کد خبر: 366682
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از خطرات بزرگ سلامت ایرانیان در هفته گذشته گزارش می‌دهد:

آنفلوانزا، آلودگی هوا و بوی بد، بلای جان مردم پایتخت/ تهران در سه جبهه متفاوت جنگید

گرچه بیماری آنفلوانزا مهم‌ترین واژه در گفت‌و‌گوهای مردم ایران طی هفته گذشته بود، اما در مکالمات ساکنان کلانشهرها موضوع آلودگی هوا هم به شدت به گوش می‌خورد. در این میان، پایتخت ایران برای دومین سال پیاپی میزبان بویی نامطبوع شد تا شهروندان تهرانی در سه جبهه مختلف حوزه سلامت بجنگند.

آنفلوانزا، آلودگی هوا و بوی بد، بلای جان مردم پایتخت/ تهران در سه جبهه متفاوت جنگید
کد خبر: 366682
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همچون سال‌های گذشته، با نزدیک شدن به فصل سرما، ویروس آنفلوانزا هم برگشت؛ البته معنایش این نیست که سرمای هوا باعث سرماخوردگی و بروز ویروس‌های اینچنینی می‌شود و پوشیدن لباس گرم می‌تواند از ما محافظت کند، بلکه تنها این ویروس‌ها در هوای سرد راحت‌تر منتشر می‌شوند.

آنفلوانزای امسال شدیدتر از همیشه آمد

آنفلوانزای امسال اما قوی‌تر از همیشه بود. آنچنان که در کمتر از 10 روز بیش از چهار هزار نفر را گرفتار خود کرد و طبق آخرین آمار اعلام‌شده، 56 نفر هم جان‌شان را از دست دادند.

بیشترین موارد مرگ این بیماری مربوط به استان‌های کرمان، گلستان، گیلان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده که به گفته عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، اغلب کشته‌های این بیماری آمپول دگزامتازون زده بودند. حالا بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده همه‌گیری این بیماری در حال گذر است و تا سه هفته دیگر موج اول و اپیدمیک آنفلوانزا تمام می‌شود و به احتمال زیاد موج‌های دوم و سوم جای آن را می‌گیرد. موجی که گفته می‌شود با ویروس h1n1 خودش را نشان می‌دهد و البته عمر ویروس 2 ماه بیشتر نیست.

شرایط آن‌قدر حاد شده بود که رسانه‌ها مدام از این بیماری نوشتند و سعی بر این بود که با افزایش آگاهی مردم نسبت به آن از میزان تلفات کاسته شود. بارها درباره تفاوت این بیماری با سرماخوردگی نوشته و گفته شد اگر احساس بدن‌درد و تب شدید دارید، سراغ خوددرمانی نروید و یکراست راهی مطب دکتر شوید، چون سرماخوردگی با آبریزش بینی و عطسه شروع می‌شود نه تب شدید.

مردم هوشیار باشند، اما از آنفلوانزا نترسند

هرچه بیشتر گذشت و آمار کشته‌ها زیادتر شد مردم هم نگران‌تر شدند. اگرچه متخصصان می‌گفتند این بیماری غیرقابل کنترل نیست و می‌توان آن را درمان کرد. تنها مردم باید هوشیار باشند . مهدی صنعتگر، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به همین مساله به اعتمادآنلاین گفت: «خوب است که مردم هوشیار باشند، اما ترس زیاد باعث می‌شود از نظر روانی تحت تاثیر قرار بگیرند. در حالی که با دانستن نکاتی بسیار ساده، حتی در صورت ابتلا به آنفلوانزا، راه درمان وجود دارد.»

او به نشانه‌ها و علام این بیماری هم اشاره کرد و گفت: «نکته مهم اینکه تب‌و‌لرز، سردرد، بدن‌‌‌درد، سرفه و خستگی و خواب‌آلودگی به شکل شدید و ناگهانی نشانه‌های آنفلوانزاست. در مقابل، آبریزش بینی، عطسه و خستگی و بدن‌‌درد خفیف و نشانه‌‌های روشن سرماخوردگی است. کافی است همین مساله ساده را بدانید تا به محض بروز علائم به دکتر مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید. در این صورت هیچ مشکل جدی‌ای رخ نمی‌دهد و بعد از مدتی بستری‌ شدن در بیمارستان و استفاده از دارو، پروسه درمان طی می‌شود.»

اما خبر خوب اینکه این بیماری به زودی از کشور می‌رود . سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز چهارشنبه 13 آذرماه و در حاشیه هیات دولت با تاکید بر این خبر گفت: «در حال حاضر بیماری قابل کنترل است و پیک بیماری تا حدود هشت تا 10 روز دیگر فروکش خواهد کرد. با رعایت اصول بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها،‌ استفاده از ماسک و جلوگیری از روبوسی نگرانی چندانی نخواهیم داشت.»

بودجه میلیاردی، نیاز بزرگ پایتخت برای درمان آلودگی هوا

در حالی که آنفلوانزا مشکلی کشوری بود برخی از کلانشهرها به رسم سالانه به درد آلودگی هم دچار شده بودند. در هفته گذشته بارها شاخص آلودگی هوا از عدد استاندارد خود گذشت، مدارس تعطیل شد، افراد زیادی راهی اورژانس و بیمارستان شدند و در نهایت این باران بود که به داد مردم رسید.

در شرایطی که هیچ راهی نتوانسته آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها را چاره‌ کند، حالا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوا اعلام کرده برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران می‌بایست 17 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفت.

طبق مستندات برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران، سالانه بین چهار هزار تا پنج هزار شهروند تهرانی جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست می‌دهند و صدمه اقتصادی آلودگی هوای تهران بالغ بر 2.6 میلیارد دلار در سال یعنی حدود 120 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مرگ 3 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا

کمااینکه در سال گذشته هم سه هزار ایرانی جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست دادند . علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعلام این خبر گفت: «در کلانشهرها آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد می‌شود و عوارض زیادی همراه می‌آورد. طی سال‌های 92 تا 94 شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال 94 تا 96 افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم‌اکنون این آلودگی 3.3 برابر حد مجاز جهانی است. هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بازار بخشی از آن محسوب می‌شود.»

ادامه اختلافات پلیس و شهرداری بر سر آلودگی هوا

در این میان، اختلافات مدیران شهری و نیروی انتظامی هم که بر جای خود باقی مانده است. پیرو همین اختلافات، احسان جاهد، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک، معتقد است عدم تخصیص کد از سوی پلیس راهور به دوربین‌های نصب‌شده در شهر، باعث افزایش تخلفات و آلودگی هوای تهران شده است.

او با اشاره به سخنان رئیس پلیس راهور تهران در مورد دوربین‌های ثبت تردد و همچنین تاکید بر اهمیت مدیریت ترافیک در شهرهای بزرگ گفت: «در حالی که شهرداری‌ها تجهیزات هوشمند ترافیک را با منابع خودشان در شهرها توسعه می‌دهند و بهره‌گیری کامل از این تجهیزات علاوه بر تاثیر بر مدیریت ترافیک شهر نقش بسزایی هم در شیوه انجام وظایف پلیس راهور دارد، نتیجه‌گیری و حداکثر بهره‌برداری از این تجهیزات در صورتی محقق می‌شود که تمام قابلیت‌های آنها فعال باشد هرچند در حال حاضر با بهانه‌گیری پلیس راهور به تعویق افتاده است.»

بازگشت بوی نامطبوع به تهران

اما همه این مشکلات به کنار، پایتخت یک درد دیگر را هم در این روزها از سر گذراند. تهران، روز دوشنبه 11 آذرماه، برای دومین سال پیاپی، در برخی از محله‌هایش با بویی نامطبوع روبه‌رو شد و باز همچون سال گذشته، مسئولان از یافتن منشاء بو عاجز ماندند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، ضمن اعلام اینکه هیچ شهروندی به خاطر این بو به مراکز درمانی مراجعه نکرده است به اعتمادآنلاین گفت: «تا زمانی که مشخص نشود علت بو چیست نمی‌توان هیچ پیش‌بینی‌ای کرد. مشخص است که نه در ماجرای سال گذشته و نه امسال هیچ‌کس به خاطر این بو به مراکز درمانی مراجعه نکرده است و همین نشان می‌دهد منشاء بو تهدید‌آمیز نیست. اما تهدید‌کننده نبودن آن از میزان اهمیتش کم نمی‌کند. به هر حال 2 سال پیاپی است که این اتفاق رخ می‌دهد و منشاء آن مشخص نمی‌شود. از همین رو این مساله برای مردم نگران‌کننده خواهد بود، آن هم در شهری به وسعت تهران با این جمعیت زیاد.»

پیروز حناچی، شهردار تهران، نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: «عاملی که نشان دهد این بو‌ زیان‌آور است به دست نیامده، اما همکاران در تلاش‌اند منشاء آن را پیدا کنند. این دومین بار است که بو در تهران احساس شده و در این زمینه تمامی عوامل موثر را باید بررسی کنیم. همکاران می‌کوشند تا دلیل انتشار این بو‌ را کشف کنند.»

حناچی همچنین در مصاحبه‌ دیگری تاکید کرد که به نظر می‌رسد منشاء این بو خارج از تهران است.


اگرچه مسئولان وعده پیگیری منشاء بو را داده‌اند، اما قابل پیش‌بینی است که این موضوع این بار نیز همچون سال گذشته می‌گذرد و منشاء آن هم پیدا نمی‌شود.

سلامت این روزها آن‌قدر دور از دسترس مردم ایران ایستاده است که همواره باید منتظر خطر جدیدی بود. این خطرات به ویژه برای تهران و شهروندانش بیش از سایر مناطق حس می‌شود. اما پرسش این است که آنفلوانزا شاید آنچنان در دست مدیران نباشد، اما آلودگی هوا و بروز یک بو در سطح شهر جز به دست مدیران شهری حل نمی‌شود. البته اگر تصمیمی برای مقابله با آن گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها