کد خبر: 366407
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سومین روز ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره مجلس در وزارت کشور:

چه کسانی در روز سوم برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند؟/ غیبت اصلاح‌طلبان، صف‌کشی پایداری‌ها و ثبت‌نام چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد

ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی ادامه دارد که همچنان حضور چهره‌های حزبی و جناحی کم‌رنگ است. امروز هم مانند دو روز گذشته حضور برای ثبت‌نام در انتخابات پررنگ نبود، هرچند بر اساس تجربه گفته می‌شود که در 2 روز باقیمانده به پایان مهلت انتخابات بیشترین حجم از ثبت‌نام‌کنندگان را شاهد خواهیم بود.

چه کسانی در روز سوم برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند؟/ غیبت اصلاح‌طلبان، صف‌کشی پایداری‌ها و ثبت‌نام چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد
کد خبر: 366407
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۲۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی ادامه دارد که همچنان حضور چهره‌های حزبی و جناحی کم‌رنگ است.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، امروز هم مانند دو روز گذشته حضور برای ثبت‌نام در انتخابات پررنگ نبود، هرچند بر اساس تجربه گفته می‌شود که در 2 روز باقیمانده به پایان مهلت انتخابات بیشترین حجم از ثبت‌نام‌کنندگان را شاهد خواهیم بود.

امروز اگر چه کمتر چهره‌های شاخص حزبی در بین ثبت‌نام‌کنندگان دیده می‌شدند اما اگر در میان آنها که برای ثبت‌نام آمده بودند، افراد متفاوتی دیده می‌شدند.

در میان برخی چهره‌های عمدتاً جوان‌تر که با تحصیلات دکترا برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمده بودند افرادی دیده می‌شدند که به نظر می‌رسد بیش از علاقه‌مندی به تایید صلاحیت شورای نگهبان برای رد صلاحیت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ثبت‌نام می‌کنند. یکی از کاندیداهای جوان که نمی‌خواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «من با دکترای علوم سیاسی در حال حاضر شغلی ندارم و در طول سه سال گذشته تلاش کردم تا ویزای یکی از کشورهای اروپایی را برای مهاجرت دریافت کنم که موفق به این کار نشدم. گمان می‌کنم ثبت‌نام در انتخابات و رد صلاحیت فرصتی باشد تا پرونده‌ام برای کسب ویزا وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کند.»

بسیاری از افرادی که برای ثبت‌نام آمده بودند تمایلی نداشتند با رسانه‌ها روبه‌رو شوند. برخی چهره‌ها هم در میان ثبت‌نام‌کنندگان حضور داشتند که اگر چه ناشناخته بودند اما از مدیران عالی و میانی ادارات و سازمان‌ها بودند. در هر حال این چهره‌ها تمایلی به رسانه‌ای شدن خبر ثبت‌نام خود نداشتند و به همین دلیل همه تلاش خود را می کردند تا از دید رسانه‌ها دور بمانند.

چه کسانی برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور آمدند؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، یکی از چهره‌هایی که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور آمدند نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در دولت یازدهم، بود. او همچنین مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت سیدمحمد خاتمی بوده است.

حجت‌الله دمیاد، فرماندار کرمانشاه در دولت دهم و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد، هم از حوزه انتخابیه کرمانشاه ثبت‌نام کرد. او رئیس چند دوره ستاد انتخابات در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

از جمله مسن‌ترین افرادی که برای ثبت‌نام در انتخابات آمده بودند کامل عابدین‌زاده، نماینده ادوار اول، چهارم و پنجم مجلس از حوزه خوی بود. عابدین‌زاده 73 سال سن دارد. او البته از چهره‌هایی بود که هر چه خبرنگاران تلاش کردند، اجازه مصاحبه به کسی نداد.

علیرضا دهقانی، مجری رادیو و تلویزیون و نماینده مجلس هشتم، از چهره‌هایی بود که هم مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت و هم تمام تلاش خود برای دیده شدن در رسانه‌ها انجام داد.

رضا سهم دینی، مدیرعامل بانک دی، هم از جمله چهره‌های ناشناخته بود که بدون جلب توجه ثبت‌نام کرد و همان‌طور بدون سر و صدا هم خارج شد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی هم آمده بود که به نظر می‌رسید، مدارکش کامل نیست و به همین دلیل هم فرایند ثبت نام را کامل نکرد.

زهره الهیان، نماینده اصولگرای دوره نهم مجلس؛ عسگر جلیلیان از حوزه انتخابیه عسلویه؛ رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی؛ ارسلان فتحی‌پور، نماینده کلیبر در مجلس نهم؛ ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و طریقت منفرد، وزیر بهداشت دولت دهم، هم از دیگر چهره‌هایی بودند که در روز سوم ثبت‌نام کردند.

کاندیداهایی فارغ از هویت جناحی

اما شاید آنچه که بیش از همه در گفت‌وگو با ثبت‌نام‌کنندگان خودنمایی می‌کرد این بود که اکثر آنها بر این عقیده بودند که نباید عضو جناح و حزب خاصی باشند. وقتی از برخی چهره‌های ناشناخته درباره هویت سیاسی آنها می‌پرسیدید، می‌گفتند که مستقل به عرصه انتخابات آمده‌اند. این عده معتقد بودند که دوران جریان و جناح و حزب به پایان رسیده و مردم دیگر به جناح رأی نمی‌دهند و بر همین اساس عنوان مستقل را برای خود برگزیده‌اند. البته در این میان هم بودند افرادی که می‌گفتند فعلاً باید منتظر ماند و دید که اقبال مردم به کدام سمت است.

گفتنی است که برخی چهره‌های شناخته‌تر هم بودند که تاکید می‌کردند این دوره با توجه به عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان، حامیان این جناح دیگر رأی نمی‌آورند و هر کسی بتواند خود را به جریان اصولگرایی نزدیک کند شانس بیشتری خواهد داشت.

پایداری‌ها؛ بیشترین علاقه‌مندان برای حضور در انتخابات

همچنین در سومین روز ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم حضور جبهه پایداری‌ها پر رنگ بود. بر اساس مشاهدات خبرنگار اعتمادآنلاین ، محمد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، وزیر ارتباطات دولت نهم و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، به همراه چهار نفر دیگر از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به وزارت کشور آمدند. محمدرضا حسینی، مسئول دفتر صادق محصولی؛ علی خضریان، سردبیر سابق روزنامه فرهیختگان؛ غلامحسین رضوانی، قائم‌مقام سابق سازمان برنامه و بودجه؛ سید میرهاشم موسوی، معاون سابق کمیته امداد دوره فتاح و دبیر کمیته انتخابات جبهه پایداری در انتخابات ثبت‌نام کردند.

این در حالی که صبح امروز هم مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری از فرمانداری تهران ثبت‌نام کرد. همچنین در اولین روز ثبت‌نام مجلس هم سید محمود نبویان از دیگر اعضای شوروی مرکزی جبهه پایداری برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران نام‌نویسی کرده بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، گفته می‌شود که در روزهای آینده برخی دیگر از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری مانند قاسم روانبخش و اعضای دیگر این تشکل اصولگرای تندرو هم ثبت‌نام خواهند کرد.

گفتنی است که اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری 17 نفر هستند و این شورا 5 نفر هم عضو علی‌البدل دارد.

امروز دو نفر از نمایندگان مجلس دهم نیز از حوزه وزارت کشور ثبت نام کردند. علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید و سیدقاسم جاسمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم برای دوره بعد ثبت‌نام کردند.

3080 نفر در سه روز اول ثبت‌نام انتخابات نام‌نویسی کردند

سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، روزانه دوبار در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و آمار ثبت‌نام‌کنندگان را اعلام می‌کند.

امروز هم به روال دو روز گذشته او علاوه بر نوبت ظهر در ساعت 18:40 دقیقه به میان خبرنگاران آمد و اطلاعاتی درباره تعداد ثبت‌نام‌ها و دیگر مسائل در اختیار آنها قرار داد. در پایان روز سوم ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس در جمع خبرنگاران آمار نهایی سومین روز نام‌نویسی توسط سیداسماعیل موسوی اعلام شد.

به گفته موسوی در سه روز گذشته جمعاً 3080 نفر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه دوره گذشته یعنی مجلس دهم با 13 درصد افزایش همراه بوده است.

او همچنین اعلام کرد که از این تعداد 2742 نفر مرد هستند و 89 درصد از کل داوطلبان را تشکیل می‌دهند و زنان هم 338 نفر هستند که معادل 11 درصد از کل داوطلبان است. به گفته او حضور زنان برای ثبت‌نام در انتخابات افزایش 51 درصدی را نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور درباره گروه‌های سِنی نیز گفت: 38 درصد از داوطلبان زیر 40 سال هستند، 56 درصد زیر 60 سال و 6 درصد بالای 60 سال را تشکیل می‌دهند.

موسوی در ادامه تاکید کرد که 27 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان شامل ایثارگران و جانبازان می‌شود و چهار درصد از افرادی که برای انتخابات یازدهم ثبت‌نام کرده‌اند از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها