کد خبر: 354886
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

عربستان؛ بحران‌های مضاعف در سایه افول قدرت

آیا یمن آخرین میخ‌های تابوت سلطنت سعودی را می‌کوبد؟- بخش دوم

مردم عربستان در حالی سرگرم شرکت در جشن‌های مبتذل ریاض بودند که ارتش این کشور تلفات سنگینی را از جانب مبارزان یمنی متحمل شد.

آیا یمن آخرین میخ‌های تابوت سلطنت سعودی را می‌کوبد؟- بخش دوم
کد خبر: 354886
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مردم عربستان در حالی سرگرم شرکت در جشن‌های ریاض بودند که ارتش این کشور تلفات سنگینی را از جانب مبارزان یمنی متحمل شد.

مجتهد فعال توییتری در این رابطه گفت: همزمان با جشنواره ریاض نیروهای مسلح عربستان در درگیری‌هایی که در منطقه جیزان به وقوع پیوست تلفات سختی داد.

او شمار تلفات ارتش عربستان را در این جبهه صدها کشته و زخمی اعلام کرد و خبر داد بیمارستان‌های جیزان و مناطق مجاور 2 برابر گنجایش خود مجروح پذیرفتند.

این اطلاعات در حالی منتشر شد که پیش از آن رسانه‌ها از آغاز مذاکرات بین عربستان و نیروهای انصارالله یمن برای آتش‌بس خبر دادند.

شبکه الجزیره، به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرد، خبر داد: مذاکرات اولیه به تشکیل کمیته سیاسی و نظامی بین سعودی‌ها و انصارالله برای بررسی نحوه توقف درگیری و حملات هوایی انجامید.

رویترز هم اعلام کرد عربستان با جدیت پیشنهاد انصارالله مبنی بر آتش‌بس را بررسی می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از منابع نظامی تاکید کرد: کانال ارتباط سعودی‌ها از طریق طرف سومی با «مهدی المشاط» رئیس شورای سیاسی انصارالله است.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات اروپایی نیز خبر داد: محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان خواهان خروج از یمن است، از این رو باید راهی برای خروج آبرومندانه او از این کشور بیابیم.

با وجود این، حملات هوایی ارتش سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن همچنان ادامه داشت. در مقابل نیروهای انصارالله هم از بازپس‌گیری چند منطقه‌ی یمن از نیروهای ارتش عربستان و متحدانش خبر دادند.

به هر روی، با استناد به گفت‌وگوی عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان با رویترز، ریاض به دنبال راهی است تا به شکل آبرومندانه- یا از نگاه سعودی‌ها کمی هم پیروزمندانه- از یمن خارج شود و آن را در افزایش فشار برای مجبور کردن طرف مقابل به نشستن پشت میز مذاکره یافته است. رویکردی که به اعتقاد تحلیلگران همانند دیگر بلندپروازی‌های سعودی‌ها چندان با واقعیت سازگار نیست.

این شکست‌های پیاپی و مستمر، که جز زیان‌های بیشتر از یک سو و «دوشیده شدن» توسط ترامپ از سوی دیگر حاصلی برای آل سعود نداشته، باعث شده است مساله احتمال ورشکستگی آل سعود بیش از هر زمان دیگری مطرح شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها