کد خبر: 366102
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

تاچریسم چیست؟

تاچریسم اصطلاحی گرفته‌شده از نام مارگارت تاچر، نخست‌وزیر بریتانیا (90-1979)، است که نظریات، خط‌‌‌مشی‌ها و روش‌های سیاسی او را در بر می‌گیرد.

حجم ویدیو: 6.70M | مدت زمان ویدیو: 00:02:13 دانلود ویدیو
کد خبر: 366102
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- تاچریسم اصطلاحی گرفته‌شده از نام مارگارت تاچر، نخست‌وزیر بریتانیا (90-1979)، است که نظریات، خط‌‌‌مشی‌ها و روش‌های سیاسی او را در بر می‌گیرد.

بریتانیا پیش از روی کار آمدن تاچر با کاهش رشد اقتصادی، عدم کارایی تجارت، کاهش تولید و سرمایه‌گذاری، افزایش تورم، افزایش بیکاری و اعتصاب در حوزه‌های صنعتی درگیر بود.

تاچر با اتخاذ یک سیاست چندجانبه شامل سیاست پولی (کنترل عرضه پول برای کاهش تورم)، خصوصی کردن صنایع دولتی، کاهش هزینه‌های دولتی، کاهش مالیات‌ها و حذف محدودیت‌های سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به مواجهه با معضلات پرداخت.

به عبارت دیگر تاچریسم در خام‌ترین شکل آن بر اقتصاد بازار آزاد و کوچک شدن دولت مبتنی است.

بر اساس این دیدگاه، دولت به جای اینکه بخواهد برای زندگی مردم و کسب‌وکار آنها به صورت متمرکز برنامه‌ریزی کرده و مقررات وضع کند، باید از سر راه آنها کنار برود.

تاچر به جناحی از حزب محافظه‌کار تعلق داشت که رهبری‌اش بر عهده کیث جوزف بود. اعضای این جناح در مسائل اقتصادی از مکتب اتریشی (Austrian School of Economics) پیروی می‌کردند و نظریات میلتون فریدمن، اقتصاددان آمریکایی، تاثیر زیادی بر آنها داشت.

اتخاذ سیاست‌های مالی در 2 سال اول نخست‌وزیری تاچر، مخالفت‌های فراوانی برانگیخت. نرخ بیکاری همچنان بالا بود و محبوبیت او به پایین‌ترین حد خود رسید.

ولی تاچر در همان مدت کوتاه توانست مسیر اقتصاد کشور را دگرگون کند و از اوایل سال 1982 اقتصاد بریتانیا به سمت احیا گام برداشت و به موازات آن موقعیت و محبوبیت او در میان رأی‌دهندگان نیز بهبود یافت.

محبوبیت تاچر در آوریل سال 1982 به خاطر واکنش قاطعانه به اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین به اوج خود رسید.

او نخستین زنی بود که در بریتانیا به نخست‌وزیری رسید و تنها نخست‌وزیر در قرن بیستم بود که سه دوره برای این سمت انتخاب شد. از تاچر به عنوان یکی از مشهورترین سیاستمداران تاریخ بریتانیا یاد می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها