کد خبر: 364060
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۲:۰۱:۳۴
| |

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست :

ساختار تشکیلاتی دامپزشکی با نیازهای موجود متناسب نیست

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت: ساختار تشکیلاتی دامپزشکی که مسئولیت بیماری‌های غیر انسانی را بر عهده دارد، متناسب با نیاز نیست و باید تقویت شود، دامپزشکی امروز یک تشکیلات بین سازمانی است و بارها درخواست کرده‌ام که تشکیلات آن باید فراتر از سازمان جهاد کشاورزی دیده شود.

ساختار تشکیلاتی دامپزشکی با نیازهای موجود متناسب نیست
کد خبر: 364060
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۲:۰۱:۳۴

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست روز سه‌شنبه در کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش با تاکید بر چالش‌ها، نیازها و راهکارهای حفاظت و نقش آن در راستای سلامت واحد افزود: طی 40 سال گذشته در بخش محیط زیست انسانی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که افزایش 20 ساله متوسط عمر انسان حاکی از این تلاش‌ها است.

یکی از وظایف این سازمان در راستای حفظ حقوق نسل‌های بعدی را حفظ منابع زنتیک عنوان کرد و افزود: بخشی از این منابع همان حیات وحش است که بر حفظ آن در فصل چهارم توسعه پایدار تاکید شده است.

وی اظهار داشت: در بخش دامپزشکی به مفهوم دام‌های اهلی نیز روند خوبی طی شده اما در بخش حیات وحش کار چندانی صورت نگرفته و تا حدودی حیات وحش به حال خودش رها شده است و صرفا فعالیت ما این بود که لاشه حیوانات تلف شده از بیماری را در طبیعت جمع‌آوری کنیم. این نقطه ضعف بزرگی است و به کم‌کاری سازمان دامپزشکی در گذشته برمی‌گردد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: قرار نیست که سازمان دامپزشکی حیات اهلی و یک سازمان دام پزشکی حیات وحشی داشته باشیم، حدود 31 سال پیش که بیماری شاربن در افغانستان شایع شد 120 اکیپ دامپزشکی از ایران به افغانستان اعزام شد و عملکرد بسیار مثبتی داشت.

کلانتری تصریح کرد: امروز ساختار تشکیلاتی دامپزشکی که مسئولیت بیماری‌های غیر انسانی را بر عهده دارد، متناسب با نیاز نیست و باید تقویت شود، دامپزشکی امروز یک تشکیلات بین سازمانی است و بارها درخواست کرده‌ام که این سازمان باید فراتر از سازمان جهاد کشاورزی دیده شود.

رییس سازمان محیط زیست عنوان کرد: برای دامپزشکی، مرز شهرستان و استان وجود ندارد زیرا زمانی که با قتل عام حیات وحش به علت بیماری مواجه می‌شویم تمام استان‌ها تحت تاثیر هستند. با توجه به اهمیت موجود و ساختار پرندگان مهاجر را نیز در کشور داریم بنابراین باید توجه به بیماری‌های حیات وحش بیشتر باشد و ما در این زمینه سرباز دامپزشکی هستیم. در سازمان محیط زیست تعداد کمی دامپزشک فعال است که همه همکار سازمان هستند هرچند وظیفه دامپزشکی است و باید بیش از پیش تقویت شود.

کلانتری افزود: متناسب با شرح وظایف سازمان دامپزشکی امکانات آن توسعه نیافته است که باید با همکاری بخش خصوصی تقویت شود تا بتواند از عهده وظایف قانونی خود برآید.

وی عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان محیط زیست در راستای حفظ حقوق نسل‌های بعد حفظ منابع ژنتیک است، بخشی از آن را حیات وحش تشکیل می‌دهد فلسفه ایجاد مناطق حفاظت شده که اکنون 18 میلیون هکتار است، همین مسئله است زیرا تست مناطق ژنتیک از اصول توسعه پایدار است.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: من نه متخصص دامپزشکی و نه متخصص حیات وحش هستم، اما همیشه از آنها حمایت می‌کنم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها