کد خبر: 365957
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

ائتلاف صدر عراق: نخست‌وزیر جدید باید از طریق همه‌پرسی انتخاب شود

در حالی که ائتلاف سائرون، تلویحا برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق را خواستار شده است، کمیسیون حقوقی پارلمان این امر را غیرقانونی اعلام کرد.

ائتلاف صدر عراق: نخست‌وزیر جدید باید از طریق همه‌پرسی انتخاب شود
کد خبر: 365957
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ائتلاف پارلمانی «سائرون» عراق به رهبری «مقتدی الصدر»، در پی پذیرش استعفای «عادل عبدالمهدی» در پارلمان اعلام کرد در هیچ یک از نشست‌های فراکسیون‌های سیاسی برای انتخاب جانشین او شرکت نخواهد کرد.

این ائتلاف طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت که در هیچ یک از نشست‌های گروه‌های سیاسی برای انتخاب جایگزین عبدالمهدی شرکت نخواهد کرد و این مسئله به مردم و تظاهرات‌کنندگان مربوط است و آنها باید جانشین نخست‌وزیر مستعفی را انتخاب کنند.

از سوی دیگر، کمیسیون حقوقی پارلمان در واکنش به زمزمه‌های برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر پس از پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی در پارلمان غیرقانونی است.

«سلیم همزه» عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با المعلومه گفت: نظام سیاسی کشور، ریاست جمهوری نیست و هیچ گروه سیاسی حق برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر را ندارد. لذا برگزاری همه‌پرسی امری مخالف قانون اساسی کشور است و قابل اجرا نیست.

او افزود: نامزدی برای نخست‌وزیری باید از طریق «برهم صالح» رئیس‌جمهور اعلام شود و پارلمان مشروط به پذیرش سیاسی و مردمی نامزد پیشنهادی، می‌تواند به او رأی دهد.

در حالی که سائرون بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر تاکید دارد، ریاست پارلمان عراق، اعلام کرد که برای بررسی قانونی مسئله انتخابات و کمیساریای عالی انتخابات، نمایندگان گروه‌های سیاسی کشور باید در نشست روز دوشنبه (امروز) شرکت کنند.

این نشست قرار است به ریاست محمد الحلبوسی و روساء و نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی کشور ساعت 12 ظهر امروز (به وقت بغداد) برگزار شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها