کد خبر: 358419
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۱۱:۳۸:۴۱
| |

 رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

احتمال وقوع زلزله‌های بزرگتر در آذربایجان وجود دارد

علی بیت اللهی درباره زلزله میانه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: زلزله در ساعت 2:17 بامداد امروز با بزرگای 5.9 ریشتر بین دو شهر سراب و میانه در آذربایجان شرقی حوالی شهرهای ترک و ترکمنچای رخ داد که برخی مراجع جهانی بزرگی این زمن لزره را 6 ریشتر دانسته اند.

احتمال وقوع زلزله‌های بزرگتر در آذربایجان وجود دارد
کد خبر: 358419
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۱۱:۳۸:۴۱

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از احتمال آزاد شدن تدریجی انرژی موجود در بافت زمین محل رخداد زلزله میانه و احتمال وقوع لرزه های بزرگتر خبر داد.


علی بیت اللهی درباره زلزله میانه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: زلزله در ساعت 2:17 بامداد امروز با بزرگای 5.9 ریشتر بین دو شهر سراب و میانه در آذربایجان شرقی حوالی شهرهای ترک و ترکمنچای رخ داد که برخی مراجع جهانی بزرگی این زمن لزره را 6 ریشتر دانسته اند.

وی ادامه داد: با توجه به خصوصیات تکنونیکی منطقه، پس لرزه هایی هم در این محل رخ داده که در حال حاضر تعداد آنها به بیش از 15 پس لرزه نسبتا مؤثر رسیده و پس لرزه های خرد دیگری هم وجود داشته است.

بیت اللهی افزود: وضعیت بافت زمین در منطقه محل زلزله شامل سنگ های آذرین با ویژگی تُرد و شکننده است؛ به نحوی که زمین لرزه در چنین بافتی معمولا در اثر تجمع انرژی مقاومت بالایی دارند و وقتی به مرز شکنندگی می رسند، زلزله های بزرگتری را ایجاد می کنند. بنابراین، این زلزله در دسته زلزله های مؤثر طبقه بندی می شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: این زلزله از نظر زمین شناختی، در بین دو گسل فعال «تبریز» در سمت جنوب و جنوب غربی منطقه تا شمال آن و نیز گسل «اُزگوش» شهر سراب در شرق این منطقه، قرار گرفته است؛ ضمن اینکه گسل شرقی غربی «بَنابَران» نیز در همین منطقه واقع شده که احتمالا با فعال شدن گسل بنابران، زلزله امروز میانه رخ داده است.

10 هزار واحد مسکونی در شعاع مؤثر زلزله امروز

وی تصریح کرد: در اطراف شعاع 30 کیلومتری این زلزله، 120 آبادی و روستا و 3 شهر قرار دارند و مجموع واحدهای مسکونی این محدوده به بیش از 10 هزار واحد می رسند که در زون شدت مؤثر این زلزله قرار می گیرند؛ البته در شدت محسوس که برای مردم قابل احساس باشد، شهرهای آذربایجان شرقی، غربی، گیلان، زنجان و اردبیل قرار می گیرند که در برخی شهرهای دور هم گزارش شده مردم به دلیل اضطراب و سپس فرار در اثر ترس وقوع زلزله، دچار آسیب دیدگی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی می شود با توجه به پراکندگی واحدهای مسکونی در این منطقه، حدود 200 واحد مسکونی در کل منطقه خسارت دیده باشند که درجات آن متفاوت است؛ مثلا برخی واحدها کلپس (Collaps) و برخی هم در حد ترک و شکاف دچار خسارت شده اند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها