کد خبر: 365694
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

مجید جلالی، مربی فوتبال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فدراسیون هرچه سریع‌تر درباره مربی تیم ملی تصمیم‌گیری کند/ انتخاب ویلموتس اشتباه نبود/ مربیان خارجی باید شرایط کار در ایران را مد نظر قرار دهند/ مربی ایرانی بهتر است

یک مربی فوتبال گفت: ویلموتس مربی‌ای نبوده که بخواهیم درباره انتخابش بر فدراسیون فوتبال خرده بگیریم.

فدراسیون هرچه سریع‌تر درباره مربی تیم ملی تصمیم‌گیری کند/ انتخاب ویلموتس اشتباه نبود/ مربیان خارجی باید شرایط کار در ایران را مد نظر قرار دهند/ مربی ایرانی بهتر است
کد خبر: 365694
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تیم ملی فوتبال ایران شرایط خوبی پیش رو ندارد. هنوز معلوم نیست مارک ویلموتس با تیم ملی ایران ادامه می‌دهد یا فدراسیون فوتبال برانکو را جایگزین این مربی بلژیکی می‌کند.

ماجرای جدایی ویلموتس از فوتبال ایران ریشه در بی‌تدبیری مسئولان فوتبال ایران دارد. آنها بدون فکر با ویلموتس قرارداد امضا کردند و هرگز به این نکته توجه نکردند که در این شرایط بد اقتصادی چگونه می‌خواهند پول این مربی گران‌قیمت را پرداخت کنند. ویلموتس با اولین مشکل، فدراسیون فوتبال را تحت‌ فشار قرارداد و فدراسیون هم مجبور شد برای به دست آوردن رضایت او بخشی بزرگی از قراردادش را پرداخت کند. فدراسیون که انتظار چنین برخوردی را از جانب این جوان بلژیکی نداشت، تصمیم گرفته همکاری‌اش را با او پایان دهد و برانکو را به‌ عنوان مربی تیم ملی انتخاب کند. هرچند فدراسیون خیلی مردم و رسانه‌ها را در جریان مشکلات و تغییر و تحولات تیم ملی قرار نمی‌دهد، اما شواهد دال بر آن است که کار برانکو با فدراسیون فوتبال ایران به انجام رسیده و به مدت سه سال هدایت فوتبال ایران را بر عهده خواهد گرفت.

ویلموتس مربی کارنامه‌داری است

مجید جلالی، مربی فوتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره وضعیت این روزهای تیم ملی و احتمال حضور برانکو در تیم ملی گفت: تغییر مربی در تیم ملی منوط به این است که فدراسیون بر کاری که می‌خواهد انجام دهد اشراف داشته باشد و از وضعیت تیم ملی باخبر باشد. هرچند فکر می‌کنم مدیران فدراسیون به‌ خوبی می‌دانند در تیم ملی چه خبر است و باید خیلی زود تصمیم‌گیری کنند.

او درباره انتخاب ویلموتس گفت: او یک مربی خوب با یک کارنامه خوب است. ویلموتس مربی‌ای نبوده که بخواهیم درباره انتخابش بر فدراسیون فوتبال خرده بگیریم. تنها موضوعی که در میان است نحوه بستن قرارداد با این مربی است. مربیان در دنیای فوتبال صاحب رنکینگ هستند و قیمت آنها نیز بر اساس همین طبقه‌بندی مشخص می‌شود. حالا اینکه فدراسیون چقدر به این مربی پول پرداخت کرده مشخص نیست، اما انتخاب ویلموتس غلط نبوده است.

جلالی در رابطه با مبلغ قرارداد ویلموتس گفت: متاسفانه مبلغ قرارداد ویلموتس مشخص نیست. مبلغ پرداختی فدراسیون فوتبال به این مربی هم معلوم نیست. اما اگر گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره پرداخت 2 میلیون دلار به ولیموتس واقعیت داشته باشد، فدراسیون در این پرونده بسیار بد عمل کرده است.

او در پاسخ این سوال که آیا رفتار ویلموتس با فدراسیون ایران برای دریافت دستمزدش درست بوده یا خیر گفت: کار کردن در ایران سخت است. مربیان خارجی وقتی می‌خواهند به ایران بیایند تحقیق می‌کنند و از شرایط کار در ایران مطلع می‌شوند. ما که سال‌هاست در ایران مشغول کار هستیم به‌ خوبی می‌دانیم مشکلاتی در پرداخت پول وجود دارد و باشگاه‌ها نمی‌توانند به‌موقع دستمزد مربیان و بازیکنان را بپردازند. مربیان باید شرایط کار در ایران را مد نظر قرار دهند.

کی‌روش متوجه شرایط ایران بود

او ادامه داد: یک مربی مثل کی‌روش وضعیت ایران را دید و متوجه شد چگونه باید در این کشور کار کند. او مدل برخوردش با مدیران فوتبال ایران را انتخاب کرد و با همان مدل برخوردی هم کارش را در ایران پیش برد. هرچند مدل برخورد کی‌روش مورد پسند خیلی از افراد نبود، اما به‌ هر حال توانست در ایران موفق شود.

جلالی همچنین به تعادل روانی در فوتبال پرداخت: تعادل روانی در فوتبال تعریف خاص خود را دارد و با تعریف عامش متفاوت است. تعادل روانی در فوتبال یعنی اینکه عملکرد مربی یا بازیکن در شرایط رضایت یا عدم رضایت تغییر نکند؛ یعنی وقتی کسی مسئولیتی را می‌پذیرید باید کارش را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد. اگر فرد بتواند این‌گونه رفتار کند می‌شود فردی که تعادل روانی خوبی دارد. ویلموتس باید بداند کار در ایران 2 راه دارد: یا در خانه بنشیند یا با توجه به این شرایط کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. متاسفانه ویلموتس راه سومی را انتخاب کرد که اصلاً راه درستی نیست.

نباید فضا را متشنج کنیم

جلالی درباره انتخاب برانکو به‌ عنوان مربی تیم ملی نظرش را این‌طور بیان کرد: فکر می‌کنم در شرایط کنونی نباید درباره مربی بعدی تیم ملی صحبت کنیم. صحبت در چنین شرایطی باعث می‌شود فضا متشنج شود. نباید بر اساس احتمالات مسائل را کارشناسی کنیم.

این مربی فوتبال در جواب این سوال که در شرایط کنونی مربی ایرانی به درد فوتبال ایران می‌خورد یا مربی خارجی گفت: اگر من مسئول فدراسیون فوتبال ایران بودم، بدون تردید یک مربی ایرانی را برای تیم ملی انتخاب می‌کردم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها