کد خبر: 356030
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۵:۲۵
| |

پویا آریان‌پور، نقاش مطرح کشور مطرح کرد:

«هوشنگ معتمدیان» وقار شام آخر را به سخره گرفت

نمایشگاه آثار هوشنگ معتمدیان با عنوان «شام آخر» از روز جمعه دهم تا پانزدهم آبان ماه در گالری ثالث برپا خواهد شد.

«هوشنگ معتمدیان» وقار شام آخر را به سخره گرفت
کد خبر: 356030
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۵:۲۵

اعتمادآنلاین| ‌ به بهانه نمایشگاه آثار «هوشنگ معتمدیان»، پویا آریان‌پور، نقاش مطرح و نامدار کشور طی یادداشتی در خصوص آثار هوشنگ معتمدیان نوشت:


به گزارش اعتمادآنلاین، او مهندسی است کاردان که تمام عمر در پروژه‌های نفتی کار کرده‌است. حرفه‌ای جدی که نیازمند بکارگیری علم و تخصص و بیشمار سفر به گوشه‌های کمترشناخته‌شده‌ی جنوب ایران است.

او سال‌هاست که نقاشی می‌کند، بیش از 60 سال. نقاشی‌های خودجوش او را همواره می‌توان در یکی از سه موضوع 1. خانواده، 2. شام آخر و 3. آدم و حوا طبقه‌بندی کرد.


در دوره‌ی تصاویر خانوادگی نقاشی‌ها بازنمایی‌هایی هستند از برشی از یک عکس خانوادگی. در این دوره او بدون هیچ تصنعی به گزارش خاطره و نشانه‌های موثر در آن دوره اشاره می‌کند.

دوره‌ی شام آخر: در این دوره نقاشی‌های او اقتباسی است مشخص از اثر جاودانه‌ی شام آخر، اثر لئوناردو داوینچی.

او اهل خانواده را دور میز می‌نشاند که همچون اصل اثر مشغول مباحثه‌اند و در گوشه‌ای همواره نمادی امروزی چون پرچم کشورها، نشان خودروی پیکان، هواپیمایی هما و رستوان نایب و غیره تصویر شده است. آن نماد در همزمانی دوره‌ها نقشی کلیدی دارد و همچنین نقدی اجتماعی را با کنایه و طنز همراه می‌کند.

از یک سو زبان استعاری آثار او وقار شام آخر را در میان گفتگوی عوام به سخره می گیرد و از سوی دیگر او با انعکاس نشان‌ها و سمبول‌های دستمالی‌شده‌ی جامعه جهانی، زندگانی را به شوخی می‌گیرد.

دوره‌ی آدم و حوا : تصویر آغازین بشر را دوباره و چند‌باره به تکرار در طی سال‌ها می‌کشد. او همچنان حضور اقوام نزدیک را در قالب آدم و حوا به تصویر می‌کشد.

هر سه دوره‌ نمایانگر خیالیست که هنرمند میان امر واقع نزدیک و قصه‌های به جامانده از قرن‌ها در‌هم آمیخته است. او به جد به تکرار مکررات می‌پردازد و با آگاهی، قصه‌ها را از معنا تهی می‌کند.

هوشنگ معتمدیان نمونه‌ایست درخشان از هنرمندان خود‌آموخته که بی‌درنگ به نیاز درونی خود که همان خیالپردازی است کشیده‌ می‌شوند. او جدا از الزامات سبکی و تکنیکی، بی‌واسطه به واکنش هنری می‌پردازد، آن چیزی‌ که گاه برای هنرآموختگان و متخصصان هنر دست‌یافتنی نیست.


آیین افتتاحیه نمایشگاه نقاشی هوشنگ معتمدیان جمعه 10 آبان از ساعت 16 تا 22 است و اختامیه نیز چهارشنبه پانزدهم آبان برگزار خواهد شد.


علاقمندان به هنر نقاشی می توانند در روزهای عادی هم از ساعت 10 صبح تا 21 شب به تماشای این آثار بروند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها