کد خبر: 354686
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کشمکش‌ها بر سر تصویب لوایح FATF به کجا خواهد رسید؟

دولتی‌ها با توجه به وجود خطر مسدود شدن تمام ارتباطات بین‌المللی بعد از الحاق ایران به لیست سیاه FATF در روزهای اخیر همه تلاش خود را برای اقناع مخالفان و شفاف‌سازی حول لوایح به نمایش گذاشته است.

کشمکش‌ها بر سر تصویب لوایح FATF به کجا خواهد رسید؟
کد خبر: 354686
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جنجال بر سر لوایح زیرمجموعه FATF همچنان در کشور ادامه دارد. کشمکش مقامات و نهادها درباره تایید این چهار لایحه در حالی ادامه دارد که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF با انتشار بیانیه‌ای فقط تا فوریه 2020 یعنی چهار ماه دیگر و برای آخرین بار به ایران مهلت داده تا قوانین خود را بر اساس روند این سازمان تغییر دهد.

اگر چه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به دلیل ادبیات آن بیانیه و قسمتی که از عملکرد ایران انتقاد کرده است، این بیانیه را با توجه به فشارها و شرایط ایران سیاسی دانسته اما به هر روی به نظر می‌آید این آخرین بار و تنها زمان تصمیم برای ایران خواهد بود. در صورتی که در مهلت چهارماهه‌ی باقی مانده ایران تکلیف این لوایح را در داخل مشخص نکند، به لیست سیاه FATF که از سال 2017 ایران را تعلیق کرده، باز خواهد گشت.

از سوی دیگر راه دولت برای تصویب این لوایح در داخل کشور پر پیچ و خم و دشوار به نظر می‌رسد. در حالی‌که دولتی‌ها تاکید دارند تصویب این لوایح کمک می‌کند تا ایران بهتر بتواند به گسترش روابط بانکی و مالی خود در جوامع بین‌المللی و با توجه به شرایط تحریمی بپردازد، برخی مخالفان موضوع را به یک مساله جناحی و سیاسی تبدیل کرده‌اند.

برخی از مخالفان دولت تاکید دارند تصویب این لوایح شرایط دور زدن تحریم‌ها را برای ایران سخت‌تر از گذشته خواهد کرد، عده‌ای هم معتقدند که با توجه به وضعیت ایران در جوامع بین‌المللی، کشور می‌تواند این لوایح را فعلاً در حالت بلاتکلیفی نگه دارد تا شاید از این طریق بتوان اوضاع را به نفع ایران تغییر داد.

اما دولتی‌ها با توجه به وجود خطر مسدود شدن تمام ارتباطات بین‌المللی بعد از الحاق ایران به لیست سیاه در روزهای اخیر همه تلاش خود را برای اقناع مخالفان و شفاف‌سازی حول لوایح به نمایش گذاشته‌اند.

وزیر کشور: دولت نیز پیگیر موضوع FATF است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، با تاکید بر این موضوع که ما چهارماه وقت داریم و دولت نیز پیگیر موضوع FATF است، افزود: «آیین‌نامه‌های مورد نیاز در دولت تصویب شده و تا چهار ماه آینده مساله باید پیگیری شود که این نیازمند همکاری مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و دولت است که با مشکلی روبه‌رو نشویم، همه دلسوز هستند و کسی نمی‌خواهد مشکلی برای کشور ایجاد شود.»

لوایح FATF و CFT در جلسه سران قوا تصویب شده است/ مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح FATF را تصویب کند

اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین سخنرانی‌ها با اشاره به ارائه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تصمیم‌گیران کشور،‌ درباره این لوایح گفت: «خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.»

مجمع تشخیص اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد/ مجمع فارغ از فشار لوایح را بررسی خواهد کرد

صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهوری ابتدا به وسیله روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب شد و پس از آن واکنش‌های ادامه‌داری را در پی داشت.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر نظر موافق مقام معظم رهبری در خصوص لوایح FATF و CFT را رد کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی مجمع آمده است: «رهبر معظم انقلاب، معظم له هیچگونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح FATF و CFT نداشته‌اند. لذا انتظار می‌رود مسئولین دولتی در نقل قول از مقام معظم رهبری جانب امانتداری را رعایت کنند.»

همچنین در بیانیه مجمع با تاکید بر ادامه بررسی این لوایح تاکید شده است: «مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسات و بررسی‌های خود را در خصوص این لوایح فارغ از هر گونه فشار و اعمال نظر و با در نظر گرفتن منافع ملی پیگیری خواهد کرد.»

دبیر مجمع تشخیص: صحبت آقای جهانگیری تکذیب می‌شود

پس از آن محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در صفحه توییتری خود در واکنش به صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مبنی بر تایید لوایح FATF و CFT توسط رهبر انقلاب، این ادعا را رد و تأکید کرد حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تایید نکرده‌اند.

رضایی در صفحه توییتر خود نوشت: «صحبت آقای جهانگیری تکذیب می‌شود. رهبر معظم انقلاب نه شفاهاً و نه کتباً کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تایید نکرده است.»

مصباحی‌مقدم: تابع رهبری هستیم

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این خصوص تاکید کرد: «در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. رهبری معظم انقلاب در این زمینه هیچ دستوری را به ما ابلاغ نکرده‌اند. ایشان اگر تشخیص بدهند خودشان موضوع را به ما اعلام می‌کنند. ما هم در همه امور تابع فرمایشات ایشان هستیم.»

سخنگوی قوه قضاییه: از زمان انتصاب رئیسی، در جلسه سران قوا بحثی درباره FATF نشده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به صحبت‌های جهانگیری گفت: «بر خلاف ادعاهای مطروحه، از زمان انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه و حضور ایشان در جلسه سران قوا، هیچ‌گونه بحثی پیرامون FATF مطرح نگردیده است و ادعای تصویب این معاهده در جلسه سران قوا، در این دوره نادرست است.»

توضیح دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص اظهارات جهانگیری

پس از این حواشی البته دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر برداشت‌های منفی از صحبت‌های جهانگیری اعلام کرد که صحبت جهانگیری این بوده که «سران قوا در دو سه جلسه خود تصویب کردند که لوایح مرتبط با FATF برای اداره کشور بسیار ضروری است.»

جهانگیری در ادامه ویدئویی که دفترش از متن سخنرانی منتشر کرده است، تاکید می‌کند: «هر دو باری که تایید کردیم آقا تایید کردند که این لوایح چون داخلی هستند، تصویب شوند.»

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیش از این در رسانه‌ها به نقل از معاون اول رئیس‌جمهوری نقل شده بود: «با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.» این بخش از صحبت‌های نقل شده جهانگیری همان موردی است که شائبه‌ای را در میان منتقدان به وجود آورد.

ربیعی: به لیست سیاه برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود

در ادامه واکنش‌ها به تصویب لوایح CFT و پالرمو علی ربیعی، سخنگوی دولت، ابعاد دیگری از نظرات دولت را برای رسانه‌ها بازگو کرد. سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود درباره آخرین مهلت FATF تاکید کرد که اگر به لیست سیاه برویم حتی کشورهای دولت و همکار ما هم اعلام کرده‌اند که با ما همکاری نخواهند کرد. ربیعی البته اعلام کرده که تمایلی ندارد تا نام کشورهایی که این موضوع را مطرح کرده‌اند را به میان آورد، اما اطمینان داد که در صورت تصویب نشدن لوایح در کشور، ایران دوستان بین‌المللی خود را هم از دست خواهد داد.

او همچنین در حاشیه هیات دولت در روز چهارشنبه یکم آبان‌ماه درباره اظهارات جهانگیری در مورد لایحه FATF و تایید آن در جلسه سران سه قوه، بیان کرد: «این لوایح برای ما اهمیت دارد. فعلا لوایح CFT و «پالرمو» برای ما بسیار مهم است.»

ربیعی اضافه کرد: «به هر حال اگر به لیست سیاه برویم تحلیل ما این است که اتفاقاً تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود. بر خلاف آنکه تصور می‌شود اگر ما بپیوندیم تسلط اطلاعاتی ما بیشتر می‌شود، وقتی به لیست سیاه رفتیم حتی برای پولی که برای یک زندانی ما در یک کشور دیگر ارسال شود، آن پول را ردیابی خواهند کرد.»

به هر حال با وجود همه حواشی که درباره تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، به نظر می‌آید ایران برای اینکه بار دیگر به شرایط قبلی خود در FATF بازنگردد باید فکری به حال این لوایح کند. اما به هر روی گذشت زمان و نزدیک شدن به موعد مقرر، گفت‌وشنود موافقان و مخالفان و ادامه بررسی در نهادهای ذی‌صلاح در نهایت تلکیف این لوایح را مشخص خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها