کد خبر: 354538
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۰۹:۴۷:۵۵
| |

رفیق نصرتی، مدرس رشته تئاتر:

تناسب میان ورودی‌های رشته تئاتر و نیاز بازار کار وجود ندارد

رفیق نصرتی، مدرس رشته تئاتر دانشگاه شیراز، گفت: تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان ورودی‌ رشته تئاتر نسبت به تقاضای بازار کار، بسیار زیاد است و در هیچ جای دنیا ورودی‌های این رشته دانشگاهی به اندازه ایران نیست.

تناسب میان ورودی‌های رشته تئاتر و نیاز بازار کار وجود ندارد
کد خبر: 354538
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۰۹:۴۷:۵۵

اعتمادآنلاین| رفیق نصرتی، مدرس رشته تئاتر دانشگاه شیراز، درباره برخی از مهم‌ترین مشکلات رشته تئاتر در کشور گفت: سالانه هزار تا دو هزار ورودی کارشناسی در رشته تئاتر جذب دانشگاه‌ها می‌شوند، اما بخش اعظم این افراد به تماشاچی تئاتر تبدیل می‌شوند و امکان فعالیت برای آنها وجود ندارد.

این مدرس و منتقد تئاتر با اشاره به اینکه بیشتر مراجعه‌کنندگان به آموزشگاه‌های هنری، دانش آموختگان تئاتر دانشگاه هستند، یادآور شد: تعجب‌آور است که چرا دانش‌آموختگان یک رشته که چندین سال در دانشگاه درس خوانده‌اند، احساس نیاز به آموزشگاه‌های خصوصی پیدا می‌کنند، در این راستا یا می‌توان گفت که دانشگاه مهارت‌های لازم را به درستی به آنها یاد نداده و یا احساس فراگیری دروس را نتوانسته به درستی در دانشجویان ایجاد کند.

نصرتی که سابقه تدریس تئاتر در دانشگاه‌های تهران، سوره و هنر را در کارنامه دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، پویا و فعال هستند؛ بنابراین باید دانشگاه نظامی داشته باشد که به افراد اطمینان دهد مطالب مورد نیاز در رشته را به درستی فرا گرفته‌اند.

به گفته وی، دانشگاه‌های هنر نسبت به سایر رشته‌ها در طول سال تحصیلی و فراگیری دروس سهل‌گیر هستند، اما باید اقتضائاتی ایجاد شود که یک سخت‌گیری وجود داشته باشد تا افراد نظم خاصی را متوجه شوند.

این استاد رشته تئاتر دانشگاه آزاد در باره امکانات این رشته نیز گفت: فقدان امکانات سخت‌افزاری در رشته‌های هنری از جمله تئاتر در دانشگاه‌ها بیداد می‌کند، در سایر کشورها امکانات بسیاری برای تمرین تئاتر دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما در ایران حتی در دانشگاه تهران هم امکانات لازم برای تمرین عملی دروس وجود ندارد.

نصرتی افزود: دانشجویان باید در دانشگاه‌ها امکانات لازم برای تمرین تئاتر را در اختیار داشته باشند یا به دانشجویان تئاتر، بلیط‌های رایگان برای تماشای نمایش‌های مختلف داده شود تا آنها با ابعاد عملی دروس بیشتر آشنا شوند.

وی نزدیکی دانشکده‌های هنر به مراکز تئاتر را دارای اهمیت بسیاری دانست و گفت: به طور مثال دانشگاه آزاد دانشجویان را از مرکز شهر به منطقه سوهانک انتقال داده است که این مسئله فرصت تماشای تئاتر را از دانشجویان می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه سالن‌های تئاتر در شهر تهران محدود است، اظهار کرد: سالن‌های تئاتر محدود است، دانشجویان برای اجاره این سالن‌ها باید هزینه‌های بسیاری متحمل شوند و همچنین این سالن‌ها در اختیار عده معدودی قرار می‌گیرد، این مشکلی است که دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه و پس از فارغ‌التحصیلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نصرتی معتقد است شرایط کار تئاتر در کشور مناسب نیست و اگر فردی توانسته در این راه موفق شود، بی‌شک از پویایی، مهارت و پشتکار خود بوده است.

جشنواره‌های هنر تنها فرصت کاری برای دانشجویان تئاتر است

استاد دانشگاه رشته تئاتر در ادامه درباره جشنواره‌های مختلف دانشجویی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف در رشته‌های هنری به ویژه تئاتر را خطرناک می‌دانم؛ چرا که خلقیات افراد را تحت سلطه خود قرار می‌دهد، اما اکنون تنها فضا برای کار دانشجویان، جشنواره‌ها است.

نصرتی افزود: تنها راه سالم فعلی برای نزدیک شدن به فضای حرفه‌ای هنر، شرکت در جشنواره‌های هنری است، این جشنواره‌ها علاوه بر فراهم کردن زمینه دیده شدن فعالیت دانشجویان به پرداخت کمک‌هزینه و کسب جایزه نیز کمک می‌کند، بنابراین حضور دانشجویان در جشنواره‌های مختلف الزامی است.

تئاتر به جای دانشگاه به مدرسه نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی در دانشگاه ها باید اصلاح شود، گفت: نگاه به مسئله آموزش عالی و تحصیل در کشور باید به شکلی انقلابی ساماندهی شود و خود مفهوم دانشگاه برای هنر باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی رشته‌های هنری به ویژه تئاتر به جای دانشگاه به مدرسه نیاز دارد، برخی از رشته‌ها فقط به دو سال فراگیری مهارت در مدارس و پس از آن انجام امور تجربی و عملی نیازمند است.

نصرتی به کمبود استاد در برخی از رشته‌های هنری اشاره کرد و گفت: ساختار نادرستی در این حوزه وجود دارد، دانشجویان باید مهارت‌های اولیه را به درستی بیاموزند، سپس مراحل مختلف نظری را فرا گیرند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شرح درس‌ها به طور نامناسبی طراحی شده است، یک بازیگر به تمرین‌های مکرر و مهارت‌آموزی نیاز دارد و باید در این راه تجربه‌های بسیاری به دست آورد؛ از این رو سپری کردن زمان زیاد در دانشگاه مناسب نیست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها