کد خبر: 366729
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ریاست علی لاریجانی بر مجلس و واکنش ها به عدم کاندیداتوری دوباره او:

رویای شیرین مخالفان رئیس 12 ساله مجلس تعبیر می شود؟/ تلاش ها برای بازگرداندن لاریجانی به میدان رقابت ادامه دارد

نهم آذر، یعنی یک روز مانده به نشست خبری رئیس مجلس، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران قم اعلام کرد: «به رغم حضور سه دوره‌ای در مجلس به عنوان نماینده مردم قم، برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات دوره آینده ندارم.» خبری که بیش از هر کسی مخالفان لاریجانی را خوشحال کرد، چرا که از مدت‌ها پیش با برنامه‌های پیدا و پنهان خود سعی در تخریب و بیرون کردن او از گود رقابت داشتند.

رویای شیرین مخالفان رئیس 12 ساله مجلس تعبیر می شود؟/ تلاش ها برای بازگرداندن لاریجانی به میدان رقابت ادامه دارد
کد خبر: 366729
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌‌‌‌‌‌‌ معصومه معظمی - علی لاریجانی به عنوان کسی که طولانی‌ترین دوره ریاست مجلس را طی سه دوره بر عهده داشته است، پس از 12 سال سکانداری بهارستان و رقابت جدی با رقبا برای حفظ کرسی ریاستش، حالا قصد دارد در انتخابات اسفندماه مجلس شرکت نکند . تصمیمی که به گفته خودش یک‌شبه نبوده و مدت‌ها درباره آن فکر کرده است. این اتفاق اتفاقی بسیار قابل تامل است و شاید بیش از آنچه به نظر می‌رسد استراتژیک باشد.

انصراف لاریجانی از انتخابات و تعبیر شیرین رویای مخالفان

این خبر برای مخالفان لاریجانی به «تعبیر شیرین یک رویا» و «پیروزی زودهنگام انتخاباتی» می‌ماند، چراکه آنها طی ریاست 12 ساله لاریجانی بر مجلس، نه به صورت انفرادی و نه ائتلافی، موفق نشده بودند کرسی ریاست بهارستان را تصاحب کنند.

بعد از اعلام این خبر که یک روز مانده به آخرین نشست خبری رئیس مجلس دهم، جلسه او را تحت‌الشعاع قرار داد، اکثر سوالات خبرنگاران پیرامون دلایل لاریجانی درباره چنین تصمیمی بود. هرچند این اولین بار نیست که لاریجانی اعلام می‌کند قصد کاندیداتوری مجلس را ندارد ولی برخلاف آن عمل می‌کند.

برخی معتقدند ممکن است همان‌طور که لاریجانی در انتخابات دور دهم مجلس اعلام کرد در انتخابات نامزد نمی‌شود ولی شرایط به نحوی رقم خورد که نه در قالب لیست ائتلافی اصولگرایان بلکه مورد حمایت لیست امید اصلاح‌طلبان به میدان آمد، این بار نیز همان اتفاق مشابه تکرار شود.

البته لاریجانی در این باره در نشست خبری خود توضیح داد: « در مجلس دهم هم نظرم این بود که ورود نکنم و الان نگاه می‌کنم که 12 سال است توفیق نمایندگی مردم قم را داشته‌ام. آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس گرفتند و نظر داشتند و به نحوی شد که مرا قانع کردند، این بار هم همین‌طور شد که بزرگان و آقایان نامه‌ای نوشتند به صورت شفاهی و تلفنی با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم آنها را قانع کنم به اینکه 12 سال برای حضور در این عرصه کافی است. لذا به نظر می‌رسد این تصمیم لحظه‌ای نبوده و من مدتی روی آن فکر کردم و امیدواریم ان‌شاءالله همین مسیر طی شود.»

لیست بحث‌برانگیز اصولگرایان و جای خالی لاریجانی

ناگفته نماند که مدتی است انتشار لیستی منتسب به جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان حاشیه‌ساز شده، لیستی که با 2 کاندیدای عضو جبهه پایداری و یک کاندیدای قرضی برای قم بسته شده است؛ یعنی زاکانی را جایگزین لاریجانی کرده‌اند. حال در این میان رقبای لاریجانی در قم این اتفاق را اتفاقی بزرگ قلمداد می‌کنند، در صورتی که حامیان و نزدیکان لاریجانی از جمله بهروز نعمتی تاکید دارند که لاریجانی دوره‌های قبل هم در این لیست حضور نداشته و به طور مستقل و با خواست و حمایت مراجع و علمای قم به میدان رقابت آمده است.

تلاش برای بازگرداندن لاریجانی به میدان رقابت

درباره خبر عدم حضور لاریجانی در انتخابات تحلیل‌های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان مطرح است؛ برخی رقبای او حضور نیافتن لاریجانی در انتخابات مجلس را ناشی از کاهش محبوبیتش در قم و ریزش رأی او می‌دانند. هرچند پیرو این خبرها شنیده شد لاریجانی قرار است از ساری کاندیدا شود. با این حال این خبر همان زمان توسط بهروز نعمتی، نماینده نزدیک به لاریجانی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تکذیب شد.

برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 برنامه‌ای ندارم

عده‌ای دیگر هم دلیل این تصمیم را برنامه‌ریزی و تجدید قوای لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌دانند که البته لاریجانی خودش در نشست خبری روز مجلس آن را تکذیب کرد و گفت «تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 برنامه‌ای ندارم .»

مخالفت‌ها برای حضور رئیس فعلی مجلس در انتخابات

گروهی دیگر نیز دلیل عدم کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات پیش رو را نگرانی لاریجانی از مواجهه با چهره‌ها و رقبای جدی اصولگرا در مجلس آینده و کاهش محبوبیت خاندان لاریجانی قلمداد می‌کنند. آنها معتقدند از آنجا که لاریجانی نمی‌تواند شخص دیگری را در جایگاه ریاست ببیند و خودش روی صندلی عادی خارج از محوطه هیات‌رئیسه بنشیند، قصد کناره‌گیری از رقابت را دارد تا بازنده میدان نباشد.

البته گروه دیگری هستند که برخلاف جریان فکری رقیب و مخالف لاریجانی، تاکید می‌کنند لاریجانی باید در انتخابات مجلس شرکت کند، هرچند حوزه انتخابیه او قم نباشد. به همین دلیل تلاش خود را برای متقاعد کردن لاریجانی به حضور در انتخابات شروع کرده‌اند.

جمله لاریجانی به معنی انصراف از انتخابات نیست

غلامعلی جعفرزاده، رئیس جدید فراکسیون مستقلین یا همان حلقه نزدیک به لاریجانی، طی گفت‌وگویی اعلام کرده است: « زمزمه‌هایی پیش از این شنیده می‌شد، بنا بود جلسه و نشستی داشته باشیم و موضوع را بررسی کنیم، اما متاسفانه ایشان رأساً تصمیم گرفت. البته آقای لاریجانی گفت «فعلاً برنامه‌ای برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس ندارم.» این جمله او به معنی انصراف نیست.»

او همچنین تصمیم لاریجانی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات مجلس را عجولانه خواند و گفت: «پیش‌بینی می‌کنم تصمیمش عوض شود و به صحنه انتخابات مجلس ورود کند.»

همچنین بهروز نعمتی، دیگر عضو فراکسیون مستقلین یا حامیان لاریجانی، اعلام کرده است: «دکتر لاریجانی تصمیم گرفته در انتخابات مجلس ثبت‌نام نکند، اما گویا دوستان نزدیکش می‌خواهند او را از این تصمیم منصرف کنند .»

هنوز تا 16 آذر فرصت داریم

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس، اعلام کرده است: « لاریجانی تا 15 آذر برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس زمان دارد. حتماً تا آن روز دوستان، علما و بزرگان به ایشان تکلیف خواهند کرد که نامزد انتخابات مجلس شود.»

بنابراین نزدیکان لاریجانی می‌گویند ممکن است لاریجانی به توصیه دوستان و نزدیکان و علما و مراجع برای حضور در مجلس لبیک بگوید.

انصراف لاریجانی از شرکت در انتخابات مجلس تاثیری بر جریان اصولگرا ندارد

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره انصراف علی لاریجانی‌ از حضور در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «این اظهارنظر اولیه ایشان است، شاید نظرشان بعداً تغییر کرد . خیلی از افراد بودند که در ابتدا گفتند شرکت نمی‌کنند، اما بعداً شرکت کردند، شاید نظر ایشان هم تغییر کرد.»

او در عین حال این انصراف را در جریان اصولگرایی بی‌تاثیر می‌داند چراکه معتقد است: «سال‌هاست آقای لاریجانی با جریان اصولگرایی ارتباط سیستماتیک کاری نداشته‌اند، بلکه بعضاً با جریان مقابل ارتباط داشته‌اند.»

ناگفته نماند که گروهی دیگر هم اعتقاد دارند لاریجانی با طرح این موضوع در جامعه به دنبال نظرسنجی و دریافت بازخوردهاست تا شرایط موفقیت یا عدم موفقیتش در انتخابات پیش‌ رو را بررسی کند.

نگرانی تندروها از بازگشت دوباره لاریجانی به رقابت انتخاباتی

با گذشت چند روز از اعلام خبر عدم کاندیداتوری لاریجانی برای حضور در مجلس، زمزمه‌هایی پراکنده مبنی بر تمایل برخی مراجع و بزرگان برای حضور لاریجانی در انتخابات به گوش می‌رسد، مساله‌ای که باز می‌تواند رشته‌های تندروها را پنبه کند تا از ترس حضور دوباره او فضاسازی و هجمه‌هایی را علیه رئیس فعلی مجلس کلید بزنند.

البته مخالفان لاریجانی طی سال‌های گذشته تا امروز برای تخریب و اعلام مخالفت آشکار خود با او راه‌های زیادی رفته‌اند؛ از «پرت کردن مهر و کفش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در اسفند 91» به سمت لاریجانی و بر هم زدن سخنرانی او گرفته، تا شعار «مرگ بر فتنه‌گر» و متهم کردنش به «تصویب برجام در 20 دقیقه»، «بر باد دادن منافع ملی با بستن دهان منتقدان در مجلس»، «پیش ‌بردن خط استکبار با حمایت از لوایح چهارگانه FATF»، «بر هم زدن سخنرانی او در روز 22 بهمن در کرج با کمک امام‌جمعه کرج» و در نهایت « دیکتاتور» خواندنش در صحن علنی مجلس توسط پژمانفر نماینده جبهه پایداری مشهد.

حتی نقوی حسینی، نماینده همفکر پژمانفر، در حمایت از پژمانفر خطاب به لاریجانی که گفته بود مسئول وضعیت کشور چه کسی است، گفت: «کسانی که 20 دقیقه‌ای برجام را در مجلس تصویب کردند و کسانی که بزرگ‌ترین فساد را در جمهوری اسلامی به وجود آوردند مسئول وضع مملکت هستند.» حالا هم مخالفانش با «خط زدن اسم او از لیست اصولگرایی قم» می‌کوشند با او تصفیه‌حساب کنند.

تخریب‌های مجازی کریمی قدوسی ادامه دارد

حتی حالا که لاریجانی اعلام کرده است در انتخابات مجلس نامزد نمی‌شود باز هم کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری، سعی دارد در قالب رشته‌توییت به اقدامات تخریبی خود علیه لاریجانی ادامه دهد. هرچند نگرانی او را بابت احتمال حضور دوباره لاریجانی در انتخابات می‌توان به وضوح در نوشته‌هایش دید.

او در یکی از توییت‌های خود نوشته است: «برای جریان مومن و انقلابی کشور ضرورت دارد از اعلام انصراف آقای لاریجانی حمایت نموده و به احتمال رفتار متفاوت ایشان در روزهای آینده هشدار بدهند.» همچنین در توییتی دیگر نوشته است: «آقای لاریجانی بدانید که مراجع عظام تقلید را نباید برای جایگاه شخصی خود هزینه کنید. موضع جامعه مدرسین را که اعلام نمودند در مصادیق انتخابات مجلس وارد نمی‌شویم، ‌همان شان را برای مراجع رعایت و جایگاه رفیع آنان را از گزند دوقطبی‌سازی در حوزه دین و احکام و تقلید حفظ کنید.»

بلاتکلیفی مجلس در بزنگاه‌های حساس بدون لاریجانی

اکنون باید دید در صورت عدم حضور لاریجانی در انتخابات پیش روی مجلس، تندروهایی که با وجود لاریجانی امکان عرض اندام چندانی در مجلس نداشتند آیا می توانند در صورت عدم مشارکت یا حضور ضعیف اصلاح‌طلبان یا حضور کمرنگ مردم در انتخابات، پایگاه اصولگرایان را در دست بگیرند یا اعتدالیون به فکر جایگزینی برای لاریجانی خواهند افتاد و تلاش‌های تندروها به باد می‌رود.

حتی باید دید در صورتی که تندروهای اصولگرا موفق شوند سکان ریاست مجلس را در دست گیرند، در بزنگاه‌های حساس که نیاز به تصمیم قاطع و انقلابی لاریجانی‌وار دارند، سرنوشت این طرح‌ها و لوایح به کجا می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها