کد خبر: 368191
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از تحولات عراق گزارش می‌دهد:

اختلاف نظر بر سر جانشین عبدالمهدی همچنان ادامه دارد

گرچه گفته می‌شود نام چند تن برای جانشینی عادل عبدالمهدی مطرح است، اما از سویی اختلاف نظر بر سر انتخاب فرد مورد نظر همچنان ادامه دارد.

اختلاف نظر بر سر جانشین عبدالمهدی همچنان ادامه دارد
کد خبر: 368191
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گرچه گفته می‌شود نام چند تن برای جانشینی عادل عبدالمهدی مطرح است، اما از سویی اختلاف نظر بر سر انتخاب فرد مورد نظر همچنان ادامه دارد.

اخبار رسیده از عراق حکایت از آن دارد که با اینکه تمامی جریان‌های عراقی بر اصل تبعیت از نظرات مرجعیت تاکید می‌کنند و می‌گویند از طریق حضور نخست‌وزیری با قابلیت بالا به دنبال پایان دادن به فساد در کشور هستند، اما در مورد نام این شخص همچنان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به گفته منابع آگاه، در حال حاضر نام چهار پنج شخصیت در میان است که شخصیت‌های مستقلی محسوب می‌شوند، اما هنوز توافق کلی بر سر انتخاب آنها صورت نگرفته و جریان‌های سیاسی در حال چانه‌زنی هستند.

این در حالی است که چند روز پیش آلاء طالبانی نماینده پارلمان عراق اعلام کرده بود برخی از کشورهای غربی می‌کوشند تا نخست‌وزیری را بر عراق تحمیل کنند.

در این گیرودار، در شرایطی که فقط چند روز به مهلت قانونی باقی مانده است، جنگی چندلایه برای تصاحب پست نخست‌وزیری عراق نه بین شخصیت‌های عراقی بلکه میان طرف‌های ذی‌نفوذ داخلی و خارجی در عراق در گرفته و هر یک در پی به کرسی نشاندن شخصیت مورد نظر خود در این مسند است.

به گفته یک کارشناس عراقی، شرایط سیاسی فعلی عراق چیزی فراتر از یک شرایط بسیار پیچیده است، به طوری که در سایه پیامدهای بسیار سخت آن، هیچ نوع توافقی بر سر شکل‌گیری ائتلاف اکثریت برای رساندن این شخصیت به کرسی نخست‌وزیری در افق دیده نمی‌شود.

با حضور علنی محور غربی در فرایند انتخاب نخست‌وزیر، امروز توافق بر سر جانشینی عبدالمهدی بسیار سخت‌تر، پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شده است.

‌به اعتقاد کارشناسان، با توجه به فشار جامعه معترضان از یک سو، ورود اهرم‌های منطقه‌ای از دیگر سو و فشار غربی‌ها به عنوان طرف سوم این معادله، جریان‌های عراقی‌ای که خود از حداقل بستر توافق بهره‌مند هستند برای خروج از این بحران دچار سردرگمی بسیار زیادی شده‌اند.

این در حالی است که در صورت درجا زدن یا عدم توفیق در خروج از این چالش، لغزش عراق به سوی هرج‌ومرج بیشتر و حتی جنگ داخلی محتمل است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها