌داند که شما در حل مشکلات کشور و پیشرفت آن چقدر می‌توانید، نقش داشته باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها