کد خبر: 355706
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ ۱۳:۴۳:۰۰
| |

ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس:

شفافیت باعث افزایش نظارت و کاهش فساد می‌شود/ دکتر روحانی قول داد تا اسفند 98 روند تورم نزولی شود

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید میان سران قوا، ادارات و سازمان‌ها و هر جا که بودجه‌ای داده می‌شود، شفافیت وجود داشته باشد؛ شفافیت باعث افزایش نظارت و کاهش فساد می‌شود. همچنین در تلاشیم روند کاهشی نرخ تورم و ثبات در بازار ارز و دلار را حفظ کنیم.

شفافیت باعث افزایش نظارت و کاهش فساد می‌شود/ دکتر روحانی قول داد تا اسفند 98 روند تورم نزولی شود
کد خبر: 355706
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت درباره برجام گفت: پس از تصویب توافقنامه چندجانبه هسته ای، با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، گشایش سیاسی و اقتصادی در کشور به وجود آمد، رفت و آمد کشورها و شرکت‌های بزرگ به خصوص برای سرمایه‌گذاری در ایران رونق گرفت و بیشتر شد.

وی افزود: حتی آمار گردشگران به کشورمان در سال‌های 95 و 96 افزایش محسوسی پیدا کرده و جذب گردشگر ما خیلی بالا رفت و تحریم‌های مربوط به کشتیرانی، هواپیمایی و نفت‌وگاز برطرف شد و سال بسیار پررونقی را داشتیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به طور کلی دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی دوره بسیار خوبی بود ولی بعد از انتخاب و بر سر کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و اقدام وی در خروج از برجام به صورت یک جانبه، کشور ما با مشکلات و بحران‌هایی در فروش نفت و نیز سرمایه‌گذاری‌های خارجی مواجه شد. چرا که به دلیل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، بسیاری از شرکت‌ها از ایران خارج شدند.

ذوالقدر عنوان کرد: بنابراین خیلی از کارخانه‌ها به دلیل اینکه نتوانستند مواد اولیه تهیه کنند با مشکلاتی مواجه شدند و گسترش بیکاری، تورم و همچنین جهش قیمت دلار و سکه را داشتیم.

وی در ادامه تصریح کرد: البته به دلیل عواملی همچون فقدان نظارت کافی و اتخاذ سیاست‌های غلط تیم اقتصادی دولت در آن دوره، آن‌طور که باید در مواجهه با این تحریم‌ها خوب عمل نشد و یکسری سیاست‌هایی اتخاذ شد که به سوءاستفاده‌هایی نیز منجر شد که مسائلی نظیر گرانی خودرو و مشکلاتی از این قبیل را به دنبال داشت. یعنی هم یکسری عوامل داخلی و هم یکسری عوامل خارجی در به وجود آمدن این مشکلات نقش داشتند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در حال حاضر هم اروپا آنچنان که باید به تعهداتش عمل نکرده است، تعهداتی که باید از طریق اینستکس یا راه‌های دیگر انجام می‌داد. به همین دلیل برای ایران گشایشی رخ نداد و نتوانست خلا و نیازی که در صنعت و تهیه مواد اولیه کارخانه‌ها وجود داشت را برطرف کند.

ذوالقدر ادامه داد: کشورهای اروپایی تابع آمریکا بودند و به دلیل ترس از تحریم شدن از سوی کاخ سفید، به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده و حمایت‌های کامل را انجام ندادند، بنابراین رئیس جمهوری ایران هم اعلام کرد که ما هم تعهدات برجامی‌مان را به تدریج کاهش می‌دهیم که یک سیاست مقابله به مثل بجا و خوب بود. وقتی که آنها به تعهدات خود وفادار نباشند و به آنها عمل نکنند، قطعا از ایران هم نباید انتظار داشته باشند که به تک تک بندهای قطعنامه برجام وفادار بماند.

وی گفت: الان تقریبا یک سالی است تیم اقتصادی جدید بر سر کار آمده، اشخاص جدیدی به‌عنوان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی معرفی شده‌اند که منشأ تحولاتی شد و گشایشی پدید آمد. هر چند هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و همچنان با مشکلات اساسی دست به گریبان هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هنوز میزان اشتغال در میان جوانان در حد مطلوب نیست و قیمت‌ها بالاست. البته با توجه به آماری که رئیس جمهوری هم در صحبت‌های خود اعلام کردند، تورم نسبت به قبل چند درصدی کاهش پیدا که این نشانه خوبی است و آقای روحانی قول هم داد که تا اسفند 98 روند تورم نزولی باشد.

ذوالقدر عنوان کرد: ما هم امیدواریم که با توجه به همکاری که بین سه قوه وجود دارد، سیاست‌های خوب اتخاذ شده و نظارت‌هایی که باید، انجام شود و با کسانی که سوءاستفاده کردند برخورد جدی شود که قطعاً رئیس قوه قضائیه هم در این مورد خیلی خوب و بجا دارد عمل می‌کند. امیدواریم با تلاش آنها جلوی مفسدان اقتصادی گرفته و با کسانی که در بازار ارز و سکه اخلال وارد کردند برخورد جدی شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با نظارتی که انجام می‌شود و با کارگروه‌هایی که ایجاد شده، وزیر ورود جدی کند و قیمت خودرو و فسادی که در ایران‌خودرو دارد انجام می‌شود، این سوءاستفاده‌ها برداشته شود تا بتوانیم یک مقدار فشارها را از روی مردم کم کنیم. باید بتوانیم فشارها را از روی مردم کم کنیم تا بار مشکلات از روی دوش مردم خوب و وفادار و همیشه حاضر در صحنه کمتر شود و بتوانند یک زندگی خوب، طبیعی و آرام را داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مورد اینکه نباید اجازه بدهیم به سیستم بانکی ما اتهام پولشویی بزنند، گفت: بله این یک مساله مطلوب است و همه کشورها در پی این هستند که اتهاماتی در این زمینه برای آنها به وجود نیاید و پولشویی نداشته باشند. پولشویی ممکن است چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود داشته باشد و واقعا بانک‌های ما باید این قدرت و شفافیت را داشته باشند و نظارت‌ها هم روی آنها باشد که از این اتهام مبرا باشند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به بخش دیگر سخنان آقای روحانی در خصوص بحث شفافیت، یادآور شد: قطعاً همین طور است. قطعا باید همه جا شفافیت وجود داشته باشد. البته نه اینکه بگوییم فقط مجلس باید شفافیت داشته باشد. باید در همه جا، همه سران قوا، همه ادارات و سازمان‌ها و هر جا که بالاخره پولی و بودجه‌ای داده می‌شود، شفافیت وجود داشته باشد. شفافیت موضوع بسیار خوب و مفیدی است که باعث افزایش نظارت و کاهش فساد می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها