کد خبر: 352430
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای بازداشت روح‌الله زم چه بود؟/ آیا سرشبکه کانال آمدنیوز در عراق بازداشت شده است؟

اخبار ضدونقیض درباره بازداشت سرشبکه کانال آمدنیوز در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه 22 مهرماه خبر بازداشت روح‌الله زم منتشر شد و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای که در خصوص بازداشت این فرد منتشر کرد، درباره نحوه بازداشت او گفت «زم» را به «داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده است.

ماجرای بازداشت روح‌الله زم چه بود؟/ آیا سرشبکه کانال آمدنیوز در عراق بازداشت شده است؟
کد خبر: 352430
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خبر بازداشت روح‌الله زم، سرشبکه کانال ضدانقلاب آمدنیوز روز دوشنبه 22 مهرماه رسانه‌ای شد. نحوه بازداشت او اما همچنان در ابهام است و اخبار ضدونقیضی درباره آن منتشر می‌شود. بعد از گذشت چند روز این خبر همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌های متعددی در خصوص نحوه بازداشت، محل بازداشت، محل حضور و... در مورد سرشبکه کانال تلگرامی آمدنیوز در رسانه‌ها دست به دست می‌شود.

در تازه‌ترین اخبار و ادعاها مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، مدیرآمدنیوز، بلیت سفر همسرش از پاریس به پایتخت اردن و از آنجا به بغداد و نیز تصویری از او را منتشر کرده که مدعی‌است سلفی‌‌اش در بخش ترانزیت فرودگاه اردن است.

ادعاهای جدید درباره بازداشت روح‌الله زم

روزنامه فیگارو با انتشار اخباری جدید مدعی شده روح‌الله زم احتمالاً در شهر نجف دستگیر و به ایران منتقل شده است. این روزنامه تاکید کرده که احتمالاً زن جوانی در پاریس زم را برای سفر به عراق جهت دیدار با آیت‌الله سیستانی ترغیب کرده و فرانسه با عدم جلوگیری از این سفر، بازداشت او را تسهیل کرده است.

روزنامه فیگارو در ادامه این مطلب تاکید کرده که وزارت کشور فرانسه «مسافرت زم به عراق» را تایید کرده است.

وزارت خارجه فرانسه: زم وضعیت پناهندگی دریافت کرده است

وزارت خارجه فرانسه هم روز چهارشنبه 24 مهرماه‌ به خبر دستگیری «روح‌الله زم» واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در بیانیه این وزارتخانه ذکر شده که روح‌الله زم در این کشور وضعیت پناهندگی دریافت کرده بود و ایران او را ربوده است.

این البته پایان ماجرا نبود. بعد از انتشار اخباری مبنی بر اینکه روح‌الله زم احتمالاً قرار بوده در عراق به دیدار آیت‌الله سیستانی برود، دفتر ایشان به این موضوع واکنش نشان داد.

زم درخواست ملاقاتی برای دیدار با آیت‌الله سیستانی نداشته است

یک مقام مسئول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف در واکنش به این خبر گفت: ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه‌ها مبنى بر حضور روح‌الله زم در دفتر حضرت آیت‌الله سیستانى و دیدار معظم‌له با او کاملاً دروغ و بى‌اساس است.

در ادامه این مطلب تاکید شده است: نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او نکرده و از آمدن و یا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.

اخبار ضدونقیض درباره بازداشت سرشبکه کانال آمدنیوز در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه 22 مهرماه خبر بازداشت روح‌الله زم منتشر شد و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای که در خصوص بازداشت این فرد منتشر کرد، درباره نحوه بازداشت او گفت «زم» را به «داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده است.

روح‌الله زم چگونه بازداشت شد؟

خبر بازداشت روح‌الله زم را روز دوشنبه ابتدا شبکه خبر صداوسیما منتشر کرد. پس از آن تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد کانال آمدنیوز در اختیار سازمان اطلاعات سپاه قرار گرفته است. پیام آخر منتشر شده در این کانال که یک «گیف» با آرم اطلاعات سپاه به همراه خبر در اختیار گرفتن مدیریت این کانال بود، این موضوع را اثبات می‌کرد. پس از آن هم روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای درباره بازداشت این فرد اطلاعاتی منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه‌ی فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند.»

بازداشت روح‌الله زم با واکنش‌ گسترده سیاسیون و مقامات و مسئولان سیاسی ایران همراه بود.

وزیر کشور: از مدت‌ها قبل روی بازداشت زم کار اطلاعاتی وسیع شده بود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، با تشکر از عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی به خصوص اطلاعات سپاه گفت: «به عنوان رئیس شورای امنیت ایران این را عرض می‌کنم دوستان ما از مدت‌ها قبل روی این موضوع یک کار اطلاعاتی وسیع کرده بودند سناریوهای مختلفی را هم اجرا کرده بودند و الحمدالله موفق شدند.»

او تاکید کرد: «باید با هر کس به هر نوعی به منافع ملی و اقتدار ملی چه در قالب نفوذ، چه در قابل جاسوسی و چه در قالب همکاری‌های رسانه‌ای خلاف امنیت ملی خیانت می‌کند برخورد شود، ولی این برخورد باید تلاش شود مستند و به صورت کاملاً اندازه‌گیری شده و دقیق باشد که خدایی نکرده موجب نشود در فضای رسانه‌ای همین موضوع هم به فضا سازی ها و جوسازی‌ها و ایجاد اختلافات در داخل منجر شود.»

آیت‌الله جنتی: این بازداشت ضربه سختی به دشمن ملت ایران زد

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هم در جلسه این شورا با اشاره به دستگیری سرشبکه جریان معاند آمدنیوز، اقدام سازمان اطلاعات سپاه در شناسایی و بازداشت روح‌الله زم را نشانه اشراف و قدرت‌نمایی اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) دانست و گفت: «این اقدام بزرگ که حاصل تلاش شبانه‌روزی عزیزان‌مان در سپاه بود، ضربه سختی به دشمن ملت ایران زد و آمریکا، اسرائیل و فرانسه که پشتیبان منافقین و عناصر ضد انقلاب هستند را حیرت زده کرده است.»

دبیر شورای نگهبان تخریب فکر و ذهن جوانان و ناامیدی مردم از آینده روشن ایران را یکی از اهداف اصلی این جریان رسانه‌ای معاند خواند و بیان کرد: «اقدام اخیر که توسط نیرو‌های جوان و با انگیزه سپاه انجام شد، نشان داد می‌توانیم بر دشمن غلبه کنیم و اگر به توان داخلی خودمان در زمینه‌های مختلف امنیتی، دفاعی، اقتصادی و ... اتکا کنیم توان شکست نقشه‌های شوم دشمن را داریم.»

ربیعی: باید ساحت رسانه را از باج‌نیوزهای تروریست‌ها جدا کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت، هم در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص این بازداشت عنوان کرد: «من هیچ اعتقادی به این ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود، ساحت رسانه را از باج‌نیوزهای تروریست‌ها باید جدا کرد. او کسی بود که در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و خود اسرائیلی‌ها هم به این اذعان داشتند.»

ربیعی با اشاره به عملکرد این شبکه ضدانقلاب گفت: «حیثیت افراد را بردند و 90 درصد دروغ گفتند، راست و دروغ را با هم می‌نوشت، بزرگ‌ترین خیانت آمدنیوز خیانت به کلمات بود.»

او همچنین در ادامه افزود: «نباید دستگیری مدیر کانال آمدنیوز مورد قضاوت و موجب اتهام‌زنی شود، من از اطلاعات سپاه بابت دستگیری این فرد تشکر می‌کنم.»

حضرتی: قله کوه یخی که قابل رویت است

الیاس حضرتی، نماینده تهران و رئیس کمیسیون اقتصادی، هم در یادداشتی نوشت: «کاری که برادران غیور سپاه کردند در واقع یک عملیات بسیار بسیار مهم است که محاسبات و مناسبات دشمن را بر هم می‌زند. اینکه آمدنیوز متلاشی و رئیسش دستگیر شد، چیزی جز قله کوه یخی نیست که قابل رویت است.»

همچنین نمایندگان مجلس هم با صدور بیانیه‌ای از سازمان اطلاعات سپاه برای دستگیری سرشبکه آمدنیوز تقدیر و تشکر کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها