کد خبر: 366638
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا مجلس در رأس امور است؟/ انتقاد از در رأس امور نبودن مجلس از سوی نمایندگان در حال افزایش است

انتقاد از اینکه مجلس در رأس امور نیست با تصمیم افزایش نرخ بنزین بار دیگر به موضوع داغ میان نمایندگان مجلس و مسئولان تبدیل شده است. اما سوال این است که اگر طبق گفته برخی از نمایندگان، مجلس در رأس امور نیست، علت آن چیست؟

آیا مجلس در رأس امور است؟/ انتقاد از در رأس امور نبودن مجلس از سوی نمایندگان در حال افزایش است
کد خبر: 366638
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس در رأس امور است؟ این سوالی است که این روزها نمایندگان مجلس به عناوینی مختلفی به آن پاسخ داده‌اند. اگرچه پیش از این نیز نقدهایی بر کاهش اختیارات نمایندگان وارد می‌شد، اما با تصمیم سران قوا برای افزایش نرخ بنزین و در جریان نبودن مجلس بار دیگر انتقاد از در رأس امور نبودن مجلس از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، نمایندگان به تصمیم علی لاریجانی در مقام یکی از سران قوا در افزایش نرخ بنزین اعتراض داشتند و از هر راهی این اعتراض را ابراز کردند. برخی اعتراض خود را از پشت تریبون مجلس اعلام کردند، بعضی از نمایندگان در مصاحبه‌هایشان اعتراض خود را نشان دادند و تعدادی از نمایندگان هم استیضاح لاریجانی را دنبال کردند. اگرچه تعدادی از نمایندگان اعلام کردند به دلیل در جریان و در رأس نبودن مجلس و نمایندگان قصد استعفا دارند، اما تنها نماینده بوکان استعفای خود را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کرد .

علی لاریجانی سعی کرد پاسخ اعتراضات را در نشست خبری خود بدهد. او در پاسخ سوالی که به در رأس امور بودن مجلس اشاره داشت تاکید کرده است: «اینکه امام فرمودند مجلس در رأس امور است به معنای این نیست که در هر اموری دخالت کند. بالاترین مقام، رهبری است و آیا ایشان در همه امور دخالت می‌کند؟ بعدش مجلس است. در رأس امور بودن به معنای این نیست که کار قوای دیگر را هم انجام دهیم. در رأس امور بودن یعنی در مرتبه‌ای پایین‌تر از رهبری. مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیشتر است و این کمک می‌‌کند تا آرای مردم گفته شود.»

او به شورای هماهنگی سران قوا اشاره کرده و گفته است: «شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود. درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد... اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.»

مجلس شورای اسلامی در رأس نظام نیست بلکه در رأس امور است

غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نیز تاکید کرده است : «قانون اساسی هماهنگی سران سه قوه را بر عهده رهبری قرار داده و ایشان در رأس نظام هستند.»

او گفته است: «مجلس شورای اسلامی در رأس نظام نیست بلکه در رأس امور است تا در حوزه نظارت و قانون‌گذاری و در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب ریل‌گذاری صورت دهد و این موضوع نیز صرفاً طبق قانون اساسی است که با آن میثاق بسته‌ایم.»

امروز مجلس در رأس امور قرار دارد

نصرالله پژمان‌فر، نماینده اصولگرای مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، در نشست خبری‌ای به مناسبت روز مجلس گفته است : «امروز مجلس در رأس امور قرار دارد و جایگاه آن با سایر قوا قابل مقایسه نیست، در حال حاضر مجلس ریل‌گذاری می‌کند و دستگاه‌های اجرایی آن را به اجرا درمی‌آورند.»

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید مجلس، اما معتقد است : «در حال حاضر مجلس در رأس امور نیست. در مسائل مهم برای مجلس تصمیم گرفته می‌شود. شما تصور کنید رئیس جلسه با اضافه یا کم کردن وقت رأی دادن برای یک طرح یا لایحه در تصویب یا عدم تصویب آن موثر است. معادلات دیگری هم دخیل است و فقط آن چیزی نیست که در صحن مجلس می‌گذرد.»

از سوی دیگر علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت مجلس، تاکید کرده است : «ما به فرمایش جاودانه حضرت امام (ره) معتقد هستیم که گفتند مجلس در رأس امور است و معتقدیم اگر این جایگاه تنزل پیدا کرد، باید در جهت رفع آن کوشید و آن را در جایگاه خود قرار داد.»

این در حالی است که عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس، با اشاره به تصمیم لاریجانی در افزایش نرخ بنزین طی یادداشتی نوشته است :‌ «آقای علی لاریجانی، به‌ عنوان یکی دیگر از سه ضلع تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین، هم عملکرد سربلندی درباره این حوادث نداشت. همین که ایشان در جلسات سران قوا به‌ جای «حرف مجلس» فقط حرف خودشان را زدند و کار خودشان را پیش بردند و از طرفی خواسته یا ناخواسته در تضعیف مجلس- همان قوه در سابق در رأس امور!- موثر واقع شدند، کافی است تا داوری مثبتی از عملکرد رئیس مجلس در حوادث دردناک اخیر نداشته باشیم. آقای لاریجانی می‌توانست خیلی بهتر و بیشتر از ظرفیت مجلس برای این تصمیم مهم استفاده کند، اما ایشان نه‌ تنها از آن چشم‌پوشی کرد که با نادیده‌ گرفتن نظر مخالف بیشتر نمایندگان درباره نحوه اجرای این طرح، که مبتنی بر کار کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی بود، راه را برای تضعیف جایگاه قوه مقننه هموار کرد.»

هرچند به واسطه تصمیم افزایش نرخ بنزین بار دیگر بحث در رأس امور بودن یا نبودن مجلس به میان آمده است اما این سوال پیش از این نیز مطرح بود. اعتمادآنلاین در گزارشی که ابتدای سال منتشر کرد از 21 نماینده پرسید آیا مجلس در رأس اموراست که پاسخ 16 تن از نمایندگان به این سوال «خیر» بود.

اما سوال اساسی این است که نمایندگان برای در رأس بودن مجلس چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها