کد خبر: 356285
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۹:۰۴:۲۲
| |

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت:

صنعت ریلی در کشور جزو صنایع راهبردی است/ باید اقتصاد صنعت ریلی مورد توجه قرار گیرد

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: صنعت ریلی در کشور جزو صنایع راهبردی است و باید اقتصاد صنعت ریلی مورد توجه قرار گیرد.

صنعت ریلی در کشور جزو صنایع راهبردی است/ باید اقتصاد صنعت ریلی مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 356285
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۹:۰۴:۲۲

اعتمادآنلاین| مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، عصر امروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان صنعت ریلی استان مرکزی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت ریلی در کشور گفت: ریل محور توسعه در کشورهای توسعه یافته است، اما این موضوع در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته، هرچند که اهمیت آن در اسناد بالادستی کاملا مشخص است.

وی افزود: زمین، جغرافیا و سیاست سه مولفه مهم در علم ژئوپولتیک است و غربی‌ها ایران را قلب زمین می‌دانند، با حمل‌نقل ریلی 30 درصد هزینه‌ها کاهش ‌پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برنامه محوری دولت تدبیر و امید بحث ریل سراسری و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است، ایران چهار راه دنیا بوده و می‌توان‌ با توسعه صنعت ریل در کشور علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، امنیت لازم برای حمل‌ و نقل را نیز فراهم کرد.


صادقی نیارکی بیان کرد: باید مسیر توسعه مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد، باید به اقتصاد صنعت ریلی توجه کرد، توجه به مولفه‌های اقتصادی یک بخش و یا صنعت سبب توسعه آن می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: کشور در اقتصاد بخش باری صنعت ریلی ظرفیت خوبی داشته و نیاز است با بخش‌های مثل پتروشیمی، نفت و گاز و معدن که بار دارند صحبت کرد تا اگر آنها به یک حمل و نقل ایمن، منظم، پایدار توسعه‌یافته و ... نیاز دارند در زیرساخت‌های بخش ریلی سرمایه‌گذاری کنند.


سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اقتصاد باری کشور باید به ظرفیت اسمی کشور که منبع‌پایه است وصل شود، حتما این کار در وزارت صمت انجام خواهد شد، در حوزه اقتصاد مسافری این صنعت نیز دولت باید حضور داشته باشد، هزچند اقتصادی بودن حمل‌ونقل مسافر نیز حرف نخست را می‌زند.


صادقی نیارکی افزود: باید یک نگاه کلان به توسعه بخش ریلی کشور داشته باشیم، شورای اولیه سیاست‌گذاری صنعت ریلی در معاونت امور صنایع وزارت‌خانه با حضور سازمان‌های دخیل در این زمینه مثل سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور و راه‌آهن تشکیل شود.


وی تصریح کرد: قانون حداکثری قانون بسیار خوبی است، زیرا در مواردی که ظرفیت داخل وجود دارد توجیهی برای واردات وجود ندارد، باید نگاه‌ها، نگاه هم‌افزایی باشد، صنعت ریلی در حوزه صنعت، توسعه و امنیت پایدار کشور جزو صنایع راهبردی است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها