کد خبر: 362818
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می دهد:

اسراییل منهای نتانیاهو چگونه خواهد بود؟

رژیم صهیونیستی روزهای پرحادثه و ملتهبی را پشت سر می‌گذارد.

اسراییل منهای نتانیاهو چگونه خواهد بود؟
کد خبر: 362818
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رژیم صهیونیستی روزهای پرحادثه و ملتهبی را پشت سر می‌گذارد.

اعلام ناتوانی بنی گانتس رهبر «آبی و سفید» در تشکیل کابینه جدید و انتقال دوباره‌ی ماموریت تشکیل کابینه به کنست، در کنار اعلام جرم دادستانی علیه نتانیاهو، اوضاع سیاسی در تل‌آویو را پیچیده‌تر از هر زمانی کرده است.

بر اساس قانون اساسی این رژیم بعد از شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل کابینه کنست 21 روز وقت دارد یکی از اعضای خود را مکلف به تشکیل کابینه کند.

این اولین باری است که در تاریخ رژیم صهیونیستی کشمکش قدرت به احزاب مختلف اجازه تشکیل کابینه را نداده است.

حال باید کنست از میان اعضای خود یکی را برای تشکیل کابینه انتخاب کند، اقدامی که از نگاه ریولین رئیس رژیم اسرائیل لحظه افول مدنی در تاریخ این رژیم محسوب می‌شود.

به اعتراف ریولین، این نخستین بار در تاریخ این رژیم است که شرایط سیاسی در چنین بن‌بستی قرار می‌گیرد، در حالی که دوره قبلی انتخابات هم کنست بیست و یکم به همین دلیل مجبور به انحلال خویش شده بود.

اما این تمام مشکل اسرائیلی‌ها نیست، بلکه لیکود به عنوان قوی‌ترین حزب سیاسی یک دهه گذشته اسرائیل نیز در آستانه یک زلزله و ریزش بزرگ قرار گرفته است.

بعد از آنکه دادستان کل اسرائیل در سه کیفرخواست علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت و رهبر حزب لیکود، اعلام جرم کرد، شماری از شخصیت‌های برجسته این حزب خود را آماده جانشینی او کرده‌اند.

بر اساس این کیفرخواست نتانیاهو متهم به دریافت رشوه، خیانت در امانت و کلاهبرداری شده و دادستانی خواهان رفع مصونیت پارلمانی از او شده است.

امروز بن‌بست سیاسی از یک سو و سقوط مرد شماره یک لیکود از سوی دیگر بدترین سناریوها را برای آینده سیاسی رژیم صهیونیستی روی میز تحلیلگران قرار می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به خروج احتمالی نتانیاهو از صحنه سیاسی شانس برگزاری سومین انتخابات طی یک سال باز هم پررنگ شده است.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود لیکود دوره بدون نتانیاهو را آغاز کند، تکاپوی نتانیاهو برای بقا از یک طرف و جنگ قدرت رقبا برای جانشینش از سوی دیگر از وقوع جنگ قدرت بزرگ و انشقاق‌های احتمالی در داخل این ساختار سیاسی خبر می‌دهد.

اینکه نتانیاهو اول راهی دادگاه خواهد شد یا اینکه دولت تشکیل شود یا در ضلع سوم این معادله اسرائیلی‌ها دوباره خود را پای صندوق‌های رأی ببینند، یک مساله ای است که باید منتظر ماند و انتظار یکی از این سناریوها را کشید اما هر چه هست کاملا مشخص است که اسرائیل در بدترین مخمصه سیاسی خود به سر می‌برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها