کد خبر: 354379
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بنزین سوپر؛ غایب همیشگی پمپ‌های بنزین/ صادرات بنزین سوپر دلیل اصلی کمبود آن در جایگاه های سوخت بود؟/ مسئولان باید در مورد قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند

چندین ماه از زمانی که بنزین سوپر به دلیل تعمیرات پالایشگاهی حدود 2 هفته در پمپ بنزین‌ها عرضه نمی‌شد گذشته است. اما در روزهای اخیر دوباره شاهد فقدان این فراورده نفتی در جایگاه‌های سوخت هستیم. بنزین سوپر در جایگاه‌ها چنان نایاب شده که کار از کمبود گذشته و بازار با نبود این محصول روبه‌رو شده است.

بنزین سوپر؛ غایب همیشگی پمپ‌های بنزین/ صادرات بنزین سوپر دلیل اصلی کمبود آن در جایگاه های سوخت بود؟/ مسئولان باید در مورد قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند
کد خبر: 354379
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چندین ماه از زمانی که بنزین سوپر به دلیل تعمیرات پالایشگاهی حدود 2 هفته در پمپ بنزین‌ها عرضه نمی‌شد، گذشته است. اما در روزهای اخیر دوباره شاهد فقدان این فراورده نفتی در جایگاه‌های سوخت هستیم. بنزین سوپر در جایگاه‌ها چنان نایاب شده که کار از کمبود گذشته و بازار با نبود این محصول روبه‌رو شده است.

از مهم‌ترین دلایل عرضه نشدن بنزین در جایگاه‌های سوخت داخل کشور می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بعد از حمله به آرامکو در عربستان، بازار تقاضای بنزین سوپر در کشورها و به خصوص کشورهای همسایه داغ‌تر از همیشه شده است.

از سوی دیگر کاهش تولید و صادرات نفت عربستان و همچنین تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، مسئولان کشورمان را بر آن داشت تا با صادرات هرچه بیشتر فراورده‌های نفتی، خصوصاً بنزین سوپر، بتوانند بازارهای هدف این محصول را حتی برای مدتی هم شده در اختیار بنزین سوپر ایرانی قرار دهند. بر همین اساس پالایشگاه‌های تولید بنزین در اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه‌های امام‌خمینی شازند با تمام قوا مشغول تولید بنزین هستند.

هرچند مسئولان امر اعلام کردند که بنزین یورو 4 و یورو 5 به صورت مداوم در حال توزیع بین جایگاه‌داران است و مشکلی در این زمینه نداریم، اما بر اساس گفته صاحبان خودروهای شخصی و مکانیک‌ها استفاده از این نوع بنزین مناسبِ خودروها و مخصوصاً خودروهای پیشرفته و به‌روز نیست و معتقدند باعث خرابی و فرسودگی در پیشرانه‌های خودرو می‌شود.

با این تفاصیل، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان و حتی نمایندگان مجلس درباره کمبود بنزین در روزهای اخیر شنیده شد؛ از آن دست می‌توان به صحبت‌های علی بختیار عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی اشاره کرد که تاکید کرده کمبود بنزین سوپر ارتباطی با صادرات این نوع بنزین ندارد.

این عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی همچنین گفته است ما این مشکل را از وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی پیگیری می‌کنیم تا علت این موضوع روشن و مرتفع شود. یکی از دلایل این کمبود می‌تواند افزایش چشمگیر مصرف سوخت در روزهای اخیر باشد، اما به هر حال ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

صحبت‌های این عضو ناظر مجلس در حالی مطرح می‌شود که اسدالله قلی‌زاده، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، با بیان اینکه بنزین سوپر به لحاظ کیفیت سطح بالاتری از یورو 4 و 5 دارد، تاکید کرد: «بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، با توجه به ارزان بودن نرخ فراورده در ایران، ترجیح بر این است که بنزین سوپر صادر شود.»

از دیگر واکنش‌ها به این موضوع می‌توان به گفته‌های رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، اشاره کرد که گفته بود: «قرار است مازاد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، تبریز و امام خمینی شازند صادر شود.»

از سوی دیگر مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این خصوص گفت: «با توجه به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه‌ تنها نباید مشکلی در زمینه تامین بنزین در کشور وجود نداشته باشد بلکه می‌توان بخشی از این تولید را نیز صادر کرد، بنابراین مسئولان باید در مورد قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند.»

با تمام این حرف و حدیث‌ها، گویا در روزهای اخیر در بعضی جایگاه‌ها بنزین سوپر به متقاضیان عرضه می‌شود و قرار است مشکل توزیع این فراورده نفتی در پمپ بنزین‌ها برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها