کد خبر: 353609
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت پانزدهم

از سلاح‌ هوشمند تا درمان سرطان با بدن انسان

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی مروری خواهیم داشت بر سه گزارش درباره برنامه ارتش آمریکا برای هوشمندسازی تسلیحات کمری و مسلسل؛ استراتژی‌های متفاوت چین و آمریکا برای پیاده‌سازی پروژه خودروهای بدون راننده؛ و در پایان رویکرد جدید دانشمندان و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در درمان بیماری‌های مرگبار نظیر سرطان، آلزایمر و پارکینسون با استفاده از سیستم دفع ضایعات بدن انسان.

حجم ویدیو: 9.56M | مدت زمان ویدیو: 00:04:27 دانلود ویدیو
کد خبر: 353609
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش نخست این برنامه، که از رویترز انتخاب شده، به برنامه ارتش آمریکا برای هوشمندسازی سلاح می‌پردازد. در این گزارش می‌خوانیم ارتش ایالات متحده قصد دارد با کمک گرفتن از تکنولوژی‌های پیشرفته، سلاح آینده سربازان خود را تولید کند. سلاح‌های کمری و مسلسل‌های هوشمند قرار است علاوه بر اولین سیستم‌‌عامل‌ تعبیه‌شده کامپیوتری، به تکنولوژی‌هایی نظیر بلاک‌چین، سیستم ضدحریق و... مجهز شوند.

همچنین هوشمندسازی سلاح‌ها این امکان را برای نیروهای پلیس فراهم خواهد کرد که رکورد کامل شلیک گلوله‌ها را- که حتی زاویه شلیک را نیز دربر می‌گیرد- در اختیار داشته‌ باشند و در صورت نیاز، تحویل مقامات قانونی دهند. این سلاح‌ها، بسته به کاربردی که دارند، امکان اختصاصی‌سازی برای مالکان‌شان را مهیا می‌کنند و در نتیجه امکان کاهش جرائم مربوط به سلاح گرم را کاهش و مجادلات قانونی درباره این موضوع را تغییر خواهند داد.

***

خودروسازان غربی سال‌هاست که جهانی پر از اتومبیل‌های بدون راننده و جاده‌های خلوت‌ و ایمن‌تر را وعده می‌دهند. با وجود این، به نظر می‌رسد اگر قرار باشد خودران‌ها روزی فراگیر شوند، این اتفاق برای اولین بار نه در غرب بلکه در چین رخ خواهد داد.

گزارش دوم ما که از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده، به مساله اجرایی پروژه خودروهای بدون راننده می‌پردازد. در این گزارش می‌خوانیم که به رغم اینکه کشورهای غربی به لحاظ تکنولوژی از رقیب چینی خود جلوتر هستند، افزایش شدید سرمایه‌گذاری‌ها، حمایت مستقیم دولت چین و البته بازار یک میلیارد و 400 میلیون نفری این کشور، احتمال پیشتازی چین از آمریکا و بازارهای غرب را در آینده افزایش می‌دهد. دولت چین اعلام کرده قصد دارد تا سال 2025 حدود 220 میلیارد دلار برای این پروژه و زیرسازی‌های آن سرمایه‌گذاری کند. برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره این پروژه‌ها و آمار سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، به متن کامل این گزارش در سایت اعتمادآنلاین مراجعه کنید.

***

درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر سرطان یا بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون، مدت‌هاست یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی برای پزشکان و متخصصان حوزه زیست‌فناوری بوده است.

در گزارش سوم ما که از بلومبرگ بیزینس‌ویک انتخاب کرده‌ایم با تکنولوژی جدیدی آشنا می‌شویم که امید می‌رود درمان قطعی این بیماری‌ها در زمانی نه‌چندان دور ممکن شود. بر اساس این شیوه جدید، دانشمندان می‌خواهند پروتئین‌های مخربی را که سبب بروز بیماری‌هایی همچون سرطان یا آلزایمر می‌شوند با استفاده از دارو به یکی از اهداف سیستم طبیعی دفع سلولی بدن تبدیل کنند. محققان گفته‌اند داروهای این نوع شیوه درمانی بیشتر به صورت قرص تولید خواهد شد، و تا یک دهه آینده بالغ بر یک‌سوم صنعت تولید دارو را فرا خواهد گرفت. برای آشنایی با جزئیات بیشتر این شیوه، متن این گزارش را در اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها