کد خبر: 361251
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

از خدا می‌خواهیم که دولت بتواند مانع از افزایش قیمت‌ها شود/ مجلس هفتم سنگ بنای غلطی را گذاشت و طرح تثبیت قیمت‌ها را به تصویب رساند

احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب مجلس، تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که طرح افزایش قیمت بنزین متکی بر تصمیمات این تشکیلات است، باید برای مردم توضیح دهد چگونه می‌توان نرخ کالاها را کنترل کرد. تا جایی که بنده اطلاع دارم به نظر می‌رسد که قادر به کنترل نرخ کالاها نیستند. آقای روحانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی هم هست و از آن موضع هم برای مردم توضیح دهد. صرف اینکه مردم را کتک بزنند و با قوه قهریه با مردم برخورد کنند، مردم توجیه نخواهند شد.

از خدا می‌خواهیم که دولت بتواند مانع از افزایش قیمت‌ها شود/ مجلس هفتم سنگ بنای غلطی را گذاشت و طرح تثبیت قیمت‌ها را به تصویب رساند
کد خبر: 361251
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، در خصوص اقدامات لازم به منظور کنترل نرخ کالاها علی‌رغم افزایش نرخ بنزین گفت: برخی از حرف‌هایی که زده می‌شود آدم را به یاد حرف‌های سلطان نگون‌بخت در سریال «سلطان و شبان» می‌اندازد. زمانی که سلطان در لباس شبانی دوره‌ای را می‌گذراند به مرغ‌ها و گوسفندان می‌گفت که من به شما امر می‌کنم و ادبیاتی را به کار می‌برد که انگار چون سلطان است می‌تواند با امر کردن تمامی نباتات و حیوانات را تحت تاثیر قرار بدهد. اینکه بگویند ما نمی‌گذاریم افزایش نرخ بنزین بر کالاهای دیگر اثر بگذارد، امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به افزایش نرخ کرایه‌ها با افزایش نرخ بنزین ادامه داد: صبح روزی که افزایش نرخ بنزین اعلام شد راننده‌ها به مسافرانی که باید 1500 تومان کرایه می‌دادند می‌گفتند باید 7500 تومان پرداخت کنید! بعدازظهر همان روز سرویس‌های مدارس به خانواده‌ها اعلام کردند که بچه‌های شما را به مدرسه نمی‌بریم و با این قیمت نمی‌توانیم کار کنیم.

این نماینده مجلس افزود: اینکه تلویزیون حالا که باب میلش است یک دوربین بردارد و با مغازه‌داران مصاحبه کند که آیا قیمت‌ها تغییر کرده و آنها بگویند خیر و چند نفر هم از سازمان تعزیرات راه بیفتند و بگویند که مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شویم با واقعیت کف خیابان و زندگی طبیعی مردم به شدت مغایرت دارد.

دولت نمی‌تواند مانع از افزایش قیمت کالاها شود

مازنی با بیان اینکه دولت و مسئولان ذی‌ربط نمی‌توانند مانع از افزایش نرخ کالاها شوند، تاکید کرد: دولت در حالی‌که قیمت بنزین افزایش پیدا کرده، قادر نیست مانع از افزایش قیمت کالاها شود. البته ما از خدا می‌خواهیم که دولت و مسئولان ذی‌ربط از چنان اقتداری برخوردار باشند که بتوانند مانع از افزایش قیمت‌ها شوند، اما به نظر می‌رسد این کار منطقی نیست. ضمن اینکه اقتصاد تابع اوامر فلان مسئول و فلان مقام نیست. اقتصاد علمی است که در همین روابط و مناسبات کار خود را انجام می‌دهد. کسی که می‌خواهد خانه اجاره دهد و کسی که می‌خواهد ملک خود را بفروشد از آقایان اجازه نمی‌گیرد. مگر این آقایان در این سال‌ها توانسته‌اند در نرخ‌ها تاثیرگذار باشند؟

افزایش یک‌باره نرخ بنزین خساراتی را متوجه نظام و کشور کرد

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند افزایش قیمت بنزین در دولت‌های گذشته گفت: مجلس هفتم سنگ بنای غلطی را گذاشت و طرح تثبیت قیمت‌ها را به تصویب رساند. در حالی‌که در برنامه چهارم که در زمان دولت آقای خاتمی به تصویب رسیده بود قرار بود هر سال متناسب با تورم نرخ بنزین افزایش داشته باشد و این قانون اجرا نشد. در زمان آقای احمدی‌نژاد شاهد افزایش نرخ بنزین بودیم که آن هم خساراتی را برای کشور به دنبال داشت. آقای روحانی هم 6 سال قانون را اجرا نکرد و قیمت بنزین را افزایش نداد. در حالی‌که می‌توانست به تدریج آن را اجرا کند، به یک‌باره نرخ بنزین را افزایش داد که خسارتی را متوجه نظام و کشور کرد.

او ادامه داد: دولت بدون هماهنگی با نمایندگان مجلس، اطلاع‌رسانی شفاف و روشن و بدون توجیه افکار عمومی و ریسک سیاسی، امنیتی و اجتماعی نرخ بنزین را افزایش داده است. آنها امکان جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را ندارد مگر اینکه از قبل پیش‌بینی می‌کردند.

مازنی، خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که طرح افزایش قیمت بنزین متکی بر تصمیمات این تشکیلات است، باید برای مردم توضیح دهد چگونه می‌توان نرخ کالاها را کنترل کرد. تا جایی که بنده اطلاع دارم به نظر می‌رسد که قادر به کنترل نرخ کالاها نیستند. آقای روحانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی هم هست و از آن موضع هم برای مردم توضیح دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها