کد خبر: 360149
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

از جنجال چندهمسری تا قرص ضدبارداری!

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، یکی از چهره‌های جنجالی هفته گذشته خانه ملت بود. نماینده‌ای که با اظهارنظرهای چالش‌برانگیز خود درباره موضوع چندهمسری و توهین به یک دانشجوی بسیجی و به کاربردن عبارتی غیرعرف، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی و حقیقی برانگیخت.

از جنجال چندهمسری تا قرص ضدبارداری!
کد خبر: 360149
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ به طور معمول علی مطهری، فرزند آیت‌الله مطهری که سابقه چند سال نایب‌رئیسی مجلس را در کارنامه خود دارد، به دلیل مواضع و اظهارنظرهای متفاوت و بحث‌برانگیزش مورد هجمه تندروهای اصولگرا قرار می‌گیرد، اما این هفته اظهارنظر متفاوت او درباره مقوله چندهمسری و تعدد زوجات، صدای زنان جامعه، بدون توجه به گرایش سیاسی و جناحی، را درآورد و مورد انتقاد بخش اعظمی از مردان جامعه نیز قرار گرفت.

همچنین توهین او به یک دانشجوی بسیجی معترض که در دانشگاه بهشتی او را به فراموشی وعده‌هایش متهم کرد و توصیه کرد قرص فراموشی‌اش را بخورد سرو صدای زیادی به پا کرد.

مزاح درباره قرص ضدبارداری؛ دانشجو پسر بود نه دختر!

علی مطهری به مناسبت مراسم 13 آبان، به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، در این دانشگاه حضور یافت که از سوی یکی از دانشجویان متهم به فراموشی شد. او در پاسخ به حرف دانشجو که گفته بود «قرص ضد فراموشی‌ات را بخور»، چنین جملاتی بر زبان آورد: «همه قرص‌هایم همراهم است و برای تو هم قرص ضدبارداری دارم!» عباراتی که واکنش‌های منفی زیادی در فضای مجازی و واقعی به همراه داشت.

البته برخی با شیطنتی خاص و به منظور بهره‌برداری سیاسی از ماجرا این بخش از صحبت او را برش زده و سعی در القای این مطلب داشتند که مخاطب مطهری یک دختر دانشجو بوده است. رویکردی که با اقدام به انتشار ویدئوی مذکور در سطح وسیع در فضای مجازی به تشدید ماجرا کمک فراوانی کرد.

این اقدامات، توضیح مطهری را به منظور شفاف‌سازی آن به دنبال داشت. مطهری در توضیح این ویدئو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در ارتباط با سخنرانی این بنده در روز 13 آبان در دانشگاه شهید بهشتی، ویدیو شیطنت‌آمیزی در فضای مجازی منتشر شده است. لازم به توضیح است که مزاح مورد نظر با یک دانشجوی پسر بوده است نه دانشجوی دختر.»

100 دانشجو از مطهری به هیات نظارت شکایت کرده‌اند

البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد و محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت 100 نفر از دانشجویان به دلیل اظهارات روز 13 آبان مطهری در دانشگاه شهید بهشتی شکایت کرده‌اند که به دست هیات نظارت رسیده و به دبیرخانه رفته است.

موافقت و توضیحات مطهری با مقوله چندهمسری

موضوع دیگری که اجازه نداد مطهری از صدر خبرهای حاشیه‌ای این هفته مجلس کنار برود، یادداشت و اظهارات 14 بندی او درباره مساله تعدد زوجات و چندهمسری بود.

مساله‌ای که با انتشار خبر برگزاری کارگاه‌هایی به منظور آموزش مسائل مربوط به تعدد زوجات طی 2 هفته گذشته، واکنش‌های منفی زیادی در جامعه به همراه داشت.

مخالفت با تعدد زوجات، ظلم به مردان و زنان است

یکی از مدرسان کارگاه آموزشی چندهمسری طی مصاحبه‌ای گفته بود مخالفت با تعدد زوجات ظلم به مردان و زنان است، ولی مخالفان آن در مجلس واکنش‌های تندی از خود نشان دادند؛ چرا که این امر با واکنش منفی اجتماعی مواجه شد.

مخالفت نمایندگان زن مجلس با چندهمسری

ناهید تاج‌الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به تلاش عده‌ای برای هنجارسازی تعدد زوجات در جامعه، با اشاره به میل به تجرد در کشور، در توییتر خود نوشت: «به جای چندهمسری برای میل به تجرد فکری کنید.»

پروانه مافی، رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی، هم در انتقاد از این موضوع، با اشاره به اینکه «بر مساله چندهمسری در شرع و دین اسلام تاکید نشده است»، طی گفت‌وگویی اظهار کرد: «طرح چنین مساله‌ای باعث فروپاشی کیان و آرامش خانواده‌ها شده و برخلاف نگاه ویژه قانون به حمایت از بانوان در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی است.»

برخی دیگر از نمایندگان مجلس هم «قبح‌زدایی» از چندهمسری را مشکوک دانستند و از این تفکر و جریانی که به دنبال عادی‌سازی مقوله و آسیب اجتماعی چندهمسری هستند، انتقاد کرده و خرده گرفتند.

14 نکته درباره تعدد زوجات یا چندهمسری از نگاه علی مطهری

ولی فرزند شهید مطهری، که نمایندگی سه دوره مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، در توضیح و تشریح مقوله چندهمسری یادداشتی نوشت و در بخشی از نوشته خود درباره این پدیده نامأنوس و آسیب اجتماعی چنین اظهارنظر کرد: «مساله چندهمسری چیزی نیست که برای آن کارگاه ترویج درست کنیم و همه مردان را به آن ترغیب کنیم، بلکه باید به طور طبیعی مردانی که شرایط آن را دارند و از طرفی همسرانی دارند که فلسفه این حکم را می‌دانند که برای حل یک معضل اجتماعی است، به تکلیف خود عمل کنند.»

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های اخیر رهبری درباره چندهمسری که تاکید داشتند: «خدا یکی، محبت یکی، یار یکی» ، این اظهارات فصل‌الخطاب قرار گرفته و پرونده چندهمسری که از سوی برخی افراد که هویت مشخصی ندارند و با رنگ و لعاب و ظاهری اسلامی-قرآنی بنیان خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته‌اند، بسته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها