کد خبر: 364707
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۲:۱۵:۴۲
| |

انتقاد تند وزیر برکنار شده نیروی دریایی آمریکا از دخالت‌های ترامپ

«ریچارد اسپنسر» که این هفته به‌خاطر سرپیچی از دستور توئیتری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از مقام وزارت نیروی دریایی این کشور برکنار شد، دخالت‌های ترامپ را بی‌سابقه و شوکه‌کننده توصیف کرد.

انتقاد تند وزیر برکنار شده نیروی دریایی آمریکا از دخالت‌های ترامپ
کد خبر: 364707
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۲:۱۵:۴۲

اعتمادآنلاین| وزیر نیروی دریایی برکنار شده آمریکا، مداخله رئیس‌جمهور این کشور در فرایندهای قضایی ارتش از طریق پیام توئیتری را شوکه‌کننده و بی‌سابقه دانست و گفت برای جلوگیری از تکرار مجدد آن باید اصلاحاتی صورت گیرد.


«ریچارد اسپنسر» که این هفته به‌خاطر سرپیچی از دستور توئیتری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از مقام وزارت نیروی دریایی این کشور برکنار شد، دخالت‌های ترامپ را بی‌سابقه و شوکه‌کننده توصیف کرد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، اسپنسر روز چهارشنبه در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، مداخله ترامپ برای برگرداندن درجه نظامی «ادی گالاگر» سرباز متهم به جنایت جنگی، «شوکه‌کننده و بی‌سابقه» بود.

اسپنسر ادامه داد: «همچنین این [مداخله] به یاد ما می‌آورد که رئیس‌جمهور درک بسیار اندکی از مفهوم ارتشی بودن، جنگیدن با حفظ اصول اخلاقی یا اطاعت از قوانین و رویه‌های بدون مستثنی دارد».

او نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ از همان ابتدای [رویه قضایی]، در آن دخالت کرد. به این باور رسیدم که علاقه ترامپ به این پرونده تا حدی از روشی نشأت گرفته است که وکلای مدافع و دیگر افرادی که برای حفظ و پیش‌برد آن [پرونده] در رسانه‌ها تلاش کرده‌اند، از آن بهره ‌می‌برند».

اسپنسر توضیح داد گالاگر شخصاً درخواست بازنشستگی‌اش تحویل داده بود و او را با سه تصمیم مختلف مواجه کرده بود:‌ «اول این‌که آیا به او با درجه فرماندهی که با عنوان E-7 نیز شناخته می‌شود، اجازه بازنشستگی داده خواهد شد؟ دوم این‌که آیا به او اجازه ترک خدمت تحت عنوان انفصال افتخاری داده خواهد شد؟ و سوم این‌که آیا او قادر به حفظ نشان سه‌شاخه‌ای که همه نیرو‌های ویژه نیروی دریایی آمریکا دریافت می‌کنند خواهد بود؟»

گالاگر که ترامپ را یکی از مهم‌ترین حامیان خود می‌داند، به شلیک به غیرنظامیان، کشتن یک اسیر داعشی با چاقوی شکار در عراق و تهدید به قتل هم‌رزمانش در یگان ویژه نیروی دریایی که تخلفاتش را گزارش کرده‌ بودند، متهم شد اما دادگاه نظامی او را تبرئه کرد.

با این حال نیروی دریایی گالاگر را به دلیل بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح از طریق انتشار عکس جسد اسیر نوجوان داعشی، مورد تنزل درجه قرار داد.

جمعه هفته گذشته ترامپ با لغو این تنزل درجه، فرماندهان ارشد نیروی دریایی از جمله «کالین گرین» فرمانده یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا را خشمگین کرد. آن‌ها علی‌رغم این اقدام ترامپ، برنامه خود برای اخراج گالاگر از واحد نظامی‌اش را ادامه دادند.

گفته می‌شود «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بعد از مشاجره اسپنسر با کاخ سفید در ارتباط با این پرونده قضایی، اعتمادش را به وی از دست داده و از او خواسته بود استعفای خود را تقدیم پنتاگون کند.

اسپنسر در واشنگتن پست نوشت: «خواسته رئیس‌جمهور [برای عفو گالاگر] را از طریق توئیتش دریافتم. اما معتقد نبودم که این [توئیت] دستوری رسمی محسوب می‌شود زیرا تمام اقدامات رئیس‌جمهور در این زمینه، تا آن زمان، به‌صورت کلامی یا نوشتاری بود».

وزیر نیروی دریایی برکنار شده آمریکا تأکید کرد باید از اتفاقی که در خصوص پرونده گالاگر رخ داد درس‌هایی گرفته شود و «باید چنین رویه‌هایی به‌طور اجمالی مورد اصلاح قرار گیرند تا از وقوع مجدد اتفاقاتی مثل این مورد (پرونده گالاگر)، جلوگیری شود».

روز سه‌شنبه ژنرال «بری مک‌کارفی» در واکنش به اتفاقات حول پرونده گالاگر گفت، دخالت ترامپ در پرونده‌های جنایات جنگی به شدت برای نظم و انضباط داخلی نیروهای مسلح آمریکا مخرب و آسیب‌زننده است.

حتی اسپر و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز در واکنش به این توئیت ترامپ هشدار دادند اگر ترامپ به صدور دستورات مستقیم از طریق توئیت ادامه دهد، با عواقب عظیمی روبرو خواهد شد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها