کد خبر: 352293
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۱:۵۶:۰۷
| |

وزیر امور خارجه فرانسه:

ایران و آمریکا یک ماه برای مذاکره فرصت دارند

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به طرح ابتکاری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان اجلاس گروه 7 در بیاریتز و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «امروز، مهم است که تهران و واشنگتن فرصت مذاکره را درک کنند.»

ایران و آمریکا یک ماه برای مذاکره فرصت دارند
کد خبر: 352293
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۱:۵۶:۰۷

اعتمادآنلاین| «ژان ایو لودریان» در گفت‌و‌گو با روزنامه «لو فیگارو» فرانسه که روز سه‌شنبه منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که «آیا ابتکار امانوئل ماکرون در مورد ایران مرده است؟» گفت: رئیس‌جمهوری فرانسه در بیاریتز، سپس در نیویورک، ابتکار عمل هایی را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و تعیین چارچوب‌هایی برای دستیابی به یک توافق میان «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» انجام داد.

او افزود:‌ این ابتکار در مورد ترغیب ایران برای پایبندی مجدد به تعهداتش در توافق هسته‌ای وین (برجام)، مذاکرات باز برای بحث در مورد بحران‌های منطقه‌ای و در مورد آینده توافق هسته‌ای پس از سال 2025 میلادی است.

لودریان گفت: به طور همزمان، تحریم‌های آمریکا به تدریج برداشته می‌شد و ایران می‌توانست منابع از نفت خود را داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: این چارچوب‌ها حتی با وجود اینکه فضای سیاسی به دلیل تهدید ایران برای کاستن از دیگر تعهدات برجامی‌اش از ابتدای ماه نوامبر، در حال محدود و تنگ‌تر شدن است، همچنان وجود دارد. امروز مهم است که 2 طرف بتوانند از این فرصت برای مذاکره استفاده کنند.

لودریان تاکید کرد: در غیر این صورت، فشارها با گذر زمان روند صعودی یافته و خطر تنش‌های کنترل نشده افزایش خواهد یافت، در زمانی که هیچ یک از بازیگران این بحران به ویژه ایران و آمریکا خواهان آن نیستند.

«ژان ایو لودریان» همچنین هشدار داد: تا قبل از اینکه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کند، واشنگتن و تهران تنها یک ماه فرصت دارند با هم برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه مذاکره کنند.

او گفت: اگرچه ابتکار ماکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه بخش نبوده اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش ها در منطقه ندارند.

لودریان در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا را نیز به کارشکنی در تلاش برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ایران متهم کرد و گفت: با وجود اینکه ترامپ خودش خواستار برقراری این ارتباط تلفنی بود، اما چند ساعت قبل از برقراری این تماس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی علنا اعلام کرده بود تحریم ها علیه ایران را تشدید می کند.

به همین دلیل هم بود که رئیس‌جمهوری ایران به رغم اعلام آمادگی قبلی اش برای ورود به یک مذاکره سودمند با واشنگتن، تاکید کرد که تنها در صورتی با همتای آمریکایی خود مذاکره می کند که او با لغو تحریم ها علیه ایران موافقت کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: با توجه به فرصت کم تا اوایل نوامبر برای تصمیم گیری جدید ایران، چنانچه این دو کشور در این یک ماه نتوانند برای حل اختلافات خود مذاکره کنند، با توجه به معادلات منطقه‌ای پیش بینی می شود منطقه با خطر تنش جدید رو‌به‌رو باشد.

داعش نمرده است


او همچنین درباره خطر مداخلات ترکیه در سوریه افزود: این موضوعی بسیار جدی است. به این دلیل که عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه، پنج سال جنگ علیه داعش را تضعیف می کند. داعش نمرده است و جنگجویان آن ناپدید نشده اند، آنها در اردوگاه ها و زندان‌ها هستند و یا در زیر زمین پنهان شده‌اند و منتظرند تا مسیر برای از سرگیری مبارزات آنها منعطف شود.

لودریان در این باره که فرانسه چه کاری می تواند انجام دهد، گفت: فرانسه تصمیمات ملی را برای توقف صادرات برنامه ریزی شده اسلحه (به ترکیه) اتخاذ و با همکاران نزدیک اروپایی خود در شورای وزیران اتحادیه اروپا در روز دوشنبه هماهنگ کرده تا خواستار پایان دادن حمله ترکیه به سوریه شوند. این خواسته، تشکیل نشست اضطراری ائتلاف جهانی علیه داعش است که در سال 2014 ایجاد شد و 80 کشور را شامل می شود.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: این ائتلاف که فرانسه در آن نقش اساسی ایفا می کند، مبارزه را برای آزادسازی مرزهای عراق انجام داد و با کمک سازنده نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش را در شمال شرقی سوریه ریشه کن کرد. امروز اوضاع تغییر کرده و ائتلاف باید در سریع ترین زمان ممکن بار دیگر تشکیل جلسه دهد و افراد با بر عهده گرفتن مسوولیت های خود ثبات را به شمال شرقی سوریه بازگردانند و به طور جمعی مسوولیت مبارزان خارجی را بر عهده بگیرند.

لودریان همچنین در این باره که چگونه می‌توان ترکیه را (از ادامه حمله به سوریه) متوقف کرد، گفت: با توجه به تهدیدهایی که این تجاوز برای امنیت اروپا به دنبال خواهد داشت باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و ترک ها را وادار کنیم تا به حمله خود پایان دهند.

ترامپ اجازه صریح را برای حمله ترکیه به سوریه صادر کرد

وزیر خارجه فرانسه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترامپ با اعلام تصمیم خود برای عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از شمال شرقی سوریه اشتباه کرد، گفت: ترک‌ها این تصمیم را گرفتند که حمله را به صورت یک جانبه انجام دهند و دونالد ترامپ مخالفتی نکرد و در نتیجه نوعی اجازه صریح را صادر کرد چرا که تصمیم گرفت و خبر خروج سربازان آمریکایی در اوج تهدید حمله ترکیه علیه نیروهای دمکراتیک سوریه را اعلام کرد.

ماکرون راه همکاری با ترامپ را آموخته است

وزیر خارجه فرانسه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه به (رفتارهای) دونالد ترامپ عادت کرده است، تصریح کرد: امانوئل ماکرون راه همکاری با دونالد ترامپ را یاد گرفته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها