کد خبر: 364851
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۸:۰۱:۱۱
| |

سخنگوی کمیته ملی المپیک:

20 طرح از 600 طرح لباس کاروان ایران در توکیو انتخاب شد

سخنگو و سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک از 2 تغییر مدیریتی در لایه میانی این نهاد ورزشی و کمک 50 میلیارد ریالی به فدراسیون‌های المپیکی و انتخاب 20 طرح از 600 طرح ارائه شده برای لباس کاروان ایران به بازی‌های المپیک 2020 توکیو خبر داد.

20 طرح از 600 طرح لباس کاروان ایران در توکیو انتخاب شد
کد خبر: 364851
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۸:۰۱:۱۱

اعتمادآنلاین| کیکاووس سعیدی داور جهانی و دارنده دومین سوت طلایی جهانی کاراته ایران بعد از «محمدعلی مردانی» داور برجسته کشورمان است که 43 سال مستمر ورزش کاراته را دنبال می‌کند و با وجود علاقه‌مندی در این رشته اما در 2 دوره متوالی سر از فدراسیون گلف در آورده بود تا اینکه با نامزد شدن برای خزانه‌داری کمیته ملی المپیک، امروز در این جایگاه و همزمان سخنگویی و سرپرستی دبیرکلی این نهاد ورزشی را برعهده دارد.

سعیدی که پیشکسوت و رییس سبک کاراته شوتوکان (ژاپنی) و دان هشت این رشته ورزشی است با وجود چندین قهرمانی در سال 60 عضو تیم ملی کاراته شد اما به دلیل مشکلات در روابط بین تهران و رم در آن مقطع، این تیم نتوانست به رقابت‌های بین‌المللی اعزام شود و از آن به بعد مسیر وی از بازیکن به داوری تغییر می‌کند.

در ادامه گفت و گو با نخستین سرپرست دبیر کلی کمیته‌ ملی‌ المپیک پس از انقلاب و دوازدهمین خزانه‌دار این نهاد ورزشی، درباره اقدامات کمیته ملی المپیک (ان.او.سی) در سال کسب سهمیه المپیک توکیو، تیم امید، تاخیر در معرفی حامیان مالی و لباس کاروان در این حوزه را خواهید خواند.

چه شد از کاراته به فدراسیون گلف و سپس به خزانه‌داری تغییر مسیر دادید؟

در آن مقطع مسوولیتی در ستاد سازمان تربیت بدنی سابق داشتم که با ملغی شدن دفتر کارآفرینی و اشتغال، دیگر پستی نداشتم تا اینکه رییس وقت سازمان تربیت بدنی، خواست فعالیت خود را در مدیرکلی یکی از استان‌ها یا فدراسیون ورزشی ادامه دهم. با توجه به اینکه من 10 سال مدیر کل تربیت بدنی چند استان‌ هم بودم، ترجیح دادم در فدراسیون فعالیت کنم و سرپرست فدراسیون گلف شدم. با وجود اینکه گلف دوست داشتم اما گلف باز نبودم و تصمیم گرفتم برای ریاست در این فدراسیون نامزد شوم که 2 دوره هم سکاندار آن بودم تا اینکه در سال 96 نامزد خزانه‌دار کمیته ملی المپیک شدم. اکنون کارمند وزارت ورزش هم هستم.

کمیته ملی المپیک امسال به دلیل سال کسب سهمیه المپیک 90 درصد اعتبارات را زودتر از موعد به فدراسیون‌های ورزشی پرداخت کرده تا تیم‌ها به آمادگی لازم برسند، حال نظارتی از سوی کمیته در بحث هزینه کردن آن اعمال شده است؟

تا المپیک 2020 کمتر از هشت ماه فرصت باقی است و ناظرین مالی چون در وسط دوره مالی قرار دارند، نمی‌توانند نظارت کنند و باید تا پایان دوره صبر کرد. اما برای سال 97 حکم ناظران ابلاغ و نظارت میدانی برای ارزیابی آغاز شده تا انحرافی در هزینه‌های فدراسیون‌های ورزشی در راستای اهداف کمیته ملی المپیک صورت نگیرد.

با این شرایط 10 درصد بودجه باقیمانده چه زمانی به فدراسیون‌ها تخصیص می‌یابد؟

با توجه به تاکید رییس کمیته‌ ملی‌ المپیک در نخستین فرصت پرداخت می‌شود که رقم آن حدود 30 میلیارد ریال است.

آیا به غیر از این، کمک دیگری برای فدراسیون‌های المپیکی اختصاص می‌یابد؟

علاوه بر آن کمک 50 میلیارد ریالی برای فدراسیون‌هایی که سهمیه المپیک کسب می کنند در نظر گرفته شده است.

نحوه تخصیص این کمک و این‌ که آیا پرداختی هم از این محل داشتید؟

در 2 مرحله تخصیص داده می‌شود که مرحله نخست از مهرماه امسال شروع و تا کنون به فدراسیون‌های کشتی، وزنه‌برداری و بسکتبال پرداخت شده و مابقی در دست اجراست. همچنین دومین مرحله پرداختی در اواخر اسفند خواهد بود.

به غیر از 10 درصد از اعتبارات سال 98 کمیته و کمک 50 میلیارد ریالی به فدراسیون‌های المپیکی کمک دیگری در راه هست؟

خیر. اما کمک‌های غیر مستقیم نظیر استفاده از امکانات آکادمی‌ ملی‌ المپیک برای برگزاری اردوها و تمرینات برای فدراسیون‌های المپیکی به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. حتی شرایط را برای فدراسیون‌هایی که بدهی انباشته از قبل داشتند، تسهیل کردیم. سال گذشته برای بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک جوانان 2018 آرژانتین 150 میلیارد ریال کمک غیر مستقیم در زمینه تجهیزات، البسه، اعزام، اقامت و تامین وسایل مورد نیاز برای بازی‌ها را داشتیم و برای بازیهای المپیک 2020 توکیو نیز خواهیم داشت.

در بخش ارزی مشکلات فرا روی اعزام‌ها برطرف شده است؟

به هیچ‌وجه دغدغه‌ای در تامین ارز نداریم.

بیشترین اعتبارات تخصیصی از بودجه امسال به کدام فدراسیون‌ها بوده است؟

کشتی با بیش از 20 میلیارد ریال بیشترین تخصیص را داشته و تکواندو، وزنه‌برداری، تیراندازی، ووشو، بسکتبال و کاراته در رده‌های بعدی هرکدام بیش از 10 میلیارد ریال دریافت کردند.

پس چرا کشتی با بیشترین رقم دریافتی اما همواره از کمبود منابع مالی گلایه می‌کند؟

کشتی در ادوار تاریخ المپیک از 1948 به بعد همیشه مدال‌آور بوده و بیشترین تعداد مدال‌های المپیکی به این رشته اختصاص دارد. بنابر این برای نهادهای ورزشی ایران مهم است که این رشته در بازی‌های 2020 توکیو بیشترین و خوشرنگ‌ترین نشان را کسب کند و ما هم حمایت حداکثری را نه تنها از کشتی بلکه از دیگر رشته‌های مدال‌آور نظیر تکواندو، کاراته، شمشیری‌بازی، وزنه‌بردای و دوومیدانی خواهیم داشت و باز هم تا پایان سال کمک مالی خواهیم داشت.

کمیته ملی المپیک امسال پرداختی هم به فدراسیون فوتبال داشته است؟

طی2 هفته اخیر 2میلیارد ریال به فدراسیون تخصیص دادیم تا صرف تیم امید شود.

با این هزینه که هربار کمیته المپیک برای تیم امید صرف کرده اما این طلسم بیش از 44 ساله همچنان پابرجاست؟

فدراسیون فوتبال متولی تیم امید است و دخالتی در این باره نداریم و رسالت ما حمایت از تیم و رصد کردن آن است. البته نتایجی که تیم امید تاکنون گرفته به غیر از یک بازی قابل‌ قبول نبوده و باید پاسخگوی مطالبه مردم و طرفدران فوتبال هم باشیم. هر چند نتایج راضی کننده نیست اما شرایط تیم به لحاط روحی و فنی خوب است و این انتظار وجود دارد تا تیم به المپیک راه یابد.

برخی عنوان می‌کنند که فضا هنوز المپیکی نشده و برخی کشورهای آسیایی از مدت‌ها پیش در ژاپن میزبان بازی‌ها، کمپ تمرینی خود را مشخص کرده‌اند، اما از برنامه‌ها و کمپ‌های تمرینی ایران برای ورزشکاران در توکیو خبری نیست؟

هزینه اعزام و اردو در ژاپن سنگین است اما می‌توانیم متناسب با شریط اقلیمی و جغرافیایی میزبان در کشورمان در امارات یا کشورهای همسایه اردوهای تدارکاتی برگزار کنیم.

قرار بود مدت‌ها قبل تکلیف حامیان مالی و لباس کاروان ایران به توکیو مشخص شود است؟

پیش نویس اولیه قرارداد با حامیان مالی آماده شده که در 2 هفته آینده مشخص می‌شود. درباره لباس کاروان تاکنون 600 طرح ارایه شده که از این تعداد 20 طرح انتخاب شده است تا گروه کارشناسی بهترین طرح را انتخاب کنند. به نظر می‌رسد طی یک ماه آینده نهایی شود.

در ستاد عالی بازی‌ها چه تعداد سهمیه‌های المپیک پیش بینی شده است؟

نمی توان تعداد آن را پیش بینی کرد زیرا روند کسب سهمیه‌ها تا اردیبهشت ماه ادامه دارد و برخی سهمیه‌ها از طریق کسب امتیاز در رقابت‌های متعدد بدست می‌آید. اما طی 2 ماه آینده تا حدودی قابل پیش‌بینی خواهد بود. از طرفی تکلیف 6 رشته مدال‌آور مشخص است.

تکلیف سرپرست کمیته المپیک چه زمانی مشخص می‌شود؟

به زودی مشخص می‌شود و در هیات اجرایی برای گزینه مورد نظر هم توافق شده است.

شما جزو یکی از گزینه‌ها هستید؟

به احتمال فراوان یکی از گزینه‌ها هستم (باخنده). اما 2 تغییر در دبیرکلی و خزانه‌داری کمیته ملی المپیک به زودی انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها