کد خبر: 356789
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۳:۴۰:۵۳
| |

آمار اشتغالزایی تعاونی‌ها در مهرماه نشان داد

ایجاد بیش از 3500 شغل در بخش تعاون

گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت کار نشان می‌دهد که ثبت 261 شرکت تعاونی در ماه گذشته برای 3553 نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است.

ایجاد بیش از 3500 شغل در بخش تعاون
کد خبر: 356789
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۳:۴۰:۵۳

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارش به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مهر ماه امسال 261 شرکت تعاونی و 2 اتحادیه تشکیل و ثبت شده‌اند که فعالیت آنها در حال بهره‌برداری و یا در دست اجرا بوده است. کل تعداد اعضای این تعاونی‌ها 6115 نفر بوده و فعالیت آنها برای 3553 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نشان می‌دهد که استانهای خراسان رضوی، فارس، خوزستان و لرستان بیشترین تعداد تعاونی تشکیل شده را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده نیز به فعالیتهای "کشاورزی" و "صنعت" تعلق دارد.

بیشترین تعداد اعضا به تعاونی‌های دارای فعالیت "مستغلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار" با 1408 نفر عضو و تعاونی‌های "عمده فروشی و خرده فروشی" با 1359 نفر عضو اختصاص دارد اما بیشترین تعداد شاغلان متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت "ساختمان" با 703 نفر و تعاونی‌های "مستغلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار " با 693 نفر اشتغال مربوط است.

مقایسه عملکرد مهرماه جاری نسبت به شهریور ماه نشان می‌دهد که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهرماه افزایشی معادل 14 درصد داشته است چرا که تعداد تعاونی‌ها در شهریور ماه 228 واحد بوده و در مهرماه امسال به 261 واحد رسیده است. میزان اشتغالزایی تعاونی‌های ثبت شده در شهریور ماه نیز 3956 نفر بوده ولی آمار مهرماه از ایجاد 3553 فرصت شغلی خبر می‌دهد بر همین اساس تعداد اعضا با افزایش هفت درصدی و تعداد فرصتهای شغلی با کاهشی معادل 10 درصد روبه رو بوده است.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهرماه سال گذشته 321 واحد بوده که برابر آمارهای ثبتی به 261 واحد طی یک ماه اخیر رسیده و کاهش 19 درصدی را به دنبال داشته است. این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل 22 درصد و تعداد فرصتهای شغلی کاهشی معادل 20 درصد را به همراه داشته است.

در حال حاضر بیش از 98 هزار شرکت تعاونی با 1.7 میلیون نفر فرصت شغلی در کشور فعالیت می‌کنند. باوجود پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از بنگاه‌داری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور است، تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک و SME‌ها ایفا کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها