کد خبر: 361791
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۸ ۱۰:۴۶:۱۲
| |

نظام آموزشی کشور عامل کاهش سرانه‌ی مطالعه است

عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی عامل کاهش سرانه‌ی مطالعه هستند.

نظام آموزشی کشور عامل کاهش سرانه‌ی مطالعه است
کد خبر: 361791
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۸ ۱۰:۴۶:۱۲

اعتمادآنلاین| جواد محقق در بررسی عوامل سرانه‌ی پایین مطالعه در کشور گفت: تا زمانی‌که آموزش و پرورش و آموزش عالی از حالت کتاب درس‌محوری خارج نشود، شاهد اتفاق ویژه‌ای در حوزه‌ی کتابخوانی نخواهیم بود.

او با بیان اینکه در مدارس و دانشگاه‌ها همه‌ی راه‌ها به کتاب درسی ختم می‌شود، اظهار داشت: نظام آموزشی به جای اینکه کتاب‌محور و کتابخانه‌محور باشد، کتاب درسی‌ محور است و موضوع کنکور و دغدغه‌ی اشتغال جوانان هم این مهم را تشدید می‌کند که این روند، دلزدگی را میان دانش‌آموزان و دانشجویان بوجود می‌آورد.

محقق با اشاره به دغدغه‌ی‌ امتحان و تست‌زنی‌ها که نظام آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بوجود آورده، افزود: در سوی دیگر این ماجرا موضوع معیشت دست‌اندرکاران حوزه‌ی کتاب از مولفان تا فعالان نشر است که آن هم داستان مفصلی است و بی‌تاثیر در کیفیت کتاب‌ها نیست.

از سوی دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب به فرهنگ مطالعه در میان خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین تاثیر و فرهنگسازی‌ها از خانواده‌ها نشات می‌گیرد و تا خانواده‌ها کتابخوان نباشند، کودکان هم کتابخوان نخواهند شد.

درواقع زمانیکه کودکان در قفسه‌های خانه کتاب نبینند و کتاب در میان اعضای خانواده و دورهمی‌ها رد و بدل نشود برای کودکان نیز این مهم فرهنگسازی نمی‌شود.

با این حال محقق نسبت به آینده‌ی کتابخوانی در کشور ناامید نیست و در این خصوص گفت: علی‌رغم مشکلات بسیاری که در این حوزه وجود دارد و جوانان را از کتابخوانی دور می‌کند، میزان تبادل و فروش کتاب در کشور حکایت از افرادی دارد که بنا به علاقه و دغدغه‌ی شخصی، پیگیر کتاب هستند.

او همچنین به راه‌های نرفته در راستای توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در این حوزه باید حل شود هزینه‌ی بالای کاغذ است.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 23 آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا 30 آبان ماه ادامه دارد.

منبع: خانه کتاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها