کد خبر: 358743
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۲:۲۸
| |

علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند خبر داد:

احتمال تغییر نرخ‌های خرید تضمینی/کاهش 2 میلیون تنی تولید چغندرقند

مجری طرح چغندر قند با بیان اینکه پیگیری هایی به منظور تجدیدنظر در قیمت تضمینی محصولات زراعی در حال انجام است، گفت: امیدواریم قیمت تضمینی چغندرقند نیز، افزایش یابد.

احتمال تغییر نرخ‌های خرید تضمینی/کاهش 2 میلیون تنی تولید چغندرقند
کد خبر: 358743
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۲:۲۸

اعتمادآنلاین| علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند گفت: نمی توان گفت که طرح خوداتکایی شکر شکست خورده، این یک واقعیت است که ممکن است در اجرا، هر طرحی در مقاطعی با چالش‌هایی مواجه شود.

وی ادامه داد: فاکتورهای زیادی بر رفتار کشاورزان در کشت تاثیر گذار هستند؛ به نحوی که نرخ خرید تضمینی یکی از این فاکتورها است که در سال گذشته، به دلیل مشکلات ارزی ناشی از تحریم، قیمت محصولات صیفی که رقیب چغندر قند بهاره هستند، افزایش چشمگیری داشته باشند، ضمن اینکه از طرف دیگر، قیمت پایین خرید تضمینی هم باعث شد که تمایل کشاورزان به کشت محصولات صیفی به جای چغندر قند افزایش یابد، به همین دلیل در سال زراعی گذشته، سطح زیرکشت چغندر قند بهاره حدود 35 درصد کاهش یافت.

تولید چغندر بهاره حدود 2 میلیون تن کاهش یافت

مجری طرح چغندرقند اضافه کرد: در حال حاضر عملیات برداشت چغندر قند بهاره در حال انجام است و پیش بینی می‌شود تولید چغندرقند هم به همین نسبت کاهش یابد.

یزدانی با بیان اینکه سال 97 حدود 7.4 میلیون تن چغندر قند در کشور تولید شده است، گفت: از این میزان 6.3 میلیون تن چغندر بهاره و 1.1 میلیون تن نیز چغندر پاییزه بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 حدود 700 هزارتن چغندر پاییزه تولید شده است، ادامه داد: پیش بینی می شود حدود 4.5 میلیون تن نیز چغندر بهاره در سال جاری تولید شود که مجموع تولید، به حدود 5.2 میلیون تن خواهد رسید.

مجری طرح چغندر قند با اشاره به خسارات سیل به مزارع نیشکر در خوزستان،، ادامه داد: در سال 97 به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی در نیمه اول سال و بارندگی های مستمر در استان خوزستان، عملا عملیات برداشت نیشکر به تاخیرافتاد و این امر به بهار 98 منتقل شد که بعد هم با وقوع سیل، کشور با کاهش تولید شکر نیشکری مواجه شده است؛ به همین دلیل، پیش بینی می شود امسال حدود 6 تا 6.5 میلیون تن نیشکر در کشور تولید شود که از این میزان، حدود 700 هزارتن شکر تولید خواهد شد؛ بنابراین پیش بینی می‌شود در مجموع تولید شکر از محل چغندرقند و نیشکر، حدود 1.4 میلیون تن باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها